شاید در نگاه اول تولید انواع دستکش، بسیار ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسد اما اگر به بازار گسترده این نوع محصول خوب دقت کنیم، می‌بینیم نه‌تنها این صنعت جزو صنایعی با فناوری بالاست بلکه ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی هم دارد. با توجه به وجود مواد اولیه مناسب در داخل کشورمان و بازارهای گسترده کشورهای همسایه، در این صنعت می‌توان علاوه بر کاهش خام فروشی مواد پتروشیمی، ارزش افزوده مناسبی هم برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرد. به همین دلیل جام‌جم با صالح نوروزی، از تولیدکنندگان دستکش در کشور گفت‌وگو کرده‌ است.
کد خبر: ۹۲۶۴۱۵

به نظر شما آیا سرمایه‌گذاری برای تولید دستکش صرفه‌اقتصادی دارد؟

با توجه به کاربرد هر یک از انواع مختلف دستکش می‌توان سرمایه‌گذاری هدفمندی داشت. به عنوان مثال، می‌توان با 40 میلیون تومان زمینه یک تولیدی کوچک را مهیا کرد.

چند نوع دستکش در ایران تولید می‌شود؟

دستکش یک بار مصرف پلاستیکی، دستکش برای مصارف پزشکی و بیمارستانی (لاتکس)، دستکش آشپزخانه، دستکش‌های بنایی با جنس پلاستیکی، دستکش کارگری یا ضد برش و دستکش خالدار که مخصوص صنعت نفت است.

ساده‌ترین راه تولید دستکش را توضیح می‌دهید؟

ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای راه‌اندازی یک تولیدی دستکش در ایران، تولید دستکش یک بار مصرف پلاستیکی است که جنس آن پلی اتیلن است. این نوع دستکش از نوار پلی‌اتیلن (فیلم) تولید می‌شود. این دستکش در مکان‌هایی که بحث رعایت بهداشت مطرح است، مثل رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و.... مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ساخت ماده اولیه این دستکش در پتروشیمی کشور، از لحاظ قیمتی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. خط تولید این دستکش با خرید (فیلم به صورت آماده) در حدود 40 میلیون تومان برای علاقه‌مندان هزینه دارد. دستگاه دوخت دستکش یک بار مصرف با هزینه کم در حدود 200 دستکش در هر دقیقه تولید می‌کند اما اگر شخصی بخواهد صفر تا صد کار را خودش انجام دهد، باید دستگاه دیگری به نام دستگاه تولید فیلم پلی اتیلن یا دستگاه تزریق پلاستیک که قیمت آن 60 میلیون تومان است، خریداری کند. دستگاه اول که حدود 40 میلیون تومان است در ایران تولید و مونتاژ می‌شود ولی دستگاه دوم کلا وارداتی است. در نتیجه با 40 میلیون تومان، خط تولید ‌یک نوع دستکش را می‌توان راه‌اندازی کرد و با توجه به دوره بازگشت این سرمایه‌گذاری، در مدت یک سال هزینه سرمایه‌گذاری آن بازخواهد گشت. این روش سرمایه‌گذاری جزو بنگاه‌های زودبازده است و اشتغال‌زایی حدود پنج نفره دارد. سایر انواع دستکش، خط تولید پیچیده‌تر و گران‌تری دارد.

در کدام نوع دستکش، بیشتر به واردات وابسته‌ایم؟

در انواع دستکش خالدار، واردات داریم. هرسال بسیاری از شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌های کشورمان بودجه‌ای قابل ملاحظه برای واردات این نوع دستکش هزینه می‌کنند درحالی که می‌توانیم همین وسیله را بسادگی در داخل کشورمان تولید کنیم.

آیا برآوردی از میزان تقاضای دستکش‌های خالدار داخل کشورمان دارید؟

گرچه تقریبا تمامی انواع دستکش‌، میزان مصرفشان در بازار داخلی کشورمان زیاد است اما اهمیت استفاده از دستکش‌های خالدار برای تولیدکنندگان نفت و گاز باعث شده تا هشت برابر ظرفیت مورد نیاز کشور اکنون واردات داشته باشیم، یعنی تقاضای موجود فعلی کشورمان یکصد هزار جفت است اما اکنون نزدیک به 800 هزار جفت واردات داریم.

آیا ایران در زمینه صادرات دستکش بازاری مناسب به خود اختصاص داده است؟

بازار صادراتی دستکش‌های یک بار مصرف ایران، کشورهایی است که با ما رابطه خوبی دارند بخصوص کشورهای همسایه شمالی و غربی. دلیل اصلی خرید این کشورها از ایران، قیمت پایین‌تر تولیدات ایرانی است. در زمینه صادرات دستکش‌های کارگری درحال حاضر میزان این دستکش‌ها در کشور زیاد است و با وجود چند تولید کننده بزرگ، مقداری از این دستکش‌ها به دلیل بازار گسترده‌ای که داریم، وارد می‌شود. در زمینه دستکش‌های لاتکس و آشپزخانه اگر هزینه تولید آن را پایین بیاوریم، در آن صورت می‌توانیم به صادرات هم فکر کنیم اما فعلا صادرات نداریم.

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها