رییس مرکز ملی فضای مجازی :

فضای مجازی رمزدار می شود

۶۰ درصد کاربران ایرانی تلگرام وقت خود را صرف سرگرمی می کنند

در حالی که در لایه های بالای مدیریت فرهنگی کشور استراحت شبانگاهی و کارو فعالیت در روز به شدت توصیه می شود، اپراتورهای خدمات اینترنتی با ارائه مشوق هایی کاربرانشان را به استفاده از اینترنت شبانگاهی معتاد می کنند که تنبلی و افت تحصیلی از تبعات آن است.
کد خبر: ۹۲۴۸۴۲
۶۰ درصد کاربران ایرانی تلگرام وقت خود را صرف سرگرمی می کنند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، استفاده از شبکه های اجتماعی در بین ایرانیان روز به روز در حال گسترش است، موسویان با ارائه آماری دراین باره در برنامه تیترامشب گفت: براساس آماری که خودمان بدست آورده ایم هر ایرانی روزانه بین 5 تا 9 ساعت وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی می کند، جامعه آماری ما از بین دانشجویان بود که در آن طیفی از دانش آموزان و اساتید نیز جای می گرفتند.

او ادامه داد: معنای این ارقام به صورت دقیق تر به این صورت است که متوسط توقف در فضای مجازی 16 روز در ماه است، حال براساس تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، انتظار می رود تا 14 سال آینده این توقف به 120 روز برسد یعنی متوسط عمر مفید افراد، در شبکه های اجتماعی سپری می شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعالت و رسانه های دیجیتال در ادامه افزود: این میانگین بالایی است و اگر تفسیر شود به نتایجی می رسیم که می تواند تهدید کننده و یا تشویق کننده باشد، حال اگر این زمان صرف دریافت پاسخ به سوالی علمی باشد این صرف وقت نه تنها مفید است بلکه سودمند هم هست، براساس آمار های موجود استفاده از تلگرام تا 60 درصد صرف سرگرمی می شود و تنها 5 درصد صرف کارهای معرفتی می شود، این 60 درصد جامعه ای 40 میلیون نفری را در بر می گیرد.
او گفت: ما با یک روندی روبرو هستیم که چندان با سیاستهای داخلی ما هماهنگ نیست، متوسط پهنای باند در ایران با جهان اختلاف زیادی دارد، ما بایستی جوانان خود را در مقابل حواشی و حجمه های اینترنت واکسینه کنیم، امروز دیگر نمی توانیم پهنای باند در مملکت را محدود کنیم زیرا کارهای روزمره ما با اینترنت صورت می گیرد و این خدمات تا 10 سال دیگر همانند برق حیاتی و لازم خواهد بود.

او ادامه داد: ما بایستی روی سن 7 تا 15 سال کار کنیم و آنها را برای این فضاها آماده کنیم، نظام آموزش و پرورش از سالها قبل باید متحول می شد. اپراتورها به دنبال آماده کردن مخاطبینشان با این فضا هستند و که البته اهداف بیزینسی در راس امور آنهاست.

او خاطرنشان کرد: هنگامی که از اپراتور داخلی صحبت می کنیم باید بدانیم که این دسته از اپراتورها پول زیادی را صرف محتوا می کنند، جنس پهنای باند به طور قطع به لحاظ محتوایی حائز اهمیت است و نه به صورت سخت افزاری؛ ما نمی توانیم بدون خودسازی در مقابل این سیل ویرانگر ایستادگی کنیم.

او تاکید کرد: در کره جنوبی، مردمانشان به این فرهنگ رسیده اند که نسبت به هشدارها بی تفاوت نباشند اما مردم ما به این هشدارها توجهی ندارند، اگر تولید محتوا در داخل صورت بگیرد افراد در فضای از پیش مدیریت شده قدم برمی دارند و در نتیجه وقت کمتری را صرف سرگرمی های بی فایده می کنند.

او خاطرنشان کرد: مشکل شبکه های داخلی این است که نیازمند یک زیرساخت کامل است، بحث تلگرام فرق دارد زیرا 40 هزار سرور دارد در حالی که در بهترین حالت ما زیرساختهای لازم برای ارائه سرویس به کاربران را نداریم.

سرامی دیگر مهمان برنامه گفت: آمارها به آنچه ما در فضای حقیقی شاهدیم بسیار نزدیک و صحیح است، این آمارها نشان دهنده این موضوع هستند که ایران نسبت به سایر کشورها استفاده بیشتری از فضای مجازی دارند.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: کاربران فضای مجازی از سه لایه تشکیل می شوند، نخست لایه نظامات و حاکمیت، دوم، لایه مدیریتی و دیگری لایه کاربری است، بررسی ها نشان می دهد که ما می بایستی در دولایه اول کارهایی انجام می دادیم تا لایه سوم به سمت و سوی خاصی هدایت شود طبیعتا اگر دولایه نخست به خوبی کار می کردند لایه سوم به سمت وقت تلف کردن و سرگرمی های بی فایده سوق پیدا نمی کردند.

او افزود: معنی 60 درصد صرف وقت در فضای مجازی این است که هر ایرانی ساعات زیادی از عمر خود را به آسانی صرف سرگرمی هیا بی فایده در فضای مجازی می کند که چندان مطلوب نیست.

او تصریح کرد: حال سوال این است که آیا سیاستهای فرهنگی در کشور ما سوق دادن لایه مصرف کننده به سمت سرگرمی هیا بی فایده در فضای مجازیست؟ نهادها، سیاستهای اعلامی را بیان می کنند و بخش خصوصی و اپراتورها این سیاستها را اعمال می کنند؛ بطور مثال اپراتورها به کاربران توصیه می کنند که در شبها به این شبکات اجتماعی وارد شوند و وقت خود را صرف سرگرمی هایی بکنند که براساس سیاستهای اعلامی این وقت شبانگاهی باید صرف استراحت شود، حال براساس سیاستهای اعمالی دانشجویان در صبح توانی برای مطالعه و کار ندارد زیرا تمام شب را در اینترنت سپری کرده اند و این یک تناقض آشکار است.

او تصریح کرد: اپراتورهایی که نگاه تجاری بر اینترنت دارند قصد دارند کاربرانشان را به استفاده از اینترنت معتاد کنند، از سوی دیگر پهنادی باند نیز حائز اهمیت است، کره جنوبی بالاترین پهنای باند را به کاربرانش ارائه می دهد اما آیا این کشور با مشکلاتی شبه به مشکلات ما دست پنجه نرم می کند؟ جواب منفی است! حال آنکه در کشور ما دانش آموزانمان دچار افت تحصیلی شده اند و حتی متوسط نمرات ها افت قابل توجهی کرده، اما مشکل کجاست؟ آیا هوش فرزندانمان کاهش یافته؟ جواب منفی است زیرا هوش افت نکرده بلکه ذهن فرزندانمان کاملا اشباع شده است، در کره جنوبی، پهنای باند وارداتی نیست بلکه داخلی است در نتیجه هر گروهی از پهنای باند مخصوص به خودش استفاده می کند که نتیجه آن پیشرفت و نجات از ناهنجاری هاست.

او تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم در جایی که سیاستها وضع می شود و با توجه به تجربیات کشورهای پیشرو فضا را به درستی مدیریت کنیم نه اینکه تلاش کنیم تا در فضای غبارآلود به دنبال فرصت باشیم.

او افزود: چرا کره جنوبی به افزایش باند فکر می کند؟ مشکل فهم و فرهنگ مردم ایران نیست، مشکل پهنای باند وارداتی است زیرا ما مصرف کننده تولیدات دیگران هستیم ولی در کره جنوبی آنها برروی پهنای باند داخلی از پیش طراحی شده خود فعالیت می کنند در نتیجه این فرصتها از جمله توسعه دولت الکترونیکی محقق می شود ولی در ایران پهنای باند به افت تحصیلی ختم می شود.

او ادامه داد: آمریکا، چین و چند کشور دیگر شبکه ملی اطلاعات دارند و از تعرفه ترجیهی برای کاربرانشان استفاده می کنند تا کاربران با استفاده از تعرفه های تشویقی از سایتهای داخلیشان استفاده کنند، این تعرفه های تشویقی شامل سرعت بالاتر و تعرفه پرداختی پایین تر نسبت به استفاده مشابه از سایتهای خارجیست.

منتظر القائم دیگر مهمان برنامه گفت: این آمارها با یک وسواس از سوی رسانه ها اعلام می شود اما خانواده ها به صورت کاملا ملموس با پدیده فضای مجازی دست پنجه نرم می کنند امروز ما شاهد استفاده گسترده مردم از شبکه های اجتماعی هستیم که طبیعتا خسارتهای خاص خود را برای مردم و جامعه دارد.

این کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: حال سوال این است که چرا سیاستهای در حال اجرا در فضای مجازی کشور در مسیر سیاستهای کلان صهیونیستها و آمریکاییان است؟

او گفت: ما با کمال تعجب شاهد اعطای پهنای باند برای سایتهای خارجی هستیم ولی در مقابل برای نرم افزارهای داخلی که سریعتر و امن تر از نمونه خارجی هستند خدمات و حمایتی را مشاهده نمی کنیم؛ این سوالیست که مسئولین باید به آن پاسخ دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
فقیر صنعتی شریف
-
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
۰
۰
40 درصد مابقی هم در خواندن صفحات جام جم
ایوب
-
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
۰
۰
تلگرام جزء بیخودترین اپلیكیشنهای ارتباطیه ، نه تماس صوتی داره ، نه تماس تصویری . باهاش صرفاً میشه فیلم و عكس و پیام صوتی فرستاد . این یعنی اینكه ما ایرانیا كوركورانه یه برنامه رو روی موبایل نصب كردیم و توش مانور میدیم و وقتمون و برای تصاویر و فیلماهای بیخود تلف میكنیم به جای اینكه كاربرد ارتباطی پررنگی داشته باشه . واتس آپ ، آیمو و... اینا خیلی خوبن و بین المللی هستن از هند گرفته تا نروژ و كنیا همه با واتس آپ آشنایی دارن .

نیازمندی ها