«زیتونه» چالشی برای «زندانبانان غزه»

فعالان و سازمان‌های حقوق بشری امروز نوار غزه در فلسطین را بزرگ‌ترین زندان رو باز جهان می‌نامند و این نامگذاری از آن روست که نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن در این نوار و باریکه کوچک ساحلی سال‌هاست تحت محاصره شدید صهیونیست‌ها قرار دارند.
کد خبر: ۹۵۳۵۹۹

ورود و خروج هر آذوقه‌ای به آنجا کنترل می‌شود و در برخی موارد تلاش امداد رسان بین‌المللی با رویدادهای تلخ مواجه می‌شود شبیه آنچه برای کشتی ماوی مرمره متعلق به فعالان صلح ترکیه اتفاق افتاد و تعدادی از ملوانان این کشتی در نتیجه حمله ارتش رژیم صهیونیستی جان باختند.

در روزهای اخیر بار دیگر شکستن محاصره نوار غزه با حرکت کشتی زیتونه از ایتالیا به سوی غزه بر سر زبان‌ها افتاده و همین مساله سبب شده تا رژیم صهیونیستی به تکاپو بیفتد تا شاید بتواند در برابر این کاروان کمک و امداد نیز عرض اندام کند.

اما آنچه این بار قصه را متفاوت تر کرده، این که تمامی سرنشینان این کشتی زنان هستند و هیچ تهدیدی نمی‌توانند برای ارتش تا دندان مسلح صهیونیست داشته باشند.

طبق برنامه این کشتی امروز یا فردا به نوار غزه خواهد رسید اما با توجه به اعزام قایق‌های جنگی اسرائیلی برای متوقف کردن کشتی «زیتونه» نمی‌توان تاریخ دقیقی برای رسیدن کمک‌های مردمی به دست ساکنان غزه اعلام کرد.

ناظران می‌گویند، شکست نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در برخورد با کشتی مرمره که سال 2010 برای شکستن محاصره باریکه غزه راهی این منطقه بود و در نتیجه به کشته شدن 9 فعال ترکیه‌ای منجر شد، سبب شده است تا این رژیم از بیم تکرار این جنایت، از ملوانان اسرائیلی برای بستن مسیر حرکت کشتی زیتونه استفاده کند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نیز در شماره روز دوشنبه خود نوشته بود، انتقال کشتی زیتونه به بندر اسدود و بازداشت فعالان سرنشین این کشتی، اقدام اسرائیل برای ممانعت از رسیدن آن به غزه خواهد بود و مسافران کشتی پس از دادن تعهدات لازم مبنی بر خودداری از تکرار این عمل، به کشورهایشان بازگردانده خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها