طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) یکی از جدیدترین محصولات مهندسی ژنتیک تولید شده در حوزه جنگل و درختکاری، درخت تبریزی تراریخته‌ای است که در کشور چین تولید شده است. این درخت مهندسی شده، مقاوم به آفات بوده و حاوی ژن ساکارز فسفات سینتاز است که بدون افزایش رشد، تجمع بالاتری از سلولز و در نتیجه افزایش انرژی تجمع‌یافته در واحد زیست‌توده را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۸۸۱۰

براساس اعلام موسسه علوم محیطی چین، بیش از یک میلیون اصله درخت تبریزی تراریخته از سال 1992 در 15 استان کشور چین کشت شده است. درخت تبریزی تراریخته مقاوم به آفات بدون استفاده از سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها، نیازی به سمپاشی ندارد و از این نظر موجب حفظ محیط زیست می‌شود.

براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد انتظار می‌رود در آینده در هندوستان، درخت تراریخته کائوچو و در برزیل درخت تراریخته اکالیپتوس با عملکرد بالا تولید و تجاری‌سازی شوند. محصولات حاصل از فناوری مهندسی ژنتیک برای خدمت به رفاه و تامین سلامت و امنیت غذایی انسان و حفظ محیط زیست، به عنوان راهی برای تولید محصولات با صفات و ویژگی‌های برتر در حوزه‌های مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. انتظار می‌رود طیف وسیعی از محصولات مهندسی ژنتیک با مصارف مختلف در حوزه‌های پزشکی، کشاورزی، دامپروری، آبزیان و شیلات، درختکاری و جنگل، خوراک دام، میکروارگانیسم‌ها، حشرات و حیوانات در پنج سال آینده در جهان تجاری‌سازی شود. به گفته کارشناسان، امروزه کشت و تولید محصولات کشاورزی مهندسی ژنتیک مانند پنبه، سویا، ذرت و کلزا باکیفیت بیشتر در واحد سطح کمتر، درآمد و سودآوری بالایی را برای کشاورزان کشورهای تولیدکننده این محصولات به ارمغان آورده و به تبع آن، باعث رشد اقتصادی و صادرات این محصولات به سایر کشورها شده است.

لیلا سرمدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها