صالحی، همزمانی اظهارات بان‌کی مون و مرکل را نشانه‌ای از یک توطئه احتمالی دانست

بوی توطئه

توافق برجام در حالی به یکسالگی خود نزدیک می‌شود که ظاهرا غربی‌ها برنامه‌های عجیبی برای جشن یکسالگی این توافق تدارک دیده‌اند و در شرایطی که آمریکا در این یک سال، ناقض بی‌‌چون و چرای برجام بوده، قصد دارند با فضاسازی که در حال شکل‌گیری است، ایران را مقصر انجام نشدن کامل برجام در این مدت جلوه دهند.
کد خبر: ۹۲۰۳۳۳

بر همین اساس، روز پنجشنبه گذشته بود که رویترز مدعی شد گزارش محرمانه‌ای از بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل را دیده که در آن فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، ناقض روح قطعنامه شورای امنیت دانسته شده است. با فاصله یکی دو روز از این گزارش، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در اظهاراتی مدعی شد، ایران با بی‌اعتنایی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل همچنان در پی ساخت و گسترش موشک‌های میان‌برد است.

رای‌گیری برای تحریم‌های جدید علیه ایران

به دنبال این اظهارات کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا گفته که این مجلس طی روزهای آینده به تحریم‌های جدید علیه ایران رأی خواهد داد. به گزارش فارس، وی این مطلب را در وب‌سایت شخصی‌اش نوشته و به گزارش ادعایی دستگاه اطلاعات آلمان درباره تلاش ایران برای دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای و همچنین اظهارات منتسب به بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد درباره «ناسازگار بودن» آزمایش‌های موشکی ایران با روح برجام اشاره کرده است.

آمریکا ادعای مرکل را تائید نکرد

اما با وجود تلاش برخی اعضای کنگره برای تحریم جدید ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است: هیچ نشانه‌ای دال بر این‌که ایران برخلاف برجام مواد هسته‌ای تهیه کرده، وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، جان کربی در نشست خبری خود و در پاسخ به پرسشی درباره‌ ادعای اخیر سرویس اطلاعاتی آلمان مبنی بر این‌که ایران تلاش کرده مواد هسته‌ای تهیه کند که خلاف توافق هسته‌ای‌اش با گروه 1+5 است، گفت: ما هیچ نشانه‌ای دال بر نقض برنامه‌ جامع اقدام مشترک (برجام)‌ از سوی ایران نداریم، بویژه این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که ایران همچنان به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش طبق این توافق عمل می‌کند. ما گزارش‌های آلمان را دیده‌ایم و بر این باوریم که این کشور دیدگاهش را به اشتراک گذاشته و نمی‌گوید ایران برجام را نقض کرده است.

باید گوش به زنگ باشیم

به دنبال این اتفاقات رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به ادعاهای اخیر مرکل و بان‌‌کی ‌مون در ارتباط با فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران، این ماجرا را نشانه شکل‌گیری توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر ضرورت جلوگیری بهنگام از پیامدهای این توطئه تاکید کرد.

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، تصریح کرد: البته بنده برای صحبت در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است، زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل، حرف‌های عجیبی زده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای گفت: ما این همه زحمت کشیدیم و برجام را به اینجا رساندیم که یک کانال خرید هم داشته باشیم و خرید را هم از این کانال انجام دهیم، اکنون چگونه ممکن است خودمان را به دردسر بیندازیم؟ وی خاطرنشان کرد: البته این به ما مربوط نیست و به وزارت امورخارجه مربوط است و دوستان حتماً رصد می‌کنند و قطعاً با پیش‌بینی‌های درست، اقدامات لازم را خواهند کرد تا آن را در نطفه خفه کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان هم اظهارات اخیر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را درخصوص برنامه‌های موشکی ایران، غیرسازنده توصیف و آن را رد کرد.

به گزارش مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی کشور کاملا جنبه دفاعی داشته و به هیچ وجه به منظور حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است، لذا ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

بازبینی ریشه‌ای در سیاست خارجی کشور

البته برخی فعالان سیاسی در داخل معتقدند واکنش‌های وزارت خارجه در قبال چنین رفتارهایی از سوی غرب باید شدیدتر از وضع فعلی باشد.

در همین زمینه دکتر فواد ایزدی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به اظهارنظرهای دبیرکل سازمان ملل متحد و صدراعظم آلمان در مورد آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طرف مقابل امتیازات گسترده‌ای در موضوع هسته‌ای از ایران گرفته و برجام را هم در بندهای 24، 26، 28 و 29 بارها نقض کرده است. وی با اشاره به موضوع تصویب ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ در مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: تصویب این طرح به معنای نقض بند 22 برجام است و این نشان می‌دهد که طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نکرده و از سوی دیگر به جای پاسخگویی درباره نقض برجام، تهمت جدیدی هم به ایران وارد کرده است.

ایزدی افزود: متاسفانه هم آمریکایی‌ها و هم اروپاییان از سیاست دشمنی علیه ایران دست برنداشته‌اند و بعد از قضیه برجام به جای این‌که رفتار خودشان را نسبت به ما اصلاح و از دشمنی خودشان کم کنند، فشارها را بیشتر کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان این‌که برخی در داخل کشور ادعا می‌کردند که قضیه هسته‌ای تمام شده است در صورتی که این‌گونه نبود، خاطرنشان کرد: اتفاقات جدید و موضعگیری‌های مشترک غرب علیه فعالیت‌های موشکی ایران نشان می‌دهد که پرونده هسته‌ای بسته نشده است. این مسائل به این برمی‌گردد که طرف مقابل چون ماهیتا دشمن ماست به دشمنی خود ادامه می‌دهد و از سوی دیگر برخی دوستانی که در دولت هستند، خوشبینی‌های بی‌وجهی نسبت به طرف مقابل داشتند که باید این رویکرد را اصلاح کرد. وی ادامه داد: برخی دولتی‌ها تحلیل صحیحی نسبت به رفتار طرف مقابل ندارند و به نظر می‌رسد مشکلات ما پس از برجام به جای این‌که کمتر شود، افزایش یافته است و از این جهت به نظر می‌رسد که دوستان در دولت باید نسبت به سیاست خارجی‌شان در سه سال گذشته بازبینی کنند.

توانمندی ایران
دغدغه رژیم صهیونیستی و غرب

دکتر احمد نقیب‌زاده، استاد روابط بین‌الملل، ریشه موضعگیری‌های اخیر را در یک چیز می‌داند و آن‌هم نگرانی غرب و رژیم صهیونیستی از توانمندی ایران است. نقیب‌زاده معتقد است تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران مسیر استقلال را می‌پیماید، فشارهای غرب از بین‌ نخواهد رفت.

نقیب‌زاده در گفت‌وگو باجام‌جم تصریح کرد: مساله اصلی که به چنین واکنش‌هایی می‌انجامد، موضوع اقتدار ایران است و قدرت ایران همواره برای غربی‌‌ها مساله‌ساز بوده است.

وی با بیان این‌که آمریکا و جهان غرب اساسا کشورهایی را بر می‌تابند که کنترل کامل روی آنها داشته باشند افزود: آنها می‌خواهند هر زمان که خواستند در هر کشوری، تغییرات دلخواهشان را انجام دهند و بنابراین با توجه به این‌که ایران در میان کشورهای هم ردیف، تنها کشوری بود که از نظام ظالمانه بین‌المللی تبعیت نداشت، مورد فشار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که فشارهایی که طی این سه دهه روی ایران از سوی کشورهای غربی صورت گرفته در جهت تضعیف کشورمان بوده خاطرنشان کرد: با توجه به ناکامی غرب، بخشی از آنها تصمیم گرفتند که مساله اتمی ایران را به نحوی فیصله دهند تا زمینه برای ادامه فشارها از جوانب مختلف فراهم شود. نقیب‌زاده ادامه داد: به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در مساله هسته‌ای، ایران با صداقت وارد مذاکره شد و این قرارداد را امضا کرد تا تحریم برداشته شود اما با این اقدام، مساله غربی‌ها حل نشد و دغدغه‌های آنها قدرت موشکی ایران بود. وی با بیان این‌که وارد کردن فشار به طرف مقابل برای عقب‌نشینی، یک اصل در مذاکره است ،گفت: اما ایران قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را ندارد و موقعیتی را برای خود ترسیم کرده که فشار قدرت‌های بین‌المللی آن را تغییر نخواهد داد. با این وصف غربی‌ها در کنار فشارهای وارده در پی از بین بردن توان موشکی ایران هستند و رژیم صهیونیستی نیز در این دغدغه با کشورهای غربی همسو است.

این استاد روابط بین‌الملل خاطرنشان کرد: اخیرا شورای ناتو در ورشو در کنار اشاره به تهدیدات روسیه و تروریسم به تهدیدات کشورهای غیر اروپایی نیز اشاره کرده که می‌تواند به نوعی نشانه‌ای از قدرت ایران نیز باشد.

نقیب‌زاده درباره واکنش جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران یا باید از استقلال و توان خود در منطقه چشم بپوشد یا این‌که فشارها را تحمل کند که به نظر می‌رسد ایران راه دوم را انتخاب کرده و نمی‌خواهد خللی در عزم و اراده‌اش به‌وجود آید، چون خصلت نظام بین‌المللی بر پایه زورگویی و قدرت‌خواهی است و بنابراین ایران باید از طریق مجامع بین‌المللی جلوی فشارهای وارده را بگیرد.

بروجردی: لازم باشد بازی را به هم می‌‌زنیم

البته طرف‌های غربی نیز باید نسبت به این مساله هوشیار باشند که صبر ایران در برابر عهدشکنی و جوسازی‌های غرب، محدود است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگر طرف غربی توافق برجام را زیر پا بگذارد، ایران نیز اقدام متقابل انجام خواهد داد.

در همین زمینه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اظهارات ضدایرانی صدراعظم آلمان و دبیرکل سازمان ملل گفت: موضع ما همان است که مقام معظم رهبری فرمودند، ما متوقف‌کننده برجام نخواهیم بود ولی اگر طرف مقابل قصد بر هم زدن بازی را داشته باشد، ما با توانمندی بیشتری آن را به هم می‌زنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها