کارآفرینان، نمایشگاه اقتصاد بدون نفت برگزار کردند

اقتصادمقاومتی با واحدهای کوچک تولیدی

همزمان با هفته بسیج، نمایشگاه اقتصاد بدون نفت که در آن دستاوردهای کارآفرینان اقتصاد مقاومتی در حوزه اشتغال‌زایی و ایجاد واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ارائه شده، در بوستان گفت‌وگوی تهران در حال برگزاری است.
کد خبر: ۹۷۲۶۹۴

به گزارش جام‌جم، این نمایشگاه از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و تا فردا ادامه دارد .

این نمایشگاه به مناسبت هفته بسیج با هدف معرفی کارگاه‌ها و مشاغل خانگی، فروش محصولات و آگاهی‌ بخشی و اطلاع‌رسانی در راستای تولید محصولات و حمایت از محصولات اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی برگزار شده است.

سازمان بسیج سازندگی در بخش‌های مختلفی از جمله ایجاد اشتغال و کمک به گسترش مشاغل خانگی و صنعتی، تسهیلاتی را به متقاضیان اعطا می‌کند و همین مساله باعث شده تا در شهرستان‌های مختلف بخشی از مشکلات اشتغال را رفع کند.

در این نمایشگاه تلاش شده علاوه بر معرفی واحدها و صنایع کوچک و متوسط، شرایط برای ارائه محصولات باکیفیت از تولیدکننده به مصرف‌کننده و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم شود.

در این نمایشگاه محصولاتی اعم از انواع مرکبات، منسوجات، شیرینی و خشکبار، زیتون، صنایع‌دستی و انواع دست‌بافت‌ها، عرقیجات و گیاهان دارویی با قیمت‌های حداقل 20 درصد ارزان‌تر از قیمت بازار به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، قیمت‌های محصولات این بخش را مناسب می‌دانستند و بیشتر بازدیدکنندگان از نمایشگاه خرید کردند.

محصولمان صادراتی است

یکی از کارآفرینان در بخش تولید عسل درباره چگونگی شروع فعالیت و گسترش کار خود به خبرنگار ما توضیح داد: کار ما یک شغل خانوادگی است و همه ما سرمایه خود را به‌کار گرفتیم و با حدود صد میلیون تومان کار را کلید زدیم.

وی افزود: تصمیم گرفتیم کار خود را توسعه دهیم، اما سرمایه کافی در اختیار نداشتیم و مطلع شدیم که بسیج سازندگی تسهیلاتی برای مشاغل اعطا می‌کند.

این کارآفرین ادامه داد: با دریافت تسهیلات از سازمان بسیج سازندگی کار ما که یک شغل خانوادگی محسوب می‌شد، اکنون به یک کارگاه بسیار بزرگ تبدیل‌شده است؛ به‌طوری‌که در ابتدای کار چهار نفر مشغول به‌کار بودیم، اما اکنون بیش از 50نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در کارگاه مشغول به‌کار هستند.

وی ادامه داد: کار ما در سال جاری توسعه زیادی یافت و آن‌هم به دلیل بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بود. زمانی که معنای واقعی اقتصاد مقاومتی را متوجه شدیم، آن را در کار خود اجرایی کردیم و با نگاه به توانایی داخل به بخشی از بازارهای صادراتی نیز نفوذ کردیم.

مدیر فروش این شرکت هم افزود: کیفیت محصول ما آن‌قدر بالا بود که تصمیم گرفتیم وارد بازارهای خارجی شویم و به کمک سازمان بسیج سازندگی این تصمیم را نیز محقق کردیم و اکنون بخش زیادی از عسل کشور روسیه از شرکت ما تأمین می‌شود.

این کارآفرین اضافه کرد: بعد از توسعه تولید عسل، به فکر تنوع محصول افتادیم و اکنون با تولید محصولات مختلف، نیاز بازار داخل و خارج را تامین می‌کنیم.

تجربه رشد را نداشتیم

یکی دیگر از کارآفرینان که در حوزه خشکبار فعالیت دارد، به خبرنگار ما گفت: من و برادرم زمانی گردوهای باغمان را می‌شکستیم و به بازار عرضه می‌کردیم. چندی بعد به فکر توسعه کارمان افتادیم و به نمایشگاه‌های مختلف رفتیم تا کیفیت محصولاتمان را نشان دهیم، اما نتوانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم. وی افزود: با دریافت تسهیلات از سازمان بسیج سازندگی، بسته‌بندی محصولات را خودمان انجام دادیم و فقط محصولاتی را با بسته‌بندی خودمان عرضه می‌کردیم که دارای کیفیت بالایی بودند.

از سوی دیگر محصولات را در دو نوع مواد اولیه و محصول آماده مصرف ارائه کردیم. به‌عنوان‌مثال گردو و بادام را زمانی که از درخت چیده می‌شود با پوست و در حالت دیگر به ‌صورت مغز عرضه می‌کنیم که قیمت این دو باهم تفاوت دارد، اما از نظر کیفیت هیچ اختلافی وجود ندارد.

افراد نیازمند را جذب می‌کنیم

یکی از فعالان در بخش صنایع تبدیلی هم به خبرنگار گفت: ما در کارگاهمان با چهار نفر کارمان را شروع کردیم. قصد داشتیم کارمان را گسترش دهیم و بتوانیم افراد بیشتری را در اختیار بگیریم، اما درآمد لازم را برای این کار نداشته و مجبور بودیم مشتریان را حفظ کنیم تا ورشکسته نشویم.

وی افزود: طبق بررسی‌های کارشناسان، بسیج سازندگی سه وام 20 میلیون تومانی به ما پرداخت کرد و به‌صورت تقریبی به ازای هر پنج میلیون تومان یک شغل ایجاد شده است. اکنون حدود 16 نفر به‌صورت مستقیم در کارگاه ما مشغول به کار هستند و سعی کردیم افرادی را جذب کنیم که نیاز شدید مالی دارند؛ مثل سرپرستان خانوار، افراد بی‌بضاعت و معتادانی که ترک کرده‌اند. این کارآفرین ادامه داد: به‌صورت غیرمستقیم نیز حدود 20 نفر در بخش‌های بازاریابی، راننده و بسته‌بندی مشغول به کار هستند و درآمد خوبی را در این زمینه کسب می‌کنند.

اشتغالزایی برای سرپرستان خانوار

یکی دیگر از دارندگان مشاغل خانگی گفت: تا قبل از این‌که با بسیج سازندگی آشنا شوم، در خانه ترشیجات و لواشک تولید می‌کردم، اما با کمک این سازمان یک شرکت ثبت کردم و محصولات تولیدی‌ام را که مورد تائید سازمان بهداشت شهرستان مربوطه بود با بسته‌بندی در بازار عرضه کردم.

وی افزود: با تسهیلاتی که بسیج سازندگی به من پرداخت کرد، توانستم برای دو نفر ایجاد اشتغال کنم و دو نفر از زنان سرپرست خانوار هم‌اکنون در این کارگاه مشغول به کار هستند که از درآمد مکفی برای امورات زندگی برخوردارند.

ایجاد 110 هزار شغل

قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج سازندگی در زمینه امنیت غذایی در سال 93 حدودا 23 هزار کارگاه و در سال 94 بیش از 47هزار کارگاه ایجاد کرده است. از این70 هزار کارگاه طی دو سال؛ بیش از 110 هزار شغل ایجاد شده است.

به گفته محمد اسکندری، مدیر نمایشگاه اقتصاد بدون نفت، بسیج سازندگی از سال 93 با هدف ایجاد و بهره‌گیری از واحدهای کوچک خانگی و صنایع تبدیلی توانست بیش از 7000 واحد کوچک تبدیلی را راه‌اندازی کند، به همین منظور لازم بود محصولات این واحدهای کوچک تولیدی به مردم معرفی شوند. از این‌رو این نمایشگاه‌ها همزمان با هفته بسیج به صورت سراسری در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار شد.

اسکندری افزود: 126 شهرستان در این نمایشگاه بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات محلی‌شان را در معرض دید و خرید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها