دانش روز

درآمد هر ویال داروی بیوتک معادل 200 بشکه نفت

وقتی ما داروی بیوتک صادر می‌کنیم، هر ویال آن که تنها چند گرم است، معادل 200 بشکه نفت برای ما درآمدزایی دارد.
کد خبر: ۹۱۳۸۰۰

به گزارش مهر، سورنا ستاری در نشست شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات تاکید کرد: دیگر با پول نفت نمی‌توان این کشور را اداره کرد. با خام‌فروشی نفت، زعفران، زرشک و منابع زیرزمینی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم. باید مواد خام ما با فکر و ایده به محصولی تبدیل شود که اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد.

معاون علمی رئیس‌جمهور، با ابراز رضایت از کاهش درصد وابستگی دولت به فروش نفت گفت: ما باید از فرصت پایین رفتن قیمت نفت در کشور استفاده کنیم. وقتی قیمت نفت پایین می‌آید،‌ بهتر فکر می‌کنیم و در دولت، تصمیم گیری‌های بهتری صورت می‌گیرد.

نایب‌رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی،‌ با اعلام آمادگی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، به صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: باید به این صندوق زمان بدهیم. این صندوق نمی‌تواند وام‌هایی با رقم بالا بدهد. صندوق نوآوری شکوفایی برای شرکت‌های کوچک طرح‌ریزی‌شده و وقتی شرکت از یک سطحی بالاتر می‌رود،‌ باید سراغ سیستم بانکی برود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: سعی شده تا سود صندوق هم در حد امکان کم باشد. البته صندوق نوآوری و شکوفایی هویتی کاملا مستقل دارد و زیر نظر مستقیم من نیست، ‌اما پیگیری کردیم تا این رقم پایین باشد. بخشی از این وام قرض الحسنه بوده و سعی شده است به میزانی که سود بانکی کاهش پیدا می‌کند، نرخ سود این وام‌ها نیز پایین آورده شود. ستاری ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری پیشنهادهای صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تمام تلاش خودمان را به کار می‌گیریم تا دولت در کارهای شما دخالت کمتری داشته باشد و بتوانید در یک فضای راحت حرکت کنید و به کار خود ادامه دهید.

 تولید محصولات شیمیایی از ضایعات چوب

یک گروه بین‌المللی از محققان، راهکار جدیدی را برای تولید محصولات شیمیایی اصلی با استفاده از ضایعات چوب و نوعی باکتری ارائه کرد.

به گزارش ایرنا، محققان در نتیجه این بررسی‌ها دریافتند بسته به نوع باکتری و فرآیند مورد استفاده، روش‌های زیستی تولید ترکیبات شیمیایی در مقایسه با روش‌های سنتی مبتنی بر فرآیندهای نفتی، بسیار مقرون بصرفه هستند یا آسیب بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. اسید سوکسینیک، ماده اصلی مورد استفاده در برخی انواع پلیمرهاست. همچنین در ساخت انواعی از رزین‌های آلکیدی کاربرد دارد. یکی از مشتقات این ماده بوتیلن گلیکول است که ارزش جهانی بازار آن به بیش از 5 میلیارد دلار می‌رسد. با استفاده از این شیوه می‌توان اسید سوکسینیک را 20 درصد ارزان تر و با آثار زیست‌محیطی یکسان با روش‌های سنتی مبتنی بر فرآیندهای نفتی تولید کرد.

با تمام این اوصاف، راه‌اندازی یک کارخانه تولید مواد شیمیایی با استفاده از روش‌های زیست فناوری، زمان بر است و نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دارد. بنابر‌این تا صنعتی شدن این فرآیند جدید، هنوز راهی طولانی باقی است.

 تولید ضدیخ با نانوذرات

محققان کشورمان در یک کار پژوهشی به بررسی اثربخشی نانوذرات بر عملکرد ضدیخ پرداخته‌اند. نانوسیال تولید شده در این طرح می‌تواند در بسیاری صنایع از جمله صنایع پلیمر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود افرند، محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: در این پژوهش، اثر نانوذرات هیبریدی (نانولوله‌های کربنی و سیلیکا) بر رفتار رئولوژیک ضدیخ مورد بررسی قرار گرفته است. افزودن این نانوذرات، رفتار رئولوژی این سیال را بشدت تغییر می‌دهد. رفتار رئولوژی یک پارامتر مهم در تعیین توان پمپاژ و چرخش سیال در سیستم خنک‌کننده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تصریح کرد:در این تحقیق، ابتدا نانوذرات سیلیکا و نانولوله‌های کربنی در مخلوطی از آب و اتیلن گلیکول با کمک همزن‌های مغناطیسی و التراسونیک معلق شده‌اند. به‌منظور پایداری بهتر نمونه‌ها از نانولوله‌های کربنی عامل‌دار استفاده شده است. در نهایت با استفاده از ویسکوزیته سنج در دماها و دورهای متفاوت، ویسکوزیته نمونه‌های مختلف اندازه‌گیری شده است. نتایج نشان می‌دهد، با افزودن نانوذرات به سیال پایه، ویسکوزیته آن بشدت تغییر یافته و رفتار سیال از نیوتنی به غیر نیوتنی تبدیل شده است. همچنین با مطابقت نتایج با نمودارهای سیالات غیر نیوتنی می‌توان به سدوپلاستیک بودن این سیال پی برد.

 کشف دارویی جدید برای درمان بیماری هوچکین

بررسی آزمایشی استفاده از داروی نیوومالوب در بهبود بیماران مبتلا به نوعی سرطان خون به نام لنفوم هوچکین موفقیت آمیز بود.

به گزارش ایرنا، دکتر گراهام کالینز از دانشگاه آکسفورد گفت: داروی نیوولوماب، موجب کوچک شدن تومورها در 66 درصد از این بیماران مبتلا شده و ما امیدواریم سبب طولانی‌تر شدن عمر بیماران شود.

پیش از این، تاثیر داروی یاد شده در مقابله با ملانوما، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، و نوعی سرطان ریه نیز ثابت شده بود.

 ساخت سلول‌های خورشیدی با نوار فیلم

یک تیم بین‌المللی، سلول‌های خورشیدی را با نوار فیلم تولید کرده که از بازدهی بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش مهر، محققان کره جنوبی و دانشگاه شیکاگوی آمریکا، با استفاده از مواد به کار رفته در ساخت نوار فیلم، سلول‌های خورشیدی را تولید کرده‌اند که دارای رسانایی بسیار بالا، انعطاف‌پذیر و تقریبا به طور کامل شفاف هستند. این تیم بین‌المللی برای ساخت سلول‌های خورشیدی جدید، ابتدا نوارهای فیلمی با پوشش نوعی پلیمر را تولید کردند و برای برقراری رسانایی در آن، کمی فلز به آن اضافه کرده‌اند. سپس پلیمر را به صورت رشته رشته همراه با پوشش فیبر تبدیل کردند و لایه نازکی از مس روی آن قرار دادند. نتیجه منجر به شکل گرفتن بافت‌هایی با فیبرهای مسی شد که جریان الکتریسیته را با کمترین مقاومت از خود انتقال می‌دهد و از شفافیت 92 درصدی برخوردار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها