انتظار کشتی، این ورزش ملی ایران برای کسب جایگاه در مجامع بین‌المللی به سر رسید و رسول خادم در حالی به عضویت هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی درآمد که به قول خودش از هرگونه حمایت سیاسی در این راه بی‌بهره بود!
کد خبر: ۹۴۱۴۹۹

کسب کرسی‌های بین‌المللی تاثیرگذار همواره دغدغه مجموعه ورزش ایران بوده است، کرسی‌های که بی‌شک در پس مناسبات بین‌المللی و حضور موثر در عرصه جهان حاصل می‌شود، این حضور موثر گاهی توسط برخی کشورها با ریخت و پاش مالی حاصل می‌شود و گاهی با اثبات توانمندی‌های واقعی. در این میان بسیاری بر این عقیده‌اند که برای دستیابی به چنین هدفی نمایندگان ایران در وهله اول باید پشتشان به حمایت سیاسی قدرتمند گرم باشد و گرنه رسیدن به این هدف رویایی بیش نخواهد بود .

با وجود این رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی ایران در حالی دیروز با کسب بیشترین رای در اتحادیه جهانی کشتی موفق شد به عنوان نفر اول این انتخابات به مدت چهارسال به عنوان عضو هیات رئیسه این اتحادیه درآید که به باور ناظران نه بیراهه‌های مدیران اسبق در اهداء پسته و فرش ایرانی به خارجی‌ها را در پیش گرفت و نه صدایش برای جلب حمایت سیاسی به گوش دولتمردان رسید !

در این رابطه او وقتی توانست پای نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی را به تهران بکشاند با وجود این‌که دوبار مستقیما از دفتر بالاترین مقام اجرایی وقت ملاقات گرفت، اما در عین ناباوری با کارشکنی وزارت ورزش این قرارها منتفی شد! به عبارتی نه تنها حمایتی صورت نگرفت که چوب لای چرخ این رویکرد ملی فدراسیون نیز گذاشته شد، این در حالی بود که لالوویچ به محض حضور در روسیه با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود!

میزان نفوذ در دنیای کشتی

با این حال رسول خادم با وجود این‌که نبود حمایت سیاسی را برای کسب کرسی عضویت در هیات رئیسه اتحادیه جهانی یادآور شده بود، به واسطه نگاه فنی و خلاقانه‌اش که در ادامه به آن اشاره خواهد شد توانست رای بالایی به دست ییاورد. دیروز در حاشیه اجلاس اتحادیه جهانی کشتی در ماکون فرانسه رسول خادم با 76 رای، نامیک علی اف از آذربایجان با 75 رای، میشل دوسون از فرانسه با 69 رای، مارتین دیتمن از آلمان با 62 رای، خانم یاکشی از ترکیه با 60 رای و هاماکوس از یونان با 59 رأی به عضویت هیات رئیسه اتحادیه جهانی در آمدند.

در این مراسم که برای انتخاب 6 عضو هیأت رئیسه برگزار شد، 11 نفر نامزد بودند که رسول خادم از مجموع 98 رای، بعنوان نفر نخست 76 رای را از آن خود کرد این در حالی بود که میشل دوسون دبیرکل کنونی اتحادیه جهانی کشتی سوم شد و رای بالای خادم ضریب نفوذ بین‌المللی او و کشتی را به خوبی نشان داد!

آخرین عضو ایرانی هیات رئیسه اتحادیه جهانی دکتر محمد توکل بود که به عنوان رئیس کمیته پزشکی فیلا مسئولیت داشت و همین کرسی نیم بند را هم در سال 2010 از دست داد، با همان داستان قدیمی عدم حمایت داخلی!

ایده‌های خلاقانه و مناسبات بین‌المللی سالم

فدراسیون کشتی ایران در حالی که در چهار سال گذشته دوبار از گسیل نامزد وقت خود یعنی امیر رضا خادم به هیات اجرایی اتحادیه جهانی کشتی ناکام ماند که رسول خادم در چهار سال اخیر توانمندی‌های کشتی ایران را با پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه به رخ دنیای کشتی کشید تا بتواند سرانجام یک کرسی موثر کسب کند. بنیان‌گذاری رقابت‌های کشتی جام باشگاه‌های جهان، تغییر رنگ تشک مسابقات کشتی، نورپردازی حین برگزاری مسابقات، ارائه بسته‌های فنی به اتحادیه جهانی کشتی، حرکت موثر و همگام با قدرت‌های جهان کشتی جهت حفظ این ورزش در بازی‌های المپیک، همکاری فنی با کشورهایی که در کشتی دنیا جایگاهی نداشتند، نمایش توانمندی در جذب اسپانسر‌های غیردولتی، به رخ کشیدن علاقه مردم ایران به کشتی و از همه مهم‌تر حضور پایدار اکثر تیم‌های ملی بر روی سکوهای جهانی از جمله اقداماتی بود که در این چهار سال فدراسیون کشتی ایران با وجود همه انتقادها و موانعی که در پیش داشت انجام داد و اینک حاصل این عزم راسخ را با گرفتن بخش کوچکی از حق کشتی ایران از دنیا گرفت!

رسول کشتی ایران دیروز در حالی به چنین موفقیتی دست یافت که انتظار می‌رود پاره‌ای دغدغه‌های ناظران و پیشکسوتان کشتی در مورد حاکم کردن روح خرد جمعی بر برخی از ارکان ورزش ملی ایران را جدی‌تر دنبال نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها