گفت‌وگو با کیوان ساکت، آهنگساز

نگاه غرب به موسیقی شرقی است

کیوان ساکت، از موافقان کمپین گواهی دست چپ می‌گوید در سی‌و‌دومین جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهد داشت مگر این که حقوق ضایع شده همه هنرمندان در جشنواره سال گذشته جبران شود.
کد خبر: ۹۷۴۴۶۵
کیوان ساکت جشنواره موسیقی فجر را تحریم کرد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرآنلاین آن‌چه سال گذشته در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر گذشت با اعتراض تعدادی از هنرمندان و اهالی موسیقی همراه بود. این واکنش منفی هنوز ادامه دارد و از جمله کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده تار می‌گوید حقوق بسیاری از شرکت‌کنندگان در سال گذشته ضایع شده است.

امسال سی‌و‌دومین دوره جشنواره موسیقی فجر به دلیل تقارن با ایام فاطمیه، یک ماه زودتر از موعد همیشگی سالانه و از 22 دی‌ تا اول بهمن برگزار خواهد شد اما این رویداد هنری که ریاست آن مجددا بر عهده حمیدرضا نوربخش است، این روزها در فضای مجازی با چالشی به نام کمپین گواهی دست چپ مواجه شده است. پویشی که از جمله هنرمندان پیوسته به آن می‌توان به کیوان ساکت اشاره کرد.

کیوان ساکت که سال گذشته با ارکستر بزرگ وزیری در جشنواره سی‌و‌یکم حضور داشت در مورد کمپین گواهی دست چپ که این روزها در اعتراض به عملکرد مدیران جشنواره پارسال موسیقی فجر در فضای مجازی به راه افتاده است، می‌گوید: «کمپین گواهی دست چپ شکل زیبایی از اعتراض است که هنرمندان از طریق آن حرف دل خود را می‌زنند. این کمپین بر روی دست نوشته می‌شود و فراموش نمی‌کنیم که فریدون مشیری در این زمینه می‌گوید «دست گنجینه مهر و هنر است/ خواه بر پرده ساز/ خواه در گردن دوست/ خواه بر چهره نقش/ خواه بر دنده چرخ/ خواه بر دسته داس/ خواه در یاری نابینایی/ خواه در ساختن فردایی/ آن‌چه آتش به دلم می‌زند اینک هردم/ سرنوشت بشر است/ داده با تلخی غم‌های دگر دست به هم/ بار این درد و دریغ است که ما/ تیرهامان به هدف لیک رسیده است ولی/ دست‌هامان نرسیده است به هم» شاید این کمپین بتواند هنرمندان را دست به دست هم دهد تا به حقوق ضایع شده خود برسند.»

این آهنگساز و مدرس دانشگاه تصریح می‌کند: «در پاسخ به این که کمپین گواهی دست چپ موثر است یا خیر، باید گفت قطعا تاثیر این اعتراضات مَدَنی اگر نه در کوتاه مدت، در دراز مدت مشخص می‌شود.»

او در مورد حضور یا عدم حضور خود در سی‌و‌دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: «من در جشنواره سی‌و‌دوم حضور نخواهم داشت مگر این که حقوق ضایع شده همه هنرمندان در جشنواره سال گذشته جبران شود. انتظار ما این بود که سال گذشته پس از مطرح شدن اعتراضات در سلسله‌ نشست‌های گفتمان ضرب اصول و اعتراض‌های مکرر از سوی هنرمندان به ویژه دکتر مانی جعفرزاده، عباس ستایشگر، رضا مهدوی و خبرنگاران حاضر در آن نشست حداقل جوابی از یکی از متولیان موسیقی بشنویم اما متاسفانه تنها پاسخی که شنیدیم بی‌توجهی و سکوت بود.»

سرپرست ارکستر وزیری در مورد علت این سکوت در مقابل اعتراضات نسبت به جشنواره موسیقی فجر سال گذشته افزود: «ما حرفمان را زدیم و معتقدیم «در خانه اگر کَس است، یک حرف بس است» سکوت و عدم پاسخگویی نسبت به اعتراضات نشانگر این است که اعتراضات هنرمندان به حق بوده است و متولیان و مسئولان جشنواره نمی‌توانند پاسخی برای عملکرد ناصواب خود بیابند. انتظار ما این بود که اگر دبیر جشنواره، مدیران آن یا معاونت هنری پاسخگو نیستند حداقل اعتراضات به گوش آقای علی جنتی وزیر مستعفی فرهنگ و ارشاد اسلامی برسد و پاسخی از او بشنویم که این گونه هم نشد. اکنون نیز ضمن تبریک به آقای سیدرضا امیری‌صالحی، انتظار داریم که حداقل به این درخواست‌های منطقی و مدنی هنرمندان پاسخی دهند و در راه احقاق حقوق هنرمندان مجدانه بکوشند.»

کیوان ساکت در مورد آن‌چه در این رویداد هنری بر گروه وزیری گذشت افزود: «ارکستر وزیری از جمله ارکسترهایی بود که در جشنواره سی‌و‌یکم حقوقش پایمال شد. اعضای این ارکستر از بهترین پیشکسوت‌های موسیقی کلاسیک، ارکستر سمفونیک و موسیقی ایرانی بودند. با این حال دستمزدی که به بعضی‌ها داده شد بسیار بیش از آن‌چه بود که به ارکستر بزرگی مانند وزیری دادند. به یک نفر از آقایان 83 میلیون تومان و به گروه وزیری با حضور 50 نوازنده، بسیاری از بزرگان موسیقی معاصر ایران و خانم ژاله صادقیان به عنوان گوینده نام‌دار صدا و سیما، حدود 26 میلیون تومان داده شد. با این که قرارداد 25 میلیون تومانی با اصرار من به 30 میلیون تومان تبدیل شد اما در نهایت چهار میلیون تومان آن به عنوان مالیات و بیمه کسر شد و به 26 میلیون و 100 هزار تومان کاهش یافت.»

او ادامه داد: «از این که مسائل مالی جشنواره هرگز باز نشد همه ناخرسند هستند. ما نمی‌دانیم به چه دلیل قراردادهای جشنواره که نخست توسط ما در انجمن موسیقی امضا شد، از انجمن گرفته و به یک شرکت خصوصی داده شد و ما دوباره در محل آن شرکت خصوصی قراردادها را امضا کردیم. این‌ها و بسیاری سوالات دیگر از جشنواره فجر سال پیش موجب شد ناخرسندی‌های بسیاری در ذهن هنرمندان به جا بماند.»

کیوان ساکت در پایان گفت: «تنها امیدواری ما این است که متولیان موسیقی متوجه اشتباهات خود شوند.»

گفتنی است در روزهای آینده، نظرات موافقان نیز به همراه صحبت‌های منتقدان شیوه برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در خبرآنلاین منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
اینو باش جه خودشو تحویل می گیره خیال می كنه خیلی بزرگه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها