مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار کاهش نقش سپاه در اقتصاد ایران شد

سپاه ، هدف دور تازه فشارهای آمریکا

یک روز پس از نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا در نروژ برای حل مشکلات اجرای برجام، اندیشکده شورای آتلانتیک آمریکا پنجشنبه در نشستی به بررسی آینده روابط ایران و آمریکا پرداخت؛ نشستی که اظهارات مقامات حاضر در آن امیدواری‌ها به حل مشکلات اجرای برجام را کمرنگ‌تر کرد.
کد خبر: ۹۱۴۳۳۰

در حالی که موضوع اصلی نشست محمدجواد ظریف و جان کری در اسلو به کارشکنی‌های آمریکا در مسیر همکاری بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ اروپایی با ایران مربوط بود، مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست شورای آتلانتیک آمریکا نه‌تنها تلاش کرد ایران را در این زمینه مقصر نشان دهد، بلکه در اقدامی مداخله‌جویانه خواستار کاهش نقش سپاه پاسداران در فعالیت‌های سازندگی در جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش فارس، جان اسمیت، مدیر اجرایی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست «آیا آمریکا می‌تواند با ایران کار کند؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» که از سوی شورای آتلانتیک آمریکا برگزار شد، مدعی شد که «عدم شفافیت»، «نیاز به مدرن‌سازی» و شفاف‌سازی برای نیل به استانداردهای مورد نظر غرب در مسائل اقتصادی و انجام «اقدامات تحریک‌آمیز از سوی ایران»، موضوعات و نگرانی‌هایی هستند که مانع از تعامل شرکت‌های غربی با ایران می‌شود. او درباره عدم اشتیاق شرکت‌ها و بازرگانان و بانک‌ها برای بازگشت به ایران گفت بخشی از علت این موضوع، مربوط به تحریم است اما بخش دیگر و مهمی از علت آن، مسائلی از قبیل عدم شفافیت در اقتصاد ایران است. مقام خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که دولت ایران هم باید «تصمیمات سختی» برای افزایش شفافیت در اقتصاد بگیرد و همچنین نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقتصاد این کشور را کاهش دهد.

فرار به جلوی آمریکا

اما در سال‌های اخیر بویژه در دوران مذاکرات هسته‌ای و پسابرجام، بخوبی روشن شده است که چنین اظهارنظرهایی از سوی مقامات آمریکایی با اهداف مشخصی صورت می‌گیرد که یکی از آنها فرار به جلو و شانه خالی کردن از زیر بار تعهدات است.

سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، این اظهار نظر مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا را راهی برای توجیه کردن عهدشکنی‌های آمریکا می‌داند و در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: فعالیت اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران شفاف است و این‌که چه نهادی و به چه میزانی در این فعالیت‌ها نقش دارد، ارتباطی با سایر کشورها ندارد. وی با بیان این‌که چنین موضوعاتی، مسائل داخلی کشورهاست می‌افزاید: از دولت و دستگاه دیپلماسی انتظار می‌رود ضمن حمایت از نهاد مقدس سپاه، در مقابل دخالت آمریکا در مسائل داخلی کشورمان موضع قاطع بگیرند و به چنین کشورهایی اجازه زیاده‌خواهی و تعمیم گستاخی‌ها را ندهند.

ریشه دشمنی با سپاه

البته اظهارات مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره شفافیت اقتصاد ایران و آنچه وی از آن به عنوان کاهش نقش سپاه در اقتصاد ایران یاد کرده، در حالی است که پیش از این مقامات آمریکایی در چند نوبت تلاش کرده بودند فعالیت موشکی سپاه پاسداران را محدود کنند و مدعی شده بودند موشک‌های بالستیک ایران، عاملی تهدیدزاست که موجب می‌شود کشورهای دیگر علاقه‌ای به همکاری با جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند. همه اینها حکایت از نکته‌ای دارد که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها بر آن تاکید کرده‌اند و آن عبارتست از این که آمریکا درخواست‌های خود را به موضوع هسته‌ای محدود نخواهد کرد و پس از فعالیت هسته‌ای، در سایر حوزه‌ها از جمله موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های سپاه، موضوع حقوق بشر و سایر مسائل فشار خواهد آورد.

این موضوع را نیز نباید از نظر دور داشت که نقش سپاه پاسداران در قدرت جمهوری اسلامی ایران و ناکام شدن سناریوهای منطقه‌ای آمریکا و متحدانش، یکی از دلایلی است که این نهاد به عنوان اولین گزینه پس از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، مورد هجوم آمریکا قرار گرفته است. نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس با بیان این‌که سپاه، کانون اقتدار جمهوری اسلامی ایران است، می‌گوید: آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان مرتجعشان در منطقه بارها از سپاه پاسداران سیلی خورده‌اند و دشمنی آنها با این نهاد مقدس از همینجا ریشه می‌گیرد.

نگرانی از تبعات عهدشکنی

کارشکنی‌های آمریکا در مسیر اجرای برجام، گرچه باعث شده جمهوری اسلامی ایران از منافع پیش‌بینی شده در برجام به طور کامل بهره‌مند نشود، اما قطعا چنین رفتاری برای آمریکا نیز بی‌هزینه نخواهد بود و یکی از این هزینه‌ها بی‌اعتبار شدن بیشتر آمریکا در افکار عمومی جهان است.

به گزارش ایرنا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیر خارجه کشورمان در نروژ در جمع خبرنگاران به همین مساله اشاره کرد و گفت: اگر قرار است در آینده هم معامله‌ای (با ایران) داشته باشیم یا حتی اگر می‌خواهیم شهرت مثبت به دست آوریم، باید بیشتر تلاش کنیم تا حسن نیت خود را در معامله هسته‌ای ثابت کنیم. البته آمریکا علاوه بر نگرانی نسبت به اعتبارش باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که صبر ایران نیز در مقابل کارشکنی‌های این کشور، محدود است و اگر کاخ سفید به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکند، تهران از ابزارهایی که در اختیار دارد، استفاده خواهد کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، یکی از این ابزارها را بازگشت به شرایط قبل از برجام خوانده و به خبرگزاری صداوسیما گفت: ظرفیت ایران در عرصه هسته‌ای بویژه در حوزه غنی‌سازی، بسیار بالاست و در صورت نیاز، می‌توانیم با سرعت تعجب‌برانگیز، به حالت قبل از برجام بازگردیم. همین هشدارها، به‌ویژه موضع‌گیری صریح رهبر انقلاب در همین باره باعث شد تا یک مقام آمریکایی با عقب‌نشینی از مواضع پیشین واشنگتن، بر نیاز به رابطه با ایران تاکید کرده و یادآوری کند که هیچ‌یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات، برجام را پاره نمی‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها