همه چیز درباره «واریس»

لانه‌های کبوتر و بدن انسان

بسیاری از مشاغلی که افراد جامعه در آن فعالیت می‌کنند و بخشی از زندگی فردی و اجتماعی و هویت آنان محسوب می‌شود فرد را در شرایطی قرار می‌دهد که به سلامتی او آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۹۷۴۶۴۷

یکی از بیماری‌های شایع در ایران و جهان که مرتبط با فعالیت روزانه و شغل افراد می‌باشد، واریس است. اگر کارمند هستید و از صبح تا غروب مجبورید روی پاهایتان بایستید و راه بروید و یا هر روز مدت زمانی طولانی پشت میزتان در اداره می‌نشینید و کمتر فرصت راه رفتن و قدم زدن در اداره را دارید بیماری واریس در کمین شماست. دکتر مهرداد اقدسی متخصص قلب و عروق و درمان واریس درباره این بیماری توضیح می‌دهد.

واریس چیست؟

وقتی از واریس صحبت می‌کنیم منظور اختلال عملکرد سیاهرگ‌هاست.

سیاهرگ‌ها خون را از قسمت‌های مختلف بدن جمع کرده و به سمت قلب هدایت می‌کنند. در این سیاهرگ‌ها دریچه‌های یکطرفه‌ای وجود دارند که مانع از پس زدن و برگشت مجدد خون می‌شوند. اگر به دلیلی این دریچه‌ها که به آنها دریچه‌های لانه کبوتری می‌گویند درست عمل نکنند، خون به جای رفتن به قلب برگشت کرده، باعث گشاد و برجسته شدن رگ‌ها می‌شود و علائمی مانند درد سنگین و تورم اعضا را به‌دنبال دارد.

خانم‌ها مستعدترند

بیماری واریس اساسا در خانم‌ها به علت تاثیرات هورمونی و بارداری بیشتر دیده می‌شود. چاقی، مصرف سیگار، یبوست، بی‌تحرکی و بعضی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید به بروز این بیماری در فرد کمک می‌کند. همچنین صاحبان مشاغلی که مدت طولانی در یک جا می‌ایستند یا می‌نشینند بیشتر در معرض ابتلا هستند.

آیا من واریس دارم؟

واریس حتی قبل از این‌که به صورت رگ‌های برجسته دربیاید، علائمی در بیمار ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آنها درد، خستگی و سنگینی پس از ایستادن به مدت طولانی است. ورم غیرطبیعی پا در پایان کار روزانه نیز می‌تواند علامتی دال بر واریس مخفی باشد. گاهی اوقات اطراف مچ پاها تیره شده و متمایل به رنگ قهوه‌ای می‌شود.

درمان واریس به شیوه نوین

روش‌های نوین درمان واریس شامل استفاده از فناوری‌های مدرن مانند لیزر و رادیوفرکوونسی برای درمان رگ‌های واریسی است که به جای بریدن و درآوردن رگ‌های بزرگ، ریشه‌های آنها از داخل بسته می‌شود. با بسته شدن منشا واریس توسط لیزر یا فناوری‌های دیگر، بتدریج رگ‌ها کوچک و کوچک‌تر شده و طی چند هفته همه آنها محو می‌شوند. این درمان‌ها بدون نیاز به بی‌هوشی و فقط با بی‌حسی موضعی انجام و شخص در کمتر از یک ساعت درمان می‌شود. او بلافاصله پس از درمان سرپایی به منزل می‌رود و صبح روز بعد می‌تواند در محل کارش حضور یابد. روش جدیدتری هم در یکی دو سال اخیر مورد استفاده قرار گرفته است که استفاده از چسب بافتی است و نیازی به بی‌حسی موضعی هم ندارد.

آیا واریس باید درمان شود؟

واریس‌های برجسته‌ای که در پا ایجاد می‌شوند حتما باید درمان شوند. واریس پا باعث درد و سنگینی، بی‌قراری، خارش و سایر علائم می‌شود. از نظر ظاهری هم چندان علامت مشخصی ندارد، ولی مهم‌تر از اینها، این است که بیمار را در معرض دو خطر مهم قرار می‌دهد. یکی از این خطرات خونریزی و دیگری لخته شدن خون بیمار است که در صورت عدم درمان واریس، احتمال وقوع آنها وجود دارد و با گذشت زمان بیشتر می‌شود.

توصیه‌هایی برای پیشگیری

رژیم غذایی صحیح حاوی مایعات زیاد، سبزیجات و فیبر، کنترل وزن، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش، بخصوص ورزش‌های هوازی، استفاده از جوراب‌های پیشگیری در مشاغل خاص و در دوران بارداری و مراجعه بموقع به پزشک، توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به واریس است.

پس از درمان

پس از درمان، فرد به حالت اول و سالم خود برمی‌گردد. البته باید مراقب وضعیت عمومی و سلامت خود باشد و دستورات پیشگیرانه را رعایت کند. در غیر این صورت واریس هم مانند هر بیماری دیگری مجددا به سراغ او خواهد آمد.

درمان واریس در طب سنتی

امروزه طب سنتی پیشرفت‌های زیادی کرده و به صورت آکادمیک تدریس می‌شود و مسلما در کاهش آلام بیماران موثر است. زالودرمانی یکی از انواع شیوه‌های طب سنتی برای درمان واریس است. واریس‌های برجسته‌ای که در پاها ایجاد می‌شود حتما باید درمان شود. درمان همه بیماری‌ها از جمله واریس باید مبتنی بر علت و ریشه باشد، وگرنه درمان‌های ظاهری و بدون علت‌یابی و رفع آن، ظرف چند ماه بازگشت مجدد بیماری را در پی خواهد داشت.

الهام میرعلیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها