پروستات غده‌ای برون‌ریز است که بر سر راه مثانه و مجرای خروجی ادرار در مردان قرار دارد. این غده برون ریز تحت تاثیر هورمون‌های مردانه شامل تستسترون و مشتقات آن است. به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین موانع برای این که بتوانیم در سنین بالا به مردان هورمون تستسترون بدهیم و میل جنسی و نیز قدرت مردانه را در سنین بالا حفظ کنیم همین احتمال بزرگ شدن پروستات و حتی ایجاد بدخیمی در آن به دلیل اثرات هورمون مردانه است. جالب این که در تمام مردان در سنین بالا این غده بزرگ می‌شود و مشکلاتی را برای تخلیه ادرار ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد اگر مردی به صد سالگی برسد حتما دچار بزرگی پروستات است و به احتمال خیلی زیاد دچار بدخیمی پروستات می‌شود.
کد خبر: ۹۹۰۲۶۸

علا‌‌‌ئم بزرگی پروستات چیست؟

با بزرگ شدن غده پروستات، این غده جلوی خروج ادرار را می‌گیرد و موجب سخت شدن تخلیه ادرار می‌شود. نازک شدن ادرار، نیاز به زور زدن برای تخلیه ادرار و قطعه قطعه شدن ادرار از علائم اصلی بیماری پروستات است. سوزش ادرار و احساس احتمال ریختن ادرار نیز از دیگر علائم آزار دهنده این بیماری است.

بزرگ شدن پروستات باعث کم شدن ظرفیت مثانه شده و این موضوع منجر می‌شود علائم دیگری ایجاد شود. احساس وجود ادرار بلافاصله بعد از تخلیه ادرار و اجبار برای رفتن به دستشویی به صورت پیاپی از علائم آزار دهنده بزرگی پروستات است. از آنجا که به دلیل باقی ماندن بخشی از ادرار در مثانه رشد میکروب‌ها در آن راحت می‌شود، عفونت‌های مثانه و به دنبال آن عفونت کلیه‌ها می‌تواند ایجاد شود.

خوشبختانه علم پزشکی توانسته ماده خاصی پیدا کند که ردیاب بسیار خوبی برای بیماری‌های پروستات بخصوص بدخیمی‌های آن است. این ماده که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) نامیده می‌شود براحتی با آزمایش ساده خون قابل اندازه گیری است و اگر به میزان مشخصی بالا برود باید بررسی‌های تکمیلی برای یافتن علت احتمالی که ممکن است بیماری پروستات باشد، شروع شود.

کاملا واضح است گام اول در تشخیص بیماری این است که بخوبی با بیمار گفت‌وگو کنیم و علائم برشمرده شده را از او بپرسیم. بعد از آن معاینه فرد مبتلا توسط پزشک یکی از راه‌های خوب تشخیص بیماری پروستات است.

یک آزمون دیگر نیز برای پیدا کردن بیماری‌های پروستات وجود دارد و آن سونو گرافی است. سونوگرافی از چند راه به تشخیص کمک می‌کند. اول این که خود غده پروستات در سونوگرافی دیده می‌شود و حجم و شکل آن مشخص است.

دوم این که در موارد طولانی شدن بیماری، ضخامت جدار مثانه زیاد و این نیز در سونوگرافی بخوبی مشخص می‌شود. سومین راه تشخیص با استفاده از سونوگرافی این است که باقیمانده ادرار بعد از این که فرد تلاشش را برای تخلیه ادرار انجام داد باید خیلی کم باشد، ولی در بیمار مبتلا به بزرگی پروستات حجم زیادی از ادرار بعد از تخلیه هنوز در مثانه باقی می‌ماند.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها