گزارشی از پشت صحنه برنامه «رادیوها روشن»

رادیو در تعامل با مردم زنده است

تعطیلات آخر هفته فرصتی است تا بتوان برای یک سفر کوتاه یا مهمانی رفتن و دورهم بودن برنامه‌ریزی کرد اما خیلی‌ها هستند که اوقات فراغتشان را برای دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های رادیو و تلویزیون برنامه‌ریزی می‌کنند، اما اگر برای تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی می‌کنید در جریان باشید که رادیو تهران برای روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه‌ای با عنوان «رادیوها روشن» تهیه و پخش می‌کند که در قالب طنز و برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها تدارک دیده شده است.
کد خبر: ۹۹۱۷۲۰

مخاطبان می‌توانند این برنامه را پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت 18 و 30 دقیقه بشنوند.

تیتر زندگی من بدون شرح است

اجرای این برنامه را علی زراندوز و محسن بهرامی برعهده دارند. برنامه شروع می‌شود: اهالی خونگرم تهران و حومه و «رادیوها روشن»، سلام عرض می‌کنم. ما آمدیم. موضوع برنامه امروز درباره تیتر است، چگونه تیتر زندگی خود را انتخاب می‌کنید و دوست دارید زندگی‌تان چه تیتری داشته باشد، یک تیتر خوب برای زندگی خودتان انتخاب کنید.

شماره‌های ارتباطی مخاطبان با برنامه اعلام و برای این که شنونده‌ها بیشتر درباره تیتر بدانند، با یکی از روزنامه‌نگاران گفت‌وگو می‌شود. او هم درباره کلیت تیتر توضیحاتی را ارائه می‌کند و می‌گوید: تیتر زدن کار ساده‌ای نیست، باید برای چیزی که نوشته‌اید در چند کلمه کل موضوع را خیلی ساده و در قالب جذاب و گیرا منعکس کنید، در کل تیتر زدن کار هر کسی نیست. در ادامه هم درباره فاکتورهای تیتر خوب صحبت می‌شود و از مهمان برنامه هم تقاضا می‌شود تا تیتر زندگی‌اش را بیان کند و....

بخش بعدی رادیوها روشن، نمایشی درباره امید و ناامیدی است، تا موضوع برنامه برای مخاطبان روشن شود.

پیامک‌های مخاطبان در میان برنامه خوانده می‌شود؛ اروجی تیتر خوشبختی را انتخاب کرده است. یک نفر دیگر پیامک زده «پایان اقساط ماهانه برای همیشه»، زهرا موسوی از شهرکرد هم نوشته است پدر و مادرم دوست‌تان دارم. صدیقه محبی از تهران هم می‌گوید: دوست دارم تیتر زندگی‌ام عاقبت بخیری باشد، دیگری هم پیامک زده است «زندگی بی‌قسط هرگز»، زوجی هم به کمک همدیگر تیتر زدند که «قسمتت را خودت رقم بزن.»

مهمانانی خاص از جنس مردم

در فرصتی که دست می‌دهد با تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگو می‌کنم. لیدا عرفانیان از سال 82 کار تهیه‌کنندگی و نویسندگی را آغاز کرده است و هم‌اکنون هم تهیه برنامه رادیو‌ها روشن را که کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران است بر عهده دارد. او درباره این برنامه می‌گوید: چون برنامه آخر هفته پخش می‌شود، بیشتر موضوع‌های آن اجتماعی است. ما با توجه به محوریت روز و اتفاقاتی که در طول هفته رخ می‌دهد یا برنامه‌هایی که قرار است در هفته جاری انجام شود موضوع‌ها را انتخاب می‌کنیم و به طور غیر مستقیم به آنها می‌پردازیم. البته بیشتر به شکل گروهی و به‌صورت همفکری به موضوع‌ها پرداخته می‌شود، به‌طوری که سعی می‌کنیم حتی برای گزارشگران هم مکان تعیین کنیم. البته من هم معمولا روی برنامه‌هایی کار می‌کنم که تعاملی باشد، به این دلیل که رادیو با تعامل مردم زنده است.

وی ادامه می‌دهد: فرم برنامه باز است و به‌دلیل فضای جنگ مهمانان خاص از جنس خود مردم داریم که زندگی‌های جالبی دارند. در بخش مهمان ویژه گفت و شنود داریم که توانمندی‌های افراد، اقتدار و صبر و استقامت هر یک را نشانه می‌رویم تا برای مخاطبان جذاب باشد و چیزی از زندگی آنها یاد بگیریم. یکی دیگر از بخش‌های برنامه به مسابقه اختصاص یافته است که گوینده متن را می‌خواند و شنونده افکت‌ها را اجرا می‌کند. آیتمی با عنوان نسل من و نسل مامان داریم که موضوع برنامه را از دید و نگاه نسل امروز و نسل دیروز می‌شنویم.

رهایی از موضوع‌های نخ‌نما

این تهیه‌کننده معتقد است: به‌دلیل این‌که از موضوع‌های نخ‌نما رهایی پیدا کنیم به مسائل به صورت غیرمستقیم می‌پردازیم، مثلا در این برنامه با بیان انتخاب بهترین تیتر زندگی، قصدمان این است که مخاطبان را با بیان کارهای مهمی که در زندگی‌شان انجام داده‌اند، بسنجیم و این‌که چه کارهایی برای آدم‌ها باارزش است. سعی می‌کنیم سوالات واگرا باشد و در مخاطبان تغییر فکری ایجاد کنیم. به‌دنبال جواب نیستیم و می‌خواهیم خود مخاطبان به جواب‌های درست برسند. شنونده‌ها خودشان باید به نتیجه‌گیری برسند و از تفکر، خلاقیت و فکر مخاطبان استفاده می‌کنیم.

عرفانیان با پاسخ به این پرسش که به چه دلیل از بخش‌های نمایشی در برنامه استفاده می‌شود و چقدر می‌تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد، می‌افزاید: نمی‌توان گفت بخش‌های نمایشی تا چه حدی تاثیرگذار است، بستگی به طرح دارد و این که برنامه در چه جایگاهی قرار گرفته است. اگر برنامه‌ای تفریحی است خیلی از افکار را نمی‌توانیم به‌صورت مستقیم بیان کنیم، اما از طریق نمایش و شخصیت‌هایی که خلق می‌کنیم، می‌توانیم فکرها و حرف‌های نو را بیان کنیم، بویژه اگر از قالب طنز استفاده کنیم به راحتی قادر هستیم نکات و انتقادات خوب و بد را به زبان طنز عنوان کنیم.

مهدی اسماعیلی، گزارشگر برنامه هم به سطح شهر می‌رود تا از نزدیک با مردم درباره تیترهای زندگی‌شان صحبت کند، یکی از جذابیت‌های این بخش این که شهروندان به راحتی از تیترهای زندگی خود می‌گویند.

زراندوز می‌گوید: بعضی‌ها در تیترشان قولی می‌دهند اما هرگز عملی نمی‌کنند. بعضی‌ها تیتر زندگی شان سرک کشیدن در امور دیگران است، نخودی که در هر آشی سرک می‌کشد حتی شیربرنج. شما چندتیتر مهم در زندگی‌تان دارید و به تیترهای باارزش بها می‌دهید.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها