تیم ملی جوان‌تر از همیشه، پرامیدتر از همیشه

آماده باش ایران برای اولین جشن

مقدماتی جام جهانی 2018 برای فوتبال ایران رسما از ساعت 21 امشب آغاز می‌شود؛ مسیری که امیدواریم برای فوتبال ایران فقط یک سال و چهار روز به طول بینجامد و تعداد بازی‌هایی که قرار است ما را به روسیه برساند همین ده بازی باشد و بس.
کد خبر: ۹۴۰۰۶۳

یادآوری حماسه ملبورن گرچه بعد از 18 سال هنوز هم برای ما ایرانی‌ها دلچسب است، اما دوست نداریم یک بار دیگر برای راهیابی به جام جهانی در مسیر پرخطر پلی‌آف‌‌ها قدم برداریم و مجبور شویم برای به دست آوردن بلیت سفر به کشوری که روی نقشه بالای سرمان قرار دارد، سر از آمریکای جنوبی در بیاوریم. برای کمرنگ شدن اما و اگرها باید از همین روز اول میخ را محکم کوبید. قطر، چین، ازبکستان، کره‌جنوبی و سوریه پنج تیم همگروه ایران هستند و فاز اصلی داستان صعود ما به جام‌جهانی روسیه از امشب و با بازی مقابل قطر در ورزشگاه آزادی کلید می‌خورد. چهار سال پیش، تیم ملی ایران در همین مسیر و با همین کارلوس کی‌روش که آن روزها یازدهمین ماه فعالیتش در فوتبال ایران را سپری می‌کرد، با گل دقیقه 91 محمدرضا خلعتبری ازبکستان را برد؛ گلی که در پایان مشخص شد اگر به ثمر نمی‌رسید تیم ملی هم به جام‌جهانی 2014 صعود نمی‌کرد. پس، از همین امشب تک‌تک اتفاقات در راهیابی ایران به جام‌جهانی 2018 مهم است؛ از حمایت تماشاگران گرفته تا عملکرد تمامی نفرات تیم در تمامی لحظات این ده مسابقه. به امید پیروزی در بازی اول.

رکورد را ادامه بده

گلزنی در 21 بازی متوالی. این رکورد ارزشمندی است که کارلوس کی‌روش در مدت حضور خود در تیم ملی به ثبت رسانده است. تیم ملی پس از آن بازی تاریخی با آرژانتین، در همه 21 دیداری که به میدان رفته، دروازه حریفان را باز کرده است. پیش از این رکورد گلزنی در بازی‌های متوالی تیم ملی، 20 بازی بود که از دوم فروردین 1379 تا 30دی‌ماه همان سال به ثبت رسید. بازی‌هایی که تیم ملی در چارچوب مقدماتی جام ملت‌های 2000، بازی‌های غرب آسیا، جام ملت‌های 2000 و جام تمدن‌ها انجام داد و در 17 مسابقه جلال طالبی روی نیمکت تیم ملی نشسته بود. حالا تیم کی‌روش با گلزنی در 21 بازی از آن رکورد عبور کرده اما این رکورد می‌تواند دست نیافتنی‌تر شود. امشب بازی با قطر می‌تواند 22 بازی متوالی تیم ملی باشد که با گل همراه است.

قطر، قرعه‌ای خوش‌یمن!

ایران ـ قطر و یک مصاف دیگر در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی. این نهمین مصاف دو تیم در این چارچوب است. دو بازی در مقدماتی جام جهانی 1998، دو بازی در مقدماتی جام جهانی 2006 و چهار بازی هم در مقدماتی جام‌جهانی 2014. حاصل هشت تقابل دو تیم سه پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای قطر و چهار تساوی بوده است، اما در کل باید قطر را قرعه‌ای خوش‌یمن برای تیم ملی ایران نامید. در 20 سال اخیر هرگاه که ایران در مسیر مقدماتی جام جهانی به قطر خورده سرانجام به جام جهانی صعود کرده و هرگاه هم که با این تیم همگروه نشده، نتوانسته جواز حضور در جام جهانی را به‌دست بیاورد.

با همین روال از الان باید تیم ملی را در جام جهانی 2018 دید.

خاطرات خوب، خاطرات بد

ایران ـ قطر برای فوتبال ایران بیشتر از آن‌که خاطرات بد داشته باشد، خاطرات خوب دارد. این دو تیم از سال 1988 تاکنون، طی 28 سال گذشته 20 بار با هم روبه‌رو شدند، اما فقط یک بار خاطرمان در این تقابل‌ها بشدت آزرده شد. نیاز به یادآوری نیست. دیدار برگشت مقدماتی جام‌جهانی 1998. جایی که برای صعود باید قطر، تیم قعرنشین جدول گروه را در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه شکست می‌دادیم، اما با دو گل به آنها باختیم. درست بعد از آن بازی بود که مایلی‌کهن اخراج شد و تیم ملی برای صعود به جام جهانی در مسیر حماسه ملبورن قرار گرفت. اگر آن بازی را فاکتور بگیریم اکثر تقابل‌های دیگر با خاطراتی خوب بوده یا حداقل بد نبوده. در مجموع 12 بازی از این 20 بازی به نفع تیم ملی ایران به پایان رسیده و فقط سه بار قطری‌ها پیروز شده‌اند. البته قطری‌ها در دو بازی آخری که در ورزشگاه آزادی داشتند، به تساوی رسیدند و امیدواریم این طلسم امشب به عدد سه نرسد.

رضا پورعالی -ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها