معضل دست و پا گیر و نفرت‌انگیز تکفیری‌ها در سال‌های اخیر برای ملل و سرزمین‌های اسلامی بیش از پیش نمایان شده و جنایت‌ها و افکار پلید آنها، جهان را با اعتقادات خطرناک و بی‌محتوای این گروه‌ها آشنا کرده است.
کد خبر: ۹۷۲۶۰۵

عملیات تکفیری‌های وهابی در سوریه و عراق هر روز پرده از جنایات آنان در منطقه برداشته و با مرور تاریخ بخوبی می‌توان دریافت که این اهداف از چه وقت، توسط چه کسانی و با چه هدفی دنبال شده است. دکتر منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم تاکید دارد که وهابیت امروز تبدیل به یک جریان خشونت‌گرا شده و هدفی جزنشان دادن چهره خشنی از اسلام در دنیا ندارد تا مردم را ازگرایش به سمت اسلام بازدارد. وی در گفت‌وگو با جام سیاست، در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده است که می‌خوانید.

ریاض گاهی تلاش می‌کند تا حکومت سعودی را مستقل از تندروی‌های وهابی نشان دهد. این در حالی است که پیوند وهابیت و آل‌سعود بر کسی پوشیده نیست. در چنین شرایطی به‌نظر شما آل‌سعود و وهابی‌گری چه نسبتی با هم دارند؟

با توجه به بستری که در شکل‌گیری وهابیت مشاهده می‌کنیم انگلیس یک جریان و نحله انحرافی را در پای سلفیت به وجود آورد و مولود وهابیت و اندیشه وهابیت جریان سیاسی‌ به نام آل‌سعود در عربستان است و باید تاکیدکرد که رابطه وهابیت وآل‌سعود رابطه مادر و فرزندی است و بستر شکل‌گیری اندیشه سیاسی آل‌سعود، وهابیت است و نماد عینی این تفکر، باله‌های مختلفی است که انگلیسی‌ها در جامعه اسلامی و همین طور در سطح خاورمیانه به وجود آوردند. در واقع وهابیت و صهیونیسم دو جریان دست‌سازی هستند که با مدیریت انگلیسی‌ها،برای تکیه زدن بر خاورمیانه به وجود آمدند.

وهابی‌ها با چه هدفی فعالیت می‌کنند؟

هدف وهابی‌ها این است که جامعه پویای اسلامی را به یک جامعه خشک و سرتاپا جمود تبدیل کنند. دراندیشه آنان اثر جوهری اصلی و اساسی از اندیشه و منویات اسلام وجود ندارد وتنها پوسته‌ای از ظواهر محکم حفاظت و مراقبت شده ولی دارای محتوای کاملا گندیده و متعفن است.

آیا وهابیت تنها خطری برای جهان اسلام است یا همه جهان را تهدید می‌کند؟

عمدتا وهابیت برای این به وجود آمد که اجازه ندهد جامعه اسلامی در مسیر اصلی خود قرار بگیرد و انحراف در آن به وجود بیاید. ولی امروز که این دبه ترکیده، شاهدیم که آثار مخرب آن در حال آلوده کردن دنیا است. وهابیت امروز تبدیل به یک جریان خشونت‌گرا شده و هدفی جز نشان دادن چهره خشنی از اسلام در دنیا ندارد تا مردم را ازگرایش به سمت اسلام باز‌دارد. حضرت علی بن ابیطالب(ع) مثالی دارد که می‌فرماید اینها اسلام را شبیه پوسته وارونه کرده‌اند. یعنی پوست که قسمت چرم و زیبایش باید بیرون باشد، داخل گذاشته‌ شده و بخش زمخت و خشن آن بیرون مانده تا مردم از آن بترسند.

آیا این رفتار تهدیدی برای جهان هم محسوب می‌شود؟

بله. این اندیشه و این تفکر در واقع تروریسم را تقویت و جریان‌های سالم را سرکوب می‌کند.

واکنش ملت‌های مسلمان در برابر وهابیت و اتفاقاتی که طراحی می‌کنند، چه باید باشد؟

علمای بزرگ اسلام خصوصا جامعه اهل سنت شبیه الازهر، رسالتی بر عهده دارند و باید اعلام کنند که وهابیت دین و مذهب نیست، بلکه یک شعبه‌ از اندیشه انگلیسی‌هاست. علمای بزرگ باید به میدان بیایند و حتی اگر در این راه شهید شوند باید برائت خود را اعلام کنند.

وهابیت چه رابطه‌ای با انگلیس، اسرائیل و آمریکا دارد؟

در واقع انگلیسی‌ها، وهابیت و رژیم صهیونیستی را ایجاد کردند ولی آمریکا از این زرنگی‌ها برای ایجاد یک جریان ندارد. البته انگلیسی‌ها در این کارها خبره هستند و محمد بن عبدالوهاب دست‌نشانده انگلیسی‌ها بود که این نحله را ساری کرد.

بنابراین روشن است که هدف از ایجاد این فرقه تفرقه‌افکنی بین جهان اسلام بوده؛ این‌طور نیست؟

یکی از اهداف همین بود، البته هدف دیگر نشان دادن چهره خشنی از اسلام بود و هدف بعدی این است که نگذارند مسلمانان در عمق واقعیت‌ها و ارزش‌های دینی عمیق شوند. می‌توانید چهره واقعی وهابیون را در ایام حج ملاحظه کنید که چه رفتاری با ملت‌ها دارند.

چطور می‌شود جلوی رشد وهابیت را در آفریقا بویژه نیجریه و لیبی گرفت؟

این رسالت در اختیار علما و اندیشمندان اهل فکر و منطق است.

حالا برگردیم به کشور خودمان. فکر می‌کنید چقدر وهابیت در ایران نفوذ کرده، آیا می‌تواند نفوذ کند یا خیر؟

من نمی‌گویم نمی‌تواند نفوذ کند. بالاخره ما یک رگه خاصی هم در بعضی مناطق داریم. البته دو بستر برای توسعه وهابیت زمینه‌ساز است: بستر جهالت و تعصب. کشورهایی که جهل بیشتری دارند، عصبیت بیشتری هم دارند، در آنجا وهابیت بیشتر رشد می‌کند مثل قسمت‌هایی از شبه‌قاره عربستان، در هر منطقه‌ای دو عنصر خباثت، یعنی جهالت و تعصب را داشته باشیم، قطعا وهابیت می‌تواند ریشه بزند، ولی با توجه به این که شاکله اصلی کشور ما بر پایه جهل و تعصب نیست، بسیاری از جوامع اهل سنت ما که جامعه عرفانی و علمایی خیلی خوبی دارند، قرابت خوبی با سایر مذاهب اربعه دارند، که می‌توانند جدای از تفکر وهابیت مسیر خود را ادامه بدهند. قطعا جایی که عرفان، زهد و تصوف هست، اهل سنت اجازه عبور و نفوذ وهابیت را نمی‌دهند. چون در جایی که جهالت و تعصب هست، امکان بروز و حدوث برای وهابیت مشهود است.

پس در برابر آنها در کشور خودمان چه باید انجام دهیم؟

ما باید بتوانیم از طریق اقدامات روشنگرانه فرهنگی و سیاسی توسط علمای بزرگ و افراد صاحب اندیشه روش و منش این گروه را افشا کنیم تا کشور خود را از رخنه این جریان مصون نگه داریم. ضمن این که به نظر بنده بستر لازم برای اسقاط این فکر در سطح منطقه وجود دارد و ما بزودی شاهد سقوط این تفکر و اندیشه خواهیم بود. این تفکر جعلی است و وقتی ساقط شود، آثارش در سایر کشورها هم توام با سقوط خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها