وزیر جهاد کشاورزی، دیروز در مجلس پذیرفت که ضعف مدیریتی در وزارتخانه‌اش دلیل گرانی ناگهانی شکر در چند ماه اخیر بوده است.
کد خبر: ۹۵۳۲۴۸

محمود حجتی که برای پاسخ به سؤالات سه نماینده مجلس به بهارستان آمده بود، دلیل گرانی شکر را در سال جاری تشریح کرد.

به گزارش خانه ملت، حجتی با اشاره به اتفاقات صورت گرفته در حوزه بازار شکر در چند ماه اخیر تصریح کرد: وزارت جهاد حدود 600 هزار تن شکر از خارج برای مصرف وارد می‌کرد، حال با توجه به ذخیره‌هایی که ما در ایام عید داشتیم و میزان نیشکر در خوزستان، این میزان واردات باید در خرداد و تیر صورت می‌گرفت، اما به دلیل ضعف مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی این مساله به مرداد و شهریور موکول شد که تلاطم بازار را به وجود آورد.حجتی ادامه داد: از سوی دیگر در آن زمان بنا بود به خاطر هزینه‌های بالای تولید، قیمت شکر از سوی کارخانه‌ها مقداری گران شود که این هم در زمان هماهنگی دستگاه‌ها با تاخیر صورت گرفت و این مساله موجب شد آنهایی که شکر به صورت عمده داشتند، صبر کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد، البته در شرایط کنونی مشکل کاملا رفع شده و شکر در بازار به صورت مناسب عرضه شده است. همچنین شرکت بازرگانی دولتی از آن تاریخ به بعد شکر را به صورت تصفیه شده نگهداری می‌کند تا در زمان کمبود بسرعت عرضه شود.وی درباره میزان واردات شکر گفت: در سه سال اخیر شکر توسط کارخانجات عرضه می‌شود، البته همواره آنها باید حدود 200 تومان زیر‌قیمت این محصول را به فروش برسانند به‌طوری که بر اساس مصوبه سازمان حمایت، اگر یک کیلو شکر 1700 تومان تمام می‌شود، کارخانه باید آن را 1500 تومان به فروش برساند، البته وزارت جهاد مکلف است که آن را از محل اعتباری تامین کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنابراین ما اجازه واردات شکر به هیچ کس جز واردکنندگان ندادیم و آنها کسانی هستند که سال‌هاست محصولات خود را به زیر‌قیمت تمام‌شده فروخته‌اند و امروز بر اساس آمارها دولت بیش از 300 میلیارد تومان به کارخانجات و تولیدکنندگان بدهکار است. از‌سوی دیگر نظارت بر توزیع به صورت جزء و پس از عرضه عمده محصول به عهده سازمان حمایت، سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات است.

به گزارش تسنیم، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس هم در جریان طرح سؤال خود از وزیر جهاد کشاورزی درباره علت عدم کنترل قیمت شکر و تعطیلی بیشتر کارخانجات قند گفت: کنترل نشدن قیمت شکر علاوه بر افزایش قیمت در بازار، باعث تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران شده است.وی با بیان این‌که دولت با سیاست‌های اشتباه که به سود رانت‌خواران است، باعث بیکاری تعداد زیادی کارگر شده، خاطرنشان کرد: کارخانجات شکلات‌سازی که چند‌هزار نفر در آن اشتغال دارند، کارگران را به مرخصی اجباری می‌فرستند.

کارت زرد مجلس به وزیر

پس از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی، نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وی قانع نشدند و اولین کارت زرد مجلس دهم را به او دادند. وکلای ملت با 143 رأی موافق، 59 مخالف و هشت ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن بهارستان، پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند. بنابراین مجلس دهم نخستین کارت زرد خود را به وزیر کشاورزی دولت یازدهم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها