75 درصد موارد یا افرادی که دچار عفونت با ویبریوکلرا یا بیماری وبا می‌شوند علائم یا نشانه‌ای از بیماری ندارند. 20 درصد دیگر دچار اسهال می‌شوند که با اسهال ایجاد شده با سایر مشکلات قابل افتراق نیست و در 2 تا 5 درصد افراد مبتلا به عفونت نیز اسهال آبکی ـ استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد.
کد خبر: ۹۲۰۴۵۱

مهندس محمدحسن بشارت، کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه‌ای با بیان این که وبا یک بیماری واگیردار عفونی است که فقط در انسان ایجاد می‌شود به جام‌جم گفت: وبا یک بیماری اسهالی است که انتقال آن از راه مدفوعی و دهانی است. این بیماری از طریق آب یا غذای آلوده منتقل می‌شود. در واقع این بیماری معمولا 12 ساعت تا شش روز پس از مصرف مواد غذایی یا آب آلوده به مدفوع انسانی ایجاد می‌شود.

وی افزود: در طول این مدت امکان انتقال بیماری به فرد دیگر وجود دارد و همین عامل می‌تواند به عنوان یک عامل خطر در شیوع بیماری وبا تلقی شود و همچنین هر چیزی که آلوده به باکتری وبا باشد، آلوده‌کننده است مانند شنا کردن در آب آلوده یا شستن ظروف در آب آلوده، غذاهای دریایی ناپخته و خام، میوه و سبزیجاتی که به‌طور صحیح شسته نشده اند یا غذاهایی که خارج از یخچال نگهداری شده‌اند و آب چاهی که نزدیک چاه فاضلاب است می‌توانند وبا را منتقل کنند.

وی رعایت بهداشت فردی، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فضولات انسانی، خودداری از مصرف مواد غذایی در بیرون منزل، بخصوص فروشندگان دوره‌گرد، استفاده از آب سالم برای نوشیدن آب و شستن ظروف، انگل‌زدایی و گندزدایی میوه و سبزی قبل از مصرف، شنا نکردن در رودخانه‌ها، گندزدایی کامل توالت پس از استفاده بیمار را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری برشمرد.

واکسن مننژیت به فرزندتان بزنید

مننژیت بیماری نادری است، اما می‌تواند ظرف چند ساعت کودک شما را از پای درآورد.میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری بین 5 تا 10 درصد است. بتازگی محققان، واکسن جدیدی برای این بیماری تولید کرده‌اند، اما کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی ایالات متحده می‌گوید تزریق این واکسن باید به کودکان زیر یک سال محدود شود. والدین از مننژیت B وحشت دارند و پس از گزارش رسانه‌ها در مورد مرگ یک کودک دو ساله در ماه فوریه امسال، بیش از 820 هزار نفر طی امضای بیانیه از دولت خواستند برنامه واکسیناسیون را ادامه دهند.

مننژیت یک التهاب در پوشش اطراف مغز و نخاع است که می‌تواند به مسمومیت خون منجر شود. مننژیت گروه B در حال حاضر شایع‌ترین نوع باکتری در این گروه بوده و بیشترین خطر ابتلا به آن در شش ماهگی است. البته این باکتری همچنان تا پنج سالگی می‌تواند کودکان را درگیر کند و حتی ممکن است هر شخصی در سنین نوجوانی به آن مبتلا شود.

این باکتری در بینی افراد سالم حمل می‌شود و نوجوانان حامل اصلی این باکتری هستند. متخصصان مننژیت در حال حاضر معتقدند واکسینه کردن نوجوانان می‌تواند خطر مننژیت را کاهش دهد. واکسن بکسرو (Bexsero) که توسط شرکت نووارتیس ساخته شده تا کنون به بیش از یک میلیون نفر تزریق شده است.

این واکسن بی خطر است و سبب تب خفیفی می‌شود که با مصرف استامینوفن برطرف می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این واکسن در پنج سال اول حدود 3/26 درصد از ابتلا به مننژیت جلوگیری کند و حدود 95 درصد در مقابله با بیماری موثر باشد. اگرچه این واکسن در مقیاس جهانی کمبود دارد، اما تهیه این واکسن به صورت شخصی بین 90 تا 130 یورو هزینه در بر داردو در سه مرحله باید انجام شود.

محققان می‌گویند: تولید این واکسن روزهای اولیه خود را سپری می‌کند. اگر این واکسن به اندازه نمونه واکسن‌های کنونی برای مننژیت C خوب و کارآمد باشد آن گاه برای همه کودکان توصیه خواهد شد.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی

منبع: theguardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها