کلیپ‌هایشان در کمتر از یک هفته در فضای مجازی فراگیر می‌شود و یکروزه چنان معروفیتی به‌دست می‌آورند که یک دانشمند در طول سال‌ها فعالیت علمی خود به‌دست نیاورده است. هر کدام به نوعی بیننده جلب می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۴۱۸۹
چرا بعضی چهره‌ها در تلگرام جنجالی می‌شوند؟

به گزارش جام جم ، یکی دعوا‌های کوچه و خیابانش را منتشر می‌کند، یکی داستان عشقی‌اش را به نمایش می‌گذارد و دیگری کلیپ خودکشی‌اش را در صفحه اینستاگرامش منتشر می‌کند و آن یکی هم موزیک می‌زند و حرکات عجیب و غریب از خود نشان می‌دهد.

هر کدام قصد و هدفی دارند، اما بزرگ‌ترین هدف همه این افراد رسیدن به شهرت است. شاید حتی اولین ویدئویی که از آنها منتشر شده، خودشان پخش نکرده باشند و دیگران این کلیپ‌ها را منتشر کرده باشند، اما طبیعی است که با دیدن طرفداران خود، از معروفیت خوششان می‌آید و این بار خودشان کلیپ منتشر می‌کنند. شاید هم هدفشان فقط شاد کردن دل مردم باشد نه چیز دیگر. عرضه‌کنندگان این کلیپ‌ها، متقاضیان زیادی هم دارندو مردم دوست دارند این کلیپ‌ها را ببینند. بسیاری می‌گویند با دیدن اینها سرمان گرم می‌شود و دلمان شاد.

شادی دل بسیاری از افراد به همین کلیپ‌ها وصل است. تا زمانی که نگاه به این افراد سرگرمی باشد، بازار افرادی که یک‌شبه و بدون تبحر خاصی معروف می‌شوند، همچنان داغ خواهد ماند. اکثر افراد دوست دارند بدانند هدف منتشرکنندگان کلیپ چیست؟ به همین خاطر خودشان کلیپ‌ها را می‌بینند و حتی طرفدار فرد انتشاردهنده می‌شوند، اما همچنان این سوال مغزشان را قلقلک می‌دهد و هدف آنها را جویا می‌شوند. بگذریم از این‌که بسیاری هم از شهرت یک‌روزه این افراد الگوبرداری می‌کنند و به تقلید از آنها کلیپ‌هایی از خود منتشر می‌کنند که معروف شوند.

اما در این بین سوالی وجود دارد که شاید از همه موارد گفته شده مهم‌تر باشد و آن هم چگونگی پذیرش این افراد در جامعه است؟چرا با وجود آن‌که مردم جامعه به این افراد می‌خندند، باز هم آنها را الگوی خود می‌کنند؟

عقده‌گشایی در فضای مجازی

درباره معروفیت یک‌روزه و پذیرش این افراد در جامعه با محمد دژکام، روان‌ شناس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

چه عاملی باعث می‌شود تا افراد با انتشار کلیپ‌های طنز به‌دنبال شهرت برای خود باشند؟

رفتار این تیپ اشخاص به نوعی نابهنجار است و به مرور در جامعه عرف می‌شود و جا می‌افتد. یک دلیلش می‌تواند فرهنگ نادرستی باشد که ما در برابر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داریم. ما هر ضربه‌‌ای که می‌خوریم از ندانستن است. یک فرد مسیری را باز می‌کند و می‌رود و دیگران هم او را دنبال می‌کنند.

البته می‌توان از یک منظر دیگر هم به این افراد نگاه کرد. آنها قبل از این هم دیده می‌شدند، اما بیشتر از این را می‌خواهند. جلب توجه را دوست دارند. شاید در یک مهمانی بتوانند حرکات خود را به نمایش بگذارند، اما وقتی در فضای مجازی می‌توانند طرفداران بیشتری داشته باشند چرا باید وقت خود را هدر دهند؟ انتشار کلیپ و معروف‌شدن در فضای مجازی تلاش کمتری لازم دارد، هزینه کمتری پرداخته می‌شود و دنبال‌کنندگان بیشتری هم دارد.

بعد از محبوبیت و رسیدن به خواسته خود چرا باز هم ادامه می‌دهند؟

قطعا تشویق دیگران حس جلب توجه را در این افراد تقویت می‌کند.وقتی دیگران می‌دانند که فردی راه درست را نمی‌رود، اما همچنان او را برای ادامه مسیر تشویق می‌کنند در این شرایط هم خودشان اشتباه کرده‌اند هم دیگری را به اشتباه انداخته‌اند.

این افراد هم همین‌گونه هستند. زمانی که می‌بینند طرفدار پیدا کرده‌اند، به خود مغرور می‌شوند و دلشان می‌خواهد طرفداران بیشتری داشته باشند. فکر می‌کنند کارشان قابل تقدیر بوده است که آنقدر طرفدار پیدا کرده و افراد دوستشان دارند. همین امر تا حدودی هم پایه و اساس می‌شود برای الگوبرداری طرفداران. در مواقعی حتی می‌توانند خود را صاحب سبک حرکت‌های مختلف بداند و توقع تشویق داشته باشد. مثلا اولین کسی که با انتشار کلیپ و بدون هیچ کار یا تخصص خاصی معروف شده، می‌تواند ادعا کند که او صاحب این سبک معروف است. هر چند هم کارش اشتباه باشد، اما او این کار را ابداع کرده است.

چرا افراد جامعه به جای این‌که راحت از کنار آنها بگذرند، از این افراد طرفداری کرده و سعی در باز نشر بیشتر کلیپ‌های آنها می‌کنند؟

کمبود درک و بینش افراد تا حدودی باعث دنباله رو بودن می‌شود.مردم بدون اطلاع از موج وارد شده و فقط برای سرگرمی کارهای این افراد را پیگیری می‌کنند. البته نمی‌شود به‌سادگی به این سوال پاسخ داد؛ چراکه می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد.

جوانان و نوجوانان ما نمی‌توانند انرژی‌های خود را آنطور که دوست دارند، تخلیه کنند. سرگرمی خاصی ندارند. سرگرمی جوانان به فضای مجازی ختم می‌شود. درست نیست خیلی راحت یک طرفه به قاضی برویم و بگوییم مردم نباید این کار را بکنند. تربیت بد باعث می‌شود آنها به جای این‌که سراغ کتاب بروند تفریحاتی مانند فضای مجازی را انتخاب کنند. ما هر زمان توانستیم شرایط یک آزادی سالم و تفریح برای جوانان را ایجاد کنیم، آن زمان است که می‌توانیم به نحوه تفریح کردن آنها ایراد بگیریم و از سرگرمی‌هایشان ناراحت باشیم.

فردی که افراد تلگرامی را در جامعه می‌پذیرد و دنبال می‌کند، می‌داند که اشتباه است. می‌داند که دنبال کردن این فرد هیچ سودی برایش ندارد، اما او قربانی نبود تفریح سالم است و فقط به‌خاطر سرگرمی و تخلیه خود این کار را انجام می‌دهد.

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها