مسؤولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته بارها برگزاری مراسم خانوادگی ‌را دلایل افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا عنوان کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۷۰۴۵۲

با نگاهی به اطلاعات ثبت‌شده از بیماران کرونایی اخیر در سراسر کشور نیز می‌توان این مساله را تایید کرد، زیرا براساس آمار رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا بیش از 60 درصد افرادی که در هفته‌های اخیر به کرونا مبتلا شده‌اند، در روزهای قبل از مراجعه به مراکز درمانی یا به سفر رفته بودند یا در مراسم دوستانه و خانوادگی شرکت داشتند.

در شرایط فعلی، خانواده‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند که حتی اگر یک نفر از شرکت‌کنندگان در مراسم بدون داشتن علامت خاصی مبتلا به کرونا باشد، آن مراسم به‌راحتی می‌تواند به منبع شیوع کووید 19 تبدیل شود؛ چراکه در این‌گونه برنامه‌ها به‌خصوص در مراسم عزا بسیاری از افراد به علت تألمات روحی خود، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. همچنین خیلی از افراد حاضر در این جمع‌ها ماسک نمی‌زنند و معمولا پذیرایی از مهمانان نیز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود. همه این موارد نیز زمینه سرایت بیماری از فردی به فرد دیگر را بالا می‌برد و از این لحاظ، در شرایط فعلی باید از برگزاری مراسم خانوادگی به‌خصوص با تعداد شرکت‌کنندگان بالا پرهیز کرد.

این روزها مردم ما باید هرطور که هست با کرونا دست‌وپنجه نرم کنند و سبک زندگی خود را با علم به حضور این ویروس در سطح جامعه تطبیق دهند. می‌دانم همه ما ابتدا فکر می‌کردیم مشکل کرونا یکی‌دو ماهه حل خواهد شد، اما باید توجه داشته باشیم براساس اعلام مقام‌های بهداشتی کشور و حتی مسؤولان سازمان بهداشت جهانی این ویروس حداقل تا پایان امسال مهمان ما خواهد بود. البته در هفته‌های اخیر کشورهایی از جمله چین، آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در زمینه دستیابی به واکسن کرونا به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند و حتی کشور ما نیز در این زمینه پیشرفت محسوسی داشته است، اما در خوشبینانه‌ترین حالت نباید زودتر از اوایل زمستان به دسترسی عمومی مردم جهان به واکسن کرونا امیدوار باشیم. تا آن زمان نیز شخصا به همه مردم توصیه می‌کنم حتما مراسم عزا یا عروسی خود را با حضور کمی از اعضای خانواده برگزار کنند تا احتمال سرایت بیماری بین افراد مختلف به حداقل برسد و خرج برگزاری این مراسم نیز در شرایط دشوار اقتصادی امروز برای میزبانان کمتر شود.

خانواده‌هایی هم که اصطلاحا دستشان به دهانشان می‌رسد، می‌توانند بخشی از هزینه‌های مراسم جشن یا سوگواری خود را به خرید تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی بیمارستان‌های بخش‌های محروم کشور اختصاص دهند و مطمئن باشند حتما عزیز از دست‌رفته آنها از ثواب این کار خیر بهره خواهد برد یا برکت آن به زندگی زوج‌های جوان آنها وارد می‌شود.

همچنین مردم ما توجه داشته باشند در شرایط کنونی که امکان پیشگیری قطعی از ابتلا به کرونا در صورت برگزاری مراسم خانوادگی نیست، چه بسا برگزاری این مراسم به‌خصوص وقتی ابتلای چند نفر به کرونا را در پی داشته باشد، نوعی حق‌الناس محسوب شود.

دکتر مسعود مردانی - عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
۰
۰
کو گوش شنوا؟؟ هر چی میگن احتمال ابتلا در مجالس عروسی زیاده بازم تو این بحبوحه مراسم میگیرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
۰
۰
کو گوش شنوا؟؟ هر چی میگن احتمال ابتلا در مجالس عروسی زیاده بازم تو این بحبوحه مراسم میگیرن

نیازمندی ها