بخش هنری و حجاب و عفاف این دوره با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد

آخرین برگ نمایشگاه قرآن در شب احیا ورق خورد

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سه‌شنبه شب و همزمان با سومین شب قدر درحالی به کار خود پایان داد که بخش‌های هنری و حجاب و عفاف با استقبال بازدیدکنندگان از این رویداد فرهنگی و معنوی مواجه بود.
کد خبر: ۹۱۷۸۴۰

به گزارش جام‌جم، حوالی ساعت 22 و 30 دقیقه سه‌شنبه شب بزرگراه رسالت، خیابان قنبرزاده و خیابان شهید بهشتی شاهد ازدحام و ترافیک شدید بازدیدکنندگانی بود که آخرین لحظات بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی را شاهد بودند.

استقبال از این دوره نمایشگاه طبق اعلام مسئولان خوب بود و همین باعث شد تا ‌زمان آغاز به کار این رویداد قرآنی از ساعت 18 به ساعت 17 برسد. همچنین زمان بازدید از بخش عفاف و حجاب نیز افزایش پیدا کرد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش،‌ سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد اسلامی و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران از بزرگ‌ترین رویداد قرآنی کشور بازدید کردند.

استقبال از بخش هنری

یکی از بخش‌های این دوره از نمایشگاه، بخش هنری بود. این بخش شامل چهار قسمت هنرهای تجسمی، صنایع دستی، بخش موزه‌ای و نمایش بود.

اصغر امیرنیا مدیر بخش هنری نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: در مجموع در سه بخش هنرهای تجسمی، میراث فرهنگی و بخش موزه‌ای حدود 750 اثر به نمایش درآمد.

در بخش تجسمی 50 تابلوی کاریکاتور با موضوعات مختلف به نمایش درآمد. همچنین 40 قطعه عکس نیز به همت انجمن عکاسان روی دیوار رفت. 95 اثر ناب خوشنویسی از استادانی همچون یدالله کابلی، علی شیرازی و جلیل رسولی نیز به نمایش درآمد. 18 نقاشی، 55 نقاشیخط، 33 نگارگری، پنج تصویرسازی و هفت اثر حجم هم در این بخش به تماشا گذاشته شد.

در بخش صنایع دستی آثار منبت، معرق، قلمزنی، خاتم‌کاری، حجاری، سفال و سرافیک در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت. تعداد آثار منبت و معرق 106 اثر بود.

اما یکی از بخش‌های مهم این دوره بخش موزه‌ای بود که 60 اثر موزه‌ای شامل قرآن و ادعیه از موزه‌های حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی، امام علی(ع)، کتابخانه ملی و ملک به نمایش گذاشت. جز این، 49 قرآن نفیس از مجموعه شخصی صادق خرازی مجموعه‌دار و سیاستمدار هم زینت بخش این بخش بود.

اما در بخش نمایش نیز، 80 نمایش خیابانی و 20 برنامه نقالی و پرده خوانی در محوطه مصلای امام خمینی اجرا شد. این نمایش‌ها در ضلع جنوب شرقی شبستان و داخل شبستان برای مردم اجرا شد که به طور میانگین برای هر اجرا جمعیتی بالغ بر صد تا 200 نفر از بازدیدکنندگان، نمایش‌ها را نظاره می‌کردند. اجرای پرفورمنس مفهومی توسط مردان نقره‌ای هم که چند سالی است مورد اقبال مردم گرفته و در جشنواره‌های مختلف اجرا می‌شود، در این نمایشگاه به اجرای برنامه پرداخت.

امیرنیا درباره میزان استقبال مخاطبان از بخش هنر نمایشگاه گفت: این بخش چون تخصصی محسوب می‌شود، با اقبال خوب اهل هنر مواجه شد و هنرمندان و هنردوستان استقبال درخور توجهی از آن داشتند.

او با اشاره به نمایش آثار درجه یک هنرمندان سرشناس به حضور هنرمندان صاحب نامی همچون علی شیرازی و جلیل رسولی در این دوره از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: روزانه 12 ورک شاپ هم توسط هنرمندان در نمایشگاه برگزار شد که آثار خوبی از این کارگاه‌ها به جا مانده است.

استقبال از غرفه‌های حجاب و عفاف

از دیگر بخش‌های قابل توجه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه قرآن، بخش عفاف و حجاب بود که در رواق شرقی شبستان مصلی برپا شد و در آن حدود صد غرفه به عرضه محصولاتی مانند انواع چادر، پوشش سر، و مانتوی اسلامی پرداختند. در حاشیه این بخش، غرفه چادر دوزی با استقبال بازدیدکنندگان مواجه شد. این غرفه هر روز در ایام نمایشگاه حدود 40 چادر را می‌دوخت و به بازدیدکنندگان تحویل می‌داد.

بخش‌های مربوط به کودکان هم که با حضور گروه کودک شبکه دوی سیما به اجرای برنامه می‌پرداخت همراه با کلاس‌هایی مانند‌ نقاشی و‌ خوشنویسی برای این گروه سنی، از دیگر بخش‌های قابل توجه نمایشگاه بیست و چهارم بود.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کار خود را از 24 خرداد آغاز کرد و در یک حرکت نمادین بدون برگزاری مراسم اختتامیه، سه‌شنبه شب پایان یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها