مایکل کوسینسکی روانشناس است. روانشناسی که با روان‌سنجی (پسیکومتریک) و روان‌نگاری (پسیکوگرافی) سر و کار دارد. روان‌سنجی شاخه جدید روانشناسی است.
کد خبر: ۹۷۵۹۸۵
حکایت مردی که مدعی است باعث پیروزی ترامپ شده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دویچه وله، کوسینسکی و موسسه کمبریج آنالتیکا مدعی شده‌اند که از طریق کار هدفمند روی کاربران فیسبوک در آمریکا، بر روی انتخابات این کشور تاثیر نهاده و زمینه‌های پیروزی دونالد ترامپ را فراهم آورده‌اند.

در همان روز پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، رئیس اجرایی کمبریج آنالتیکا، آلکساندر جیمز آشبورنر نیکس، از اینکه فعالیت‌های «انقلابی» این موسسه پیرامون استفاده هدفمند از اطلاعات دیجیتال برای ارتباط با مردم آمریکا نتیجه داده و منجر به پیروزی دونالد ترامپ شده، ابراز خرسندی کرد.

روزنامه سوئیسی «زوریشر تاگس‌انتسایگر» مقاله‌ای در این باره منتشر کرده که در فضای آلمانی‌‌زبان‌ها بسیار بحث انگیز شده است. مقاله‌ای که واکنش، تفسیر و تحلیل چشمگیری را در پی داشته است. از جمله در سایت اشپیگل‌آنلاین.

این نشریه سوئیسی می‌نویسد که منظور از کلان‌ داده مجموعه اطلاعات دیجیتالی است که از ما و فعالیت‌های آنلاین ما ثبت می‌شود. همه فعالیت‌های کاربران در فضای مجازی از خود رد و آثاری به جای می‌نهند که در عمل مجموعه آن‌ها کلان ‌داده ‌را ایجاد می‌کنند.

هر خریدی که ما با کارت اعتباری‌مان انجام می‌دهیم، هر جستجوی گوگلی، هر حرکت تلفن ‌همراه و هوشمند ما در جیب و یا کیف‌مان و هر لایکی که زیر هر پست فیسبوکی می‌زنیم، اطلاعات درباره ما را ثبت می‌کنند. به‌ویژه هر لایکی که زیر هر پست فیسبوکی می‌زنیم. از این اطلاعات هم شرکت‌ها استفاده می‌کنند و هم می‌توان از آن‌ها در جهان سیاست استفاده کرد. پس جای تعجبی ندارد اگر یکباره شاهد تبلیغی روی صفحه فیسبوک‌مان باشیم که دقیقا به همان موضوعی برگردد که چندی قبل در گوگل جستجو کرده‌ایم. این مجموعه به هم بافته یعنی کلان داده.

کوسینسکی و تیم او در کمبریج آنالتیکا مدلی را تهیه کرده‌اند که تحلیل و دسته‌بندی سریع کلان‌ داده را ممکن می‌سازد. سایت اشپیگل آنلاین به نقل از منبع یاد شده می‌افزاید که موسسه کمبریج آنالتیکا مدعی است که از این شیوه در مورد همه‌پرسی بریتانیا بر سر موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا استفاده کرده است. گفته می‌شود که در انتخابات از کلان داده استفاده شده و شرکتی مامور استفاده از این اطلاعات برای پیشبرد پیروزی ترامپ شده است، این شرکت همان موسسه کمبریج آنالتیکا است. موضوع بر سر اهداف کوچک است، یعنی نشانه رفتن تک تک افراد و بازاریابی سیاسی. ضمیمه روزنامه سوئیسی در ادامه به همکاری بین آلکساندر جیمز آشبورنر نیکس با ترامپ اشاره می‌کند و اینکه تیم انتخاباتی ترامپ با استفاده از کلان داده‌ها دست به تبلیغات هدفمند روی تک تک صاحبان حق رای در آمریکا زده‌اند. تبلیغات دقیق و متناسب با نیازها، نگرانی‌ها و رویکردهای متفاوت تک تک کاربران فیسبوک ایالات متحده آمریکا. به این ترتیب موسسه کمبریج آنالتیکا و کوسینسکی مدعی هستند که پیروزی ترامپ نیز همچون موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با استفاده از مدل آنها برای روان‌نگاری دیجیتال اطلاعات موجود در کلان داده به دست آمده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
Hosin
United States
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
خالی بند
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
۰
۰
قابل توجه نگارنده محترم. پسیكومتریك و پسیكوگرافی هر دو از دم اشتباه هستند. سایكومتریك و سایكوگرافی واژه های صحیح بنا بر تلفظ psychometric and psychography
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها