درباره انیمیشن اردوگاه حیوانات که از شبکه پویا پخش می‌شود

یک سریال بزن بکوب با شخصیت‌های بامزه

داستان سریال:ماجراهای این سریال در فضایی تخیلی که شخصیت‌های آن حیوانات انسان‌گونه مختلف هستند پیش می‌رود. قهرمان اصلی ماجراها یک میمون پر انرژی به نام لازلو است که همراه دو دوستش راج فیل هندی ترسو و کلم یک کرگدن پیگمه البینو کم‌حرف و متفکر به یک اردوگاه تابستانی نه‌چندان خوب رفته اند و باهم در کلبه‌ای به نام جلی بین همخانه شده‌اند که به همین علت به آنها لقب گروه سه نفره جلی بین را داده اند که دایما درگیر ماجراهای مختلف با مسئول اردوگاه و معاونش و بقیه بچه‌های اردو گاه می‌شوند.
کد خبر: ۹۲۱۸۲۱

لازلو یک میمون عنکبوتی عجیب غریب، خوشبین و صلح‌دوست است موری می‌گوید او همیشه توانایی لازلو را در تغییر شرایط به بهترین حالت آن هم در هنگامی که همه چیز بر علیه اوست تحسین می‌کند.

سرپرست اردوگاه پیشاهنگی یک گوزن بد‌اخلاق خودخواه به نام آقای لومپوس است که دستیارش یک حلزون موزی رنگ به نام اسلینک من است. قلدر این اردوگاه یک پلاتی پوس به نام ادوارد است که با دو وردست خنگش دو سوسک طویله به نام چیپ و اسکیپ در یک کلبه زندگی می‌کنند. در آن سوی دریاچه لیکی لیک یک اردوگاه دخترانه هم به نام اکرون فلتز است که مشابه کمپ کیدنی است که سرپرست آنجا هم خانم سختگیر دویه است رقابت بین افراد این دو اردوگاه و سرپرستانشان ماجراهای خنده‌داری را در این سریال به وجود می‌آورند.

اردوگاه حیوانات یک سریال انیمیشن دو‌بعدی است که اخیرا از شبکه پویا پخش می‌شود، این سریال با نام اصلی کمپ لازلوکه اولین بار در ژوئیه 2005 از شبکه تلویزیونی کارتون نت‌ورک پخش شد، محصول کشور آمریکا است و ساخته مشترک کمپانی «جو موری پروداکشنز» و «کارتون نت ورک استودیو» است. خالق و تهیه‌کننده ارشد این سریال جو موری است. این سریال که پخش آن از 2005 تا 2008 ادامه داشت در پنج فصل و 120 قسمت ساخته شد که همراه آن دو کار مناسبتی و 18 کار کوتاه نیز ساخته شد. این سریال تم ماجرایی همراه با کمدی بزن بکوب دارد. کارگردانان این سریال سوموندت (بخش هنری) و برایان شیسلی (بخش نظارت) بوده‌اند.

داستان این انیمیشن درباره لازلو یک میمون عنکبوتی است که در یک اردو گاه تابستانی پیشاهنگی پسرانه با تعدادی از حیوانات شرکت می‌کند.طنز این مجموعه تا حدودی شبیه کار قبلی جو موری به نام «زندگی مدرن روکو» است. این سریال تا کنون برنده سه جایزه امی در سال‌های 2006 و 2007 برای برنامه برجسته انیمیشن و سال 2008 برای برنامه برگزیده انیمیشن با فرمت فیلم کوتاه شده است. علاوه براین سه جایزه پوسینلا سال 2006 برای بهترین برنامه انیمیشن، برای کودک، بهترین برنامه انیمیشن برای همه سنین و بهترین شخصیت انیمیشن (لازلو) شده، این کار سال 2006 نامزد دریافت جایزه انی برای بهترین طراحی تولید در تولید یک برنامه انیمیشن تلویزیونی نیز بوده است.

مراحل تولید

بعد از پایان سریال زندگی مدرن روکو، موری یک دفترچه پر از ایده‌های مختلف برای تولید برنامه‌های تلویزیونی و تصویرگری کتاب کودک داشت. اوخاطرات بامزه‌ای از اردوگاه‌های تابستانی داشت که به مدت 4 تا 5 تابستان در آنها شرکت کرده و به گفته خودش هیچ‌وقت نتوانسته یک پیشاهنگ حرفه‌ای شود.

در آن سال‌ها به نظر او تعداد کارهایی که با تم آینده‌نگرانه در همه رسانه‌ها تولید می‌شدند خیلی زیاد بود و در نتیجه او می‌خواست کاری بسازد که به نوعی بازگشت به طبیعت باشد. ایده اردو گاه حیوانات از یکسری طراحی برای کتاب کودک که موضوع آن در ارتباط با اردو بود، به وجود آمد‌. در واقع موری بعد از طراحی لازلو به نظرش رسید توانایی و کاربرد شخصیت لازلو فراتر از کتاب‌های کودک است و باید به این شخصیت جالب جان بدهد و تصمیم گرفت با استفاده از این شخصیت سریالی برای گروه سنی کودک بسازد که هیچ اثری از تکنولوژی در آن نباشد و فضای آن یک فضای کاملا طبیعی باشد.

در همین دوران لیندا سینکسی که قبلا در پروژه روکو با موری کار کرده بود به کارتون نت ورک رفته بود، با موری تماس گرفت تا یک کار جدید را با هم شروع کنند. لیندا ایده موری را پسندید و از کارتون نت ورک برای همکاری در ساخت این سریال تائید گرفت.

فلسفه اصلی موری در داستان‌های این برنامه جمله «خودت باش» بود و ضمنا تاکید داشت که سعی کرده از پیام دادن به بچه‌ها در این سریال خودداری کند و اصل کار او صرفا سرگرم کردن مخاطب است، چرا که تعداد برنامه‌هایی که بچه‌ها را با پیام‌های اخلاقی بمباران می‌کنند بسیار زیاد است. او می‌گوید که کار طراحی کتاب‌های داستانی را دوست دارد و علاوه بر این به سبک کارهای پابلو پیکاسو و هنری ماتیس علاقه‌مند است و در واقع سبک‌ها روی سبک تصویری اردوگاه حیوانات تاثیر داشته‌اند. تیم تولید سریال بعضی از پس‌زمینه‌ها را با استفاده از تکنیک اکریل گواش (ترکیبی از رنگ اکریلیک و گواش است) درست کرده‌اند.

موری تعداد زیادی از اعضای تیم تولید سریال روکو را برای ساخت این سریال دعوت کرد چون به گفته خودش آنها از حساسیت‌های او در تولید آگاه بودند و سابقه 10سال همکاری را داشتند، بنابراین دیدن شباهت‌هایی در سبک انیمیشن این دو سریال خیلی دور از ذهن نیست.

مکان اتفاق افتادن این داستان‌ها طوری طراحی شده که حس نوستالژیک کمپ‌های تابستانی کودکان را زنده کند‌. رنگ‌های به کار رفته در فضا سازی گرمای اردو گاه تابستانی را القاء می‌کند که ممکن است با رنگ‌های دنیای واقعی متفاوت باشند، آسمان ممکن است زرد باشد و درختان هم همیشه سبز و قهوه‌ای نیستند.در طراحی ساختمان‌ها، اشیا، کتاب‌ها، قفسه‌ها، اردوگاه‌ها و آثار هنری سرخپوستان نیز همین رویه اغراق شده دیده می‌شود. نهایتا موری می‌خواست مکانی درست کند که طبیعت بر بقیه عناصر غالب باشد و هیاهوی زندگی واقعی را کنار بزند و هیچ تکنولوژی بر زندگی در اردوگاه تاثیرنگذارد.

نظر منتقدان

این سریال از دید منتقدان با بازخوردهای متفاوتی مواجه شد که البته بیشتر آنها مثبت بودند.منتقد هالیوود ریپورتر درباره این سریال می‌گوید تماشای این سریال یک راه مطمئن و خوب برای گذران یک زمان نیم ساعته برای مخاطب کودک است و اضافه می‌کند این سریال طنز آگاهانه ارزشمندی دارد.

منتقد نیویورک تایمز می‌گوید کمپ کیدنی نمادی از فرهنگ مراقبت پدر و مادرانه بیش از اندازه ماست.

منتقد سایت کارتون برو در عین این‌که کار تصویری و کمدی بزن بکوب سریال را تحسین می‌کند به زیاد بودن دیالوگ‌ها وگفتار در این سریال انتقاد می‌کند. مجلات ساینس فیکشن ویکلی و اتلانتا ژورنال نیز نقد‌های مثبتی براین سریال نوشته‌اند.

عرضه در عرصه‌های دیگر

قسمت‌های مختلف این سریال دوبار به صورت دی وی دی در بازار آمریکا و استرالیا عرضه شده است. اما در حال حاضر این دی وی دی‌ها نایاب هستند و ممکن است در مغازه‌های دست دوم فروشی پیدا شوند، اما کل سریال را می‌توان از آی تونز خریداری کرد.

موفقیت این سریال موجب شد که سال 2006 یک ویدئو گیم به نام لازلو کمپ: بازی‌های لیکی لیک ساخته شود. در این بازی سه شخصیت اصلی لازلو کلم و راج هستند که در یکسری چالش با همدیگر رقابت می‌کنند.

محبوبیت این سریال موجب شد که شرکت مک دو‌نالد مجوز استفاده از شخصیت‌های این سریال را در غذاهای کودک خود بگیرد. موری اصلا با چنین کاری موافق نبود و در تبلیغ این محصولات در تلویزیون نیز شرکت نکرد و اعلام کرد با وجود احترامی که برای بخش مارکتینگ کارتون نت ورک قائل است اصلا دوست ندارد کمپینی برای تشویق کودکان به مصرف بیشتر غذاهای ناسالم درست کند.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها