نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌‌ها پایان یافت

پرواز «هدهد»ها در‌آسمان اهواز

اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها، به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی رسانه‌ای ایران، پنجشنبه گذشته در اهواز برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۱۸۱۹

دکتر علی‌عسکری رئیس رسانه ملی، آیت‌الله موسی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر علی دارابی معاون امور استان‌ها، رئیس صدا و سیمای مرکز خوزستان و جمع کثیری از مدیران و برنامه‌سازان شبکه‌های مختلف ملی و استانی و نیز هنرمندانی از سراسر ایران گردهم آمدند تا ضمن معرفی بهترین‌های رادیو و تلویزیون مراکز استان‌ها، در جریان برنامه‌ریزی‌ها و اهداف سازمان صدا و سیما بخصوص در ارتباط با صدا و سیمای مراکز استان‌ها قرار بگیرند.

در اختتامیه جشنواره نوزدهم که به جشن بزرگ اهالی رادیو و تلویزیون کشور قابل تعبیر است، دکتر علی‌عسکری، رئیس رسانه ملی مسئولیت و ماموریت رسانه‌های استانی را کمک به ارتقای وضعیت اقتصادی کشور دانست.

اقتصاد مقاومتی، شاخص برنامه‌سازی

رئیس رسانه ملی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران و مهمانان جشنواره و ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری جشنواره به همت معاونت امور استان‌ها، این جشنواره را در جهت ارتقای تولیدات استان‌ها موثر برشمرد.

دکتر علی‌عسکری درباره استراتژی سازمان صدا و سیما در تولید برنامه گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، مهم‌ترین مسئولیت شبکه‌های ملی و استانی کمک به ارتقای شرایط اقتصادی جامعه است.

وی با تاکید بر این‌که اقتصاد در سرنوشت کشورمان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، ضمن اشاره به سیر تاریخی کشور و مانع‌تراشی‌های دشمنان توضیح داد: زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، کشور همچون ویرانه‌ای بود که به‌رغم مشکلاتی مانند هشت سال دفاع مقدس با رشد قابل توجهی مواجه بوده‌ایم اما هنوز مشکلات اقتصادی پا برجاست و در چنین شرایطی رسانه‌های استانی باید حامی استان‌ها و رشد اقتصای آنها باشند.

رئیس رسانه ملی در همین رابطه تصریح کرد: از امروز شاخص اندازه‌گیری موفقیت و عملکرد صدا و سیمای مراکز استان‌ها، میزان تاثیر این رسانه‌ها بر شرایط اقتصادی و میزان همکاری با بخش‌های اجرایی هر استان مانند استانداری‌هاست. دکتر علی‌عسکری با اشاره به افزایش بیکاری و ضرورت خرید کالای ایرانی، تاکید کرد: تولیدات صدا و سیمای مراکز استان‌ها باید معرفی‌کننده توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری باشند.

رئیس رسانه ملی افزایش نرخ بیکاری را غیرقابل قبول دانست و با توجه به شعار جشنواره نوزدهم که «توسعه و رشد پایدار» را متذکر می‌شود، شبکه‌های ملی و استانی را به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌ صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری ملزم کرد.

ماموریت شبکه‌های ملی و استانی

شبکه‌های ملی و مراکز استان‌ها از این پس هر کدام ماموریت ویژه‌ای را دنبال خواهند کرد. دکتر علی‌عسکری پس از تبیین اولویت‌های برنامه‌سازی، ماموریت ویژه شبکه‌های ملی و استانی را تشریح کرد و در این خصوص گفت: برنامه‌سازی درباره کارآفرینان برتر از ماموریت‌های ویژه رسانه ملی است که برنامه‌ریزی و تمرکز بر آن به عهده شبکه پنج قرار گرفته و نیز تمامی مراکز استان‌ها باید به معرفی کارآفرینان برتر اهتمام داشته باشند.

توجه به نخبگان، ماموریت دیگری است که برای صدا و سیمای مراکز استان‌ها و شبکه‌های رسانه ملی تعریف شده و شبکه چهار پرچمدار این ماموریت خواهد بود.

براساس اظهارات رئیس رسانه ملی، توجه به وضعیت معلمان و مدارس و نیز پرداختن به امور مساجد از دیگر ماموریت‌های برنامه‌سازان است که همه شبکه‌های استانی باید نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند. رئیس رسانه ملی در این باره گفت: مخاطب مساجد در عصر رسانه‌های الکترونیک کاهش یا فته در حالی که مسجد زمانی رسانه‌ای برای انتقال معرفت و دین بوده است. وظیفه تبیین این امر برعهده شبکه یک قرار گرفته و شبکه‌های استانی نیز در این رابطه ماموریت ویژه خواهند داشت.

ماموریت دیگری که رئیس رسانه ملی برای شبکه‌های استانی و شبکه‌های ملی بخصوص شبکه سه در نظر گرفته، معرفی بسیج و فعالیت‌های آن است. به گفته دکتر علی‌عسکری، اگر بسیج عامل رشد و توسعه کشور نبود و اگر مردم بسیجی نبودند، امروز شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کردیم.

فضای مجازی؛ ماموریت ویژه

رئیس رسانه ملی با تاکید براین‌که صدا و سیما به اندازه کافی در زمینه فضای مجازی فعال نبوده، از تلاش برای جبران این عقب‌ماندگی خبر داد و گفت: درباره فضای مجازی تا امروز حرفی برای گفتن نداشته‌ایم اما مدتی است فعالیت‌های جدی در این رابطه صورت گرفته و در همین راستا یک جایگاه ساختاری ویژه برای فضای مجازی در سازمان صدا و سیما ایجاد شده و معاونت فضای مجازی شکل گرفته است.

تحرک در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، سرویس‌های مجازی، تولیدات فضای مجازی و ایجاد تلویزیون تعاملی آی‌پی‌ تی‌وی (IPTV) از دیگر مواردی بود که رئیس رسانه ملی بر آنها تاکید کرد. دکتر علی‌عسکری در این باره گفت: مراکز استان‌ها باید در پیام‌رسان سروش فعال شوند و نیز از محصولات برودکست برای فضای مجازی بهره بگیرند. در این زمینه باید از نیروهای سازمان برای تولیدات بومی و ارسال به مردم بهره گرفت. نهضت تولید محتوا و فعال‌سازی نیروهای خدوم را در نظر داشته باشید. به گفته رئیس رسانه ملی، در زمینه تلویزیون‌های تعاملی یا آی‌پی تی‌وی، اقداماتی صورت گرفته و در این زمینه بخش خصوصی نیز با سازمان صدا و سیما همکاری دارد.

دکتر علی‌عسکری از مدیران مراکز استان‌ها خواست که در این زمینه نیز فعال شوند تا امکان خدمات‌رسانی به همه مناطق کشور حتی روستا‌های کوچک نیز فراهم شود.

رئیس رسانه ملی، انجام ماموریت‌های ویژه سازمان صدا و سیما و عمل به اندیشه امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری را به شرط اندیشه و تفکر انقلابی میسر دانست و افزود: رسانه‌ها پیشقراولان پیشرفت هستند و تبدیل شدن به یک قدرت جهانی زمانی میسر می‌شود که رسانه‌های کشور هم قدرتمند شوند.

صدا و سیما، بلندگوی نظام

دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با ذکر نکاتی درباره خوزستان و اقتدار مردم این سرزمین، از ارتباط ویژه صدا و سیما با این سرزمین و رویداد بزرگی که در آن رقم خورده، سخن گفت. دکتر رضایی تاکید کرد: در دوران جنگ تحمیلی جز گزارشگران و خبرنگاران صدا و سیما کسی نبرد و مقاومت ملت ایران و مردم خوزستان را به دنیا منعکس نمی‌کرد. آثاری که در این باره توسط برنامه سازان صدا و سیما ثبت شده، بی‌سابقه است.

وی با اشاره به این نکته که نبرد هنوز تمام نشده، توضیح داد: امروز در وقایع سوریه، عراق و یمن نیز جز خبرنگاران ما و برنامه‌سازان صدا و سیما کسی نیست که صدای ملت مظلوم منطقه را منعکس کند. رسانه‌های جهانی در حالی که تابلوی حقوق بشر به دست دارند، حقایق را معکوس جلوه می‌دهند و از ظلم ظالمان دفاع می‌کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صدا و سیما را تنها بلندگوی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و به فعالان رسانه ملی مژده داد در نهایت پیروزی از آن آنهاست.

توجه به نیازهای متکثر جامعه

سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم توجه به نیازهای متنوع جامعه و پاسخگویی به ذائقه‌های متکثر و نیز ارائه الگوهای مصرف فرهنگی را که دستخوش تغییر شده‌اند، از جمله وظایف سازمان صدا و سیما دانست.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید با برنامه‌ریزی بلندمدت برای نیازسنجی دقیق از جامعه و خصوصا نسل جوان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی در برابر موج پرفشار و نیازهای جامعه و نسل جوان پاسخ‌های جدید داشته باشد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت مخاطب‌محوری در رسانه ملی تاکید کرد و صدا و سیما را زبان همه ملت ایران، اقوام، احزاب، نحله‌های هنری و دینی و ... دانست.

صالحی امیری در پایان عنوان کرد: برگزاری جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی در خوزستان قابل تجلیل است چون خوزستان، ایران کوچک و نماد مقاومت، شهادت و شرافت است.

حضور فعال بانوان در جشنواره

در ادامه، دکتر علی دارابی، معاون امور استان‌های صدا و سیما با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره نوزدهم، به چند ویژگی این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: ده نفر از برگزیدگان جشنواره جزو فارغ‌التحصیلان دانشکده صدا و سیما هستند و برخی مراکز که از امکانات کمتری برخوردار بوده‌اند موقعیت‌های درخشان به دست آورده‌اند. همچنین بخش زیادی از جوایز به خانم‌ها اختصاص پیدا کرده که نشان از فعالیت قابل توجه آنها دارد. وی همچنین برگزاری جشنواره در اهواز را یک فرصت دانست و یادآور شد: فرصت میزبانی جشنواره باعث می‌شود این استان از چشم جادویی رسانه بیشتر به دنیا معرفی و مشکلات و مطالبات این استان به کمک رسانه جدی‌تر مطرح شود.

در این مراسم از آیت‌الله موسوی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اهواز قدردانی شد و از خانواده شهیدان عبدالمجید بقایی، محمد جهان‌آرا، اسماعیل دقایقی، حاج احمد سوداگر و علی هاشمی تجلیل به عمل آمد.

افتتاح رادیونمای شبکه‌های استانی در هویزه

روز گذشته، رئیس رسانه ملی به همراه معاون امور استان‌ها و جمعی از مدیران مراکز، رادیونمای شبکه‌های استانی را به صورت آزمایشی در مرکز یادمان هویزه افتتاح کرد. رادیو نمای شبکه‌های استانی در ادامه برنامه تصویری کردن شبکه‌های رادیویی انجام شده که پیشتر درمورد دو شبکه ایران و جوان نیز انجام شده بود. با این افتتاحیه، از این پس مخاطبان شبکه‌های رادیویی تمام مراکز استانی می‌توانند شبکه رادیویی را به صورت تصویری نیز دریافت کنند.

دکتر علی‌عسکری در افتتاح آزمایشی «رادیونما»، این اقدام را یک فناوری جدید دانست و تاکید کرد: اولین و پرشورترین رسانه در ایام دوران دفاع مقدس رادیو بود و همه مردم در تمامی نقاط امکان استفاده از آن را داشتند. رئیس رسانه ملی، رادیو را رسانه‌ای همراه و صمیمی توصیف کرد که به نظر می‌رسید با وجود تلویزیون افت کند اما این اتفاق رخ نداد. وی در این باره توضیح داد: کیفیت، ماهیت رادیو، بهره‌مندی آن از کلمات و دیگر مزیت‌های آن سبب ماندگاری این رسانه شده است و حالا رادیونما یا همان رادیوی تصویری یک تنوع جدید و زیبا به مردم ارائه می‌کند که در دوران جنگ نرم و نبرد فرهنگی که دشمن از آسمان و زمین رسانه‌های فراوانی را بسیج کرده تا فرهنگ، تمدن و هویت جوانان ایرانی را منحرف کند، کارکردهای مفیدی دارد.همچنین بازدید از شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا نیز از دیگر برنامه‌های روز گذشته دکتر علی‌عسکری بود که بر مبنای ماموریت سازمان صدا و سیما در پرداختن به موضوع اقتصاد مقاومتی و توجه به امر کارآفرینی صورت گرفته است. همچنین هیاتی متشکل از رئیس رسانه ملی و معاونان و مدیران مراکز استان‌ها، در ادامه برنامه‌های روز گذشته از خانواده‌های شهدای حله نیز تقدیر کردند.

قدردانی از هنرمندان ملی

در اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها، از هنرمندان ملی و مطرح اهل خوزستان و نیز کسانی که درباره تاریخ و فرهنگ این سرزمین آثار درخور توجه ساخته‌اند تجلیل به عمل آمد.

کیانوش عیاری، مسعود جعفری جوزانی، سیدضیا‌ءالدین دری، سیروس مقدم، فریدون حسن‌پور، احمد نجفی، مسعود بهبهانی‌نیا، حمید مجتهدی، امیرحسین شریفی، عبدالرضا حیاتی و خانواده مرحوم قیصر امین‌پور در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها