رقابت تولیدات مراکز استان‌ها

یک جشن بزرگ برای خانواده صداوسیما

نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز صدا و سیما با هدف کشف استعدادها، معرفی توانمندی، ظرفیت و قابلیت‌های شبکه‌های استانی صدا و سیما پنجشنبه شب در اهواز به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۹۸۱۴۴۴

گزارش پیش رو بخشی از رخدادهای این جشنواره است که تلاش کرده گوشه‌ای از کارهای انجام شده در این جشنواره را بازتاب دهد.

تقدیر از 200 برنامه‌ساز برجسته استانی

در این دوره از جشنواره بیش از 1100 اثر در بخش اصلی و افزون بر سیصد برنامه در بخش‌های ویژه و جنبی آن شرکت داشتند، آثاری که از فیلترهای مختلف گذشته و شایستگی این را یافتند که در معرض داوری قرار گیرند تا بهترین‌هایشان برگزیده شوند.

صدا، سیما، پژوهش، موسیقی و خبر، همچون قبل بخش‌های اصلی این جشنواره را تشکیل می‌دادند که باز هم حوزه‌های صدا و خبر، بیشترین تعداد آثار را به خود اختصاص داده بودند؛ بخش‌های ویژه و جنبی نیز با موضوعاتی همچون شعار سال، راهیان نور، عزاداری محرم، انتخابات، ماه رمضان، مناسبت‌هایی همچون روز قدس و 22 بهمن، محیط‌زیست، سلامت، محرومیت‌زدایی، فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و بیداری اسلامی، مخاطبان خاص خود را داشتند و در مجموع، شاهد رقابت 1578 اثر در این دوره از جشنواره بودیم که در نهایت به 200 نفر از برگزیدگان جوایز ویژه‌ای اهداء شد.

رقابتی سالم میان مراکز استان‌ها در کمیسیون‌های تخصصی

در روزهای اول و دوم دی نشست‌های تخصصی در کمیسیون‌های صدا، سیما، خبر، پژوهش و موسیقی با حضور مدیران و برنامه‌سازان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و دیگر فعالان عرصه رادیو و تلویزیون برگزار شد. در این کمیسیون‌ها علاوه بر این‌که به برنامه‌های موفق جوایزی اهداء شد همچنین در کارگاه‌های مجزایی آسیب‌های جدی در تولیدات و همچنین تکنیک‌های جدید برنامه‌سازی مورد بررسی قرار گرفت.

رقابتی جدی میان فیلمسازان استانی

مهدی فرجی از داوران کمیسیون سیما با بیان این‌که جشنواره به خودی خود برای هنرمندان ایجاد انگیزه می‌کند، می‌گوید: جشنواره برای فیلمسازان استانی، محلی برای رقابت و به نمایش گذاشتن استعدادهاست. همه هنرمندان دوست دارند که دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند؛ حضور در جشنواره برای این هنرمندان استانی نوعی مسابقه است و آنها را در شرایط رقابت با شرکت‌کنندگان دیگر استان‌ها قرار می‌دهد تا تلاش بیشتری از خود نشان دهند و معیار آثارشان را بسنجند.

در برنامه‌های استانی صداقت جاری است

شهرام گیل‌آبادی یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری جشنواره و داور کمیسیون صدا هم معتقد است: جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها مثابه سیمرغ است. استان‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سیمرغ باشکوهی را ایجاد می‌کنند.

وی می‌افزاید: اگر شبکه‌های استانی را درست بشناسیم تنوع، تکثر، زیبایی‌های نهفته در کشور و زیبایی‌های استانی در آنها شکوفا می‌شود. فعال کردن استان‌ها باعث باشکوه و پرشور شدن شبکه‌های ملی می‌شود باید دست روی شانه استان‌ها بگذاریم و بلند شویم.

گیل‌آبادی با اشاره به این‌که در برنامه‌های استانی صداقت جاری است، ادامه می‌دهد: عدم حرفه‌ای‌زدگی، نداشتن رقابت کاذب، داشتن بن مایه بکر و صادق ایرانی عوامل جذاب شدن برنامه‌های استانی است.

حمایت از برنامه‌سازان جوان در شبکه‌های سراسری

محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان آثار تاریخی با اشاره به جذابیت‌های برگزاری جشنواره تولیدات مراکز می‌گوید: اگر مراکز استان‌ها روی نسل جوان سرمایه‌گذاری کنند می‌توان شاهد برنامه‌های موفق و پرمخاطب بود.

وی در ادامه می‌افزاید: هنرمندانی که در جشنواره آثارشان برگزیده می‌شود باید در شبکه‌های مختلف سیما مورد حمایت قرار گیرند و به آنها اجازه آزمون و خطا داده و تنها به اهدای جایزه اکتفا نشود این مجوزها موجب شکوفا شدن آنها می‌شود.

ارائه آثار قابل قبول در حوزه شعر و موسیقی

مرتضی امیری اسفندقه یکی از داوران کمیسیون موسیقی جشنواره است. او درباره ویژگی‌های این جشنواره می‌گوید: به نظر من آثار قابل قبولی در جشنواره حضور داشتند و در حوزه شعر به لهجه‌های مختلفی پرداخته شده بود.

وی ادامه می‌دهد: شعرا و خوانندگان در استان‌ها با توجه به لهجه و گویش‌هایی که دارند می‌توانند آثار فاخری را عرضه کنند که مورد توجه قرار بگیرد و خوشبختانه در جشنواره آثار برجسته‌ای به چشم می‌خورد.

وی با بیان این‌که حافظ در اشعار خود به لهجه و گویش شیرازی پرداخته است، ادامه می‌دهد: پشت هر واژه یک فکر قرار دارد و هر شعر منطقه‌ای معرف روحیات و فرهنگ آن منطقه است.

خبرنگاران استانی با مهارت‌های چندگانه

حسن عابدینی از داوران خبر جشنواره به وضعیت تولید خبر در استان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: تلویزیون بیشتر با خبر شناخته شده، چراکه این رسانه می‌تواند روی تصمیم‌گیرندگان تاثیرگذار باشد. 33 مرکز استان وجود دارد که هرکدام سه بخش خبری مجزا دارند و تاکنون سعی شده دوره‌های آموزشی متعدد و کارورزی برای علاقه‌مندان و خبرنگاران برگزار شود.

وی با بیان این‌که در استان‌ها به دلیل محدودیت نیرو خبرنگار چند مهارت دارد، بیان می‌کند: در خبر باید سه ویژگی دانش برقراری ارتباط با مخاطب، فن استفاده از تجهیز پیام و هنر زیبایی‌شناسی تصویری وجود داشته باشد، اگر این سه مورد در خبر لحاظ شود می‌توان شاهد خبرنگاری حرفه‌ای بود.

جشنواره‌ای برای انتقال تجربه

حسین فردرو کارگردان و تهیه‌کننده تلویزیون نیز در مورد تاثیر این جشنواره در کشف استعدادهای جوان در استان‌ها بیان می‌کند: جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها می‌تواند از هر جشنواره دیگری برای جوانان مفیدتر باشد، به دلیل این که ارتباط بین مراکز را شکل می‌دهد و تجربیات در این جشنواره بین برنامه‌سازان و تولیدکنندگان مبادله می‌شود، به همین دلیل بهتر از جشنواره‌های ملی است که در تهران برگزار می‌شود؛ زیرا در تهران دوستان و شبکه‌های دیگر با هم در ارتباط و از نظریات هم آگاه هستند.

فرصتی برای دیده شدن خواننده‌های استانی

مهدی کرمی از خواننده‌های شیرازی در مورد حمایت‌های بعد از جشنواره از برگزیدگان این رویداد نیز می‌گوید: مطمئنا کار کسانی که در جشنواره‌ها جایزه دریافت کردند حداقل یک درجه بهتر از بقیه بوده و استعدادهای آنها در این جشنواره‌ها شناسایی شده است. بنابراین پرو بال دادن به این افراد به پیشرفت و موفقیت آنها در کارهای دیگر و در نهایت باعث پیشرفت سطح آثار تولیدی منجر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها، محلی برای جمع‌آوری و مراجعه کارهای هنرمندان شهرستانی و همچنین تهرانی و موقعیت خوبی برای جمع‌آوری و شنیده شدن این کارهاست و مسلما آثار جوانان شهرستانی در این جشنواره بیشتر دیده و شنیده می‌شود.

خلاقیت و نوآوری در تولیدات صدا و سیمای استان‌ها

مریم جلالی از داوران جشنواره نوزدهم تولیدات مراکز استان‌های صداو سیما هم درباره این رویداد فرهنگی می‌گوید: جشنواره مراکز استان‌ها قدیمی‌ترین جشنواره صدا و سیما‌ست. این جشنواره هویت و قابلیت سازمان را به نمایش می‌گذارد و به نوعی خود سازمان و عملکرد آن داوری می‌شود. داوران این جشنواره از جنس خود صدا و سیما هستند و با ساز و کار سازمان آشنایی دارند.

وی می‌افزاید: یکی از شاخصه‌های جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صداو سیما این است که برنامه‌سازان برای مخاطبان برنامه می‌سازند و فقط کار برای جشنواره نیست و این یک حسن بزرگ برای ارائه کار بهتر است.

جلالی ضمن اشاره به این‌که جشنواره را می‌توان عامل شناسایی استعدادهایی دانست که در مراکز فعالیت دارند، خاطر‌نشان می‌کند: در آثار این دوره از جشنواره خلاقیت و نوآوری کاملا نمایان بود. در شرایط یکسان تکنولوژی، استعداد و خلاقیت فردی نقش برجسته‌ای در تولید آثار فاخر و برتر ایفا می‌کند.

برگزاری هفته فرهنگی در اهواز

تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس، برپایی برنامه‌های شاد با حضور گروه‌هایی همچون فیتیله، خاله شادونه و...، معرفی صنایع دستی و ظرفیت‌های گردشگری و برپایی نمایشگاه توانمندی‌ها از 20 آذر در شهرهای مختلف استان خوزستان شروع و تا 8 دی ادامه خواهد داشت. این برنامه‌ها در حاشیه جشنواره برگزار شد.

سارا نجارزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها