پژوهشگران گجت هوشمندی ساخته‌اند که به شکل‌گیری عادت‌های خوب در ما کمک می‌کند

ماشین تشویق و تنبیه

همه ما دوست داریم یکسری عادت‌های سازنده مانند ورزش منظم، مطالعه کتاب، نوشیدن هشت لیوان آب در روز یا مواردی اینچنینی را دربرنامه زندگی روزمره خود جای دهیم. با وجود این که در حال حاضر انبوهی از اپلیکیشن‌های گوشی همراه برای یادآوری این موارد وجود دارد، به نظر می‌رسد این راهکارهای دیجیتال نمی‌تواند در گذر زمان برایمان چندان انگیزش بخش باشد.
کد خبر: ۹۴۸۱۹۶
ماشین تشویق و تنبیه

اما موتی (MOTI) با همه اینها متفاوت است.

موتی گجتی هوشمند است که بر اساس ویژگی‌های روانشناختی انسان و شکل گیری عادت در ذهن طراحی شده است. سازندگان این گجت بر این باورند که موتی می‌تواند روند شکل گیری عادت‌های سازنده برای کاربر را به شکل قابل توجهی تسهیل کند. موتی به این صورت کار می‌کند که ابتدا باید یک یا چند عادت مشخص که دوست داریم در زندگی داشته باشیم را از طریق اپلیکیشن اختصاصی این گجت برایش تعریف کنیم. برای نمونه فرض کنیم قصد داریم ورزش را حتما در برنامه روزانه خود داشته باشیم. نکته مهم اینجاست که فعالیت مورد نظر نباید وقت زیادی بگیرد و قابل انجام نیز باشد. به این ترتیب هر بار که از کنار موتی رد می‌شویم، این دستگاه از طریق نور صفحه یا صداهای خاصی که ایجاد می‌کند، انجام آن فعالیت مشخص را به ما یادآور می‌شود. به محض این که انجام آن کار (در اینجا ورزش روزانه) به اتمام رسید، می‌توانیم صفحه موتی را فشار دهیم. بلافاصله موتی یک صدای جالب و بامزه ایجاد می‌کند که برای کاربر جذاب است.

چرخه شکل‌گیری یک عادت دارای سه مولفه اصلی یعنی محرک، رویه و پاداش است. در اینجا یادآوری موتی نقش محرک را دارد. سپس وارد مرحله دوم یعنی رویه می‌شویم که همان انجام کار مورد نظر است. در مرحله سوم موتی با یک صدا یا پیغام بامزه به ما پاداش می‌دهد. هر قدر این چرخه بیشتر و بیشتر به انجام برسد، عادت بیشتر در ذهنمان تثبیت خواهد شد. یکی از موارد مهم در این چرخه، متغیر بودن پاداش است. این نکته در طراحی موتی رعایت شده است. این گجت هر بار یک صدا یا پیام متفاوت و امیدبخش به کاربر می‌دهد و به این ترتیب پاداش داده شده همواره دارای تنوع خواهد بود. موتی به سبب انجام ندادن کاری که به ما یادآوری می‌کند، از دستمان ناراحت و عصبانی هم می‌شود. یکی دیگر از قابلیت‌های موتی این است که اطلاعات مربوط به انجام عادت‌های تعریف شده را مورد بررسی و پردازش قرار داده و روند پیشرفت در تثبیت عادت مورد نظر را به کاربر نشان می‌دهد.

منبع: kickstarter.com

صالح سپهری‌فر

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها