جدیدترین انتقادات خسرو معتضد از ظریف:

قوام‌السلطنه که لیسانس هم نداشت بهتر از شما مذاکره کرد

تاریخدان برجسته کشور گفت: متأسفانه هیچ فیلم مستندی از وقایع ۳۰ تیر ۱۳۳۱ وجود نداشت و محمدرضا ورزی این وقایع را در سریال «معمای شاه» زنده کرد.
کد خبر: ۹۱۱۸۶۱
وقایع ۳۰ تیر۱۳۳۱ برای اولین بار در «معمای شاه» زنده شد

خسرو معتضد تاریخ‌نگار و مجری-کارشناس درباره دو قسمت اخیر «معمای شاه» شاه در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: قسمت‌های اخیر سریال «معمای شاه» من را تحت تاثیر قرار داد. به نظرمن محمدرضا ورزی اولین کارگردانی است که با ساخت «معمای شاه» توانست وقایع 30 تیر سال 1331 را زنده کند این تصاویر در حالی از تلویزیون پخش شد که در هیچ فیلم مستندی درباره این وقایع سخنی گفته نشده است.

وی افزود: قسمت کوتاهی است که حدود 10 اسب سوار به سمت جمعیت حرکت می‌کنند و مردم در حال فرار هستند. چند شات کوتاه از بهارستان و میدان توپخانه وجود دارد که نمی‌دانم این فیلم‌ها کجاست در حالی که در آن زمان فیلمبردارهای خارجی زیادی در ایران حضور داشتند. من حتی در انگلیس و المان هم از این صحنه‌ها چیزی پیدا نکردم اما محمدرضا ورزی در این سریال آمد و یک واقعه تاریخی را همانند خودش زنده کرد.

معتضد اضافه کرد: درباره وقایع 30 تیر عکس زیاد داریم اما فیلم نداریم، من عکس‌هایش را برای آقای ورزی فرستادم و او عینا آن را اجرا کرد. یک نفر آمده گفته که مصدق نگفته است که پارچه ایرانی مصرف کنید این حرف کاملاً اشتباه است و آن آقایی که این حرفها را زده من نمی‌دانیم این تفسیرها را از کجا آورده است. دو هزار و 500 نفر سیاهی لشکر برای این قسمت از سریال«معمای شاه» استفاده شده است که اداره این حجم از افراد کار بسیار دشواری است. من وقتی این قسمت را دیدم انقدر از آن خوشم آمد که دوبار دیگر آن را تماشا کردم برای اینکه من اولین بار بود می‌دیدم یک فیلم تمام جوانب تاریخی را رعایت کرده است.

معتضد اظهار کرد: در این فیلم رفتن از ارتش تانکهای n4 را درآوردند زنجیرهایش را درست کردند و راه اندازیش کردند؛ این کار شاهکار است. کدام کارگردان به خود زحمت می‌دهد که این کار را انجام دهد. به نظر من این سریال تبدیل به یک فیلم مستند شده بود؛ میدان توپخانه و بهارستان را چقدر قشنگ به نمایش درآورد.

وی افزود: بسیار از صحنه‌ای این فیلم لذت بردم که پرچم ایران را آوردند، خون ریخته شد. حتماً باید چنین فیلم و سریال‌هایی را شبکه‌های بیگانه درست کند که مردم آن را تحسین کنند.

معتضد در تبیین پژوهش درباره این فیلم، گفت: لحظه لحظه این فیلم حاصل مطالعه است، ما بعضاً هر روز با وزری یک ساعت و نیم صحبت می‌کنیم. خیلی زحمت کشیده شده است. هر کسی درباره این سریال اعتراض دارد به من زنگ بزند. تمام این وقایع رخ داده و عکس‌های آن نیز موجود هست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها