با ادامه اعتراض‌ها و پیوستن بخش‌های بیشتری به اعتصاب‌‌های عمومی

شرایط در فرانسه هر روز پیچیده‌تر می‌شود

دولت فرانسه از حدود دو ماه پیش و با هدف رونق بازار کار، اصلاحاتی را در زمینه قانون کار به پارلمان پیشنهاد کرده است. اما اتحادیه‌های کارگری نظری مخالف دولت دارند و می‌گویند این اصلاحات بیشتر به‌نفع کارفرمایان است. همین امر باعث شکل‌گیری اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده شده است.
کد خبر: ۹۰۹۹۸۰

در حالی که تا ده روز دیگر مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در فرانسه آغاز می‌شود، در این میان وضع دولت فرانسه در مواجهه با اعتصاب نامحدود بخش حمل‌و‌نقل ریلی و پس از سه ماه رویارویی با اعتراض‌ها به اصلاحات قانون کار، روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شود.

در تازه‌ترین تحولات در این زمینه گزارش شده است که برای هشتمین بار از ابتدای ماه مارس (اسفند) تاکنون، کارکنان شرکت ملی راه‌آهن فرانسه که رسما مسئولیت حمل و نقل در جریان مسابقات یورو 2016 را به‌عهده دارند، از سه‌شنبه شب دست به اعتصاب زده‌اند. این بار مدت زمان اعتصاب مشخص نیست و این اقدام به شکل نامحدود آغاز شده است.

حمل و نقل ریلی در مسیرهای طولانی بیش از مسیرهای کوتاه دچار اختلال شده و تعدادی از قطارها در مسیر پاریس به حومه از خط ریلی حذف شده‌ است.

بنا بر اعلام شرکت ملی راه‌آهن، تردد در بخش حمل و نقل ریلی نیز روز گذشته به کندی صورت گرفت، اما متوقف نشد.

روز گذشته 60 درصد از قطارهای سریع‌السیر و 30 تا 40 درصد از قطارهای مسیرهای کوتاه منطقه‌ای فعال بود.

به نوشته هفته‌نامه «لو پوئن»، کندی حرکت در مسیرهای ریلی باعث نگرانی دانش‌آموزانی شد که برای امتحانات نهایی دیپلم آماده می‌شدند. اعتراض این بخش بر ساعات‌ کاری کارکنان شبکه ریلی متمرکز است و با اعتراض‌های مربوط به اصلاحات قانون کار ارتباطی ندارد. اما همزمانی این دو، کار را برای دولت فرانسه سخت‌تر کرده است.

همین امر دولت را بر آن داشته تا برای پایان هر چه سریع‌تر مذاکرات میان کارکنان و مدیران راه‌آهن فرانسه، اعمال فشار کند.

اعتصاب امروز در مترو

اعتصاب در پالایشگاه‌های فرانسه که از دو هفته پیش آغاز شده، طی دو روز گذشته نیز ادامه داشت. البته گفته می‌شود بهبود قابل‌توجهی در وضعیت عرضه سوخت در پمپ‌های ‌بنزین مشاهده می‌شود.

با این حال کنفدراسیون عمومی کار فراخوانی برای اعتصاب امروز (پنجشنبه) در مترو و بخش حمل و نقل عمومی در پاریس منتشر کرده است.

البته پیش‌بینی می‌شود این اعتصاب اختلال جدی در فعالیت این بخش به وجود نیاورد. اعتصاب‌های دیگری نیز قرار است در بخش جمع آوری زباله‌های سطح شهر و نیز فرودگاه‌ها صورت گیرد.

در بخش حمل و نقل هوایی مذاکرات میان مدیران هواپیمایی کشوری با اتحادیه‌های کارگری در مورد لغو اعتصاب‌های برنامه‌ریزی شده برای 3، 4 و 5 ژوئن (14، 15 و 16 خرداد) هنوز به نتیجه نرسیده و ادامه دارد. در همین ارتباط، اتحادیه خلبانان که بیشتر اعضای آن خلبانان شرکت هواپیمایی «ایرفرانس» هستند، به اعتصاب در ماه جاری میلادی رای داده است.

مدیریت فرودگاه شارل دوگل پاریس نیز با انتشار بیانیه‌ای روز گذشته اعلام کرد اتحادیه‌های نیروی کار طی فراخوانی خواستار برگزاری اعتصاب و تظاهرات کارکنان این فرودگاه مقابل محل کار خود در اعتراض به اصلاح قانون کار در روز 7ژوئن (18 خرداد) شدند.

این اعتراض احتمالا اختلالاتی را در عملکرد این فرودگاه و برنامه پروازها ایجاد خواهد کرد.

دولت سوسیالیست فرانسه هدف خود را از تغییر قانون کار برانگیختن بنگاه‌های اقتصادی به استخدام و جذب بیشتر جوانان و جلوگیری از گسترش بیکاری در این کشور اعلام کرده، اما مخالفان می‌گویند اصلاحات پیشنهادی دولت وضعیت شاغلان را شکننده‌تر خواهد کرد.

در مقابل تمام این اعتراضات، فرانسوا اولاند و مانوئل والس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه تاکید دارند که لایحه اصلاح قانون کار پس گرفته نخواهد شد.

انتقاد سارکوزی

در این میان، نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و رهبر حزب جمهوریخواه این کشور نیز در اظهاراتی به‌هم‌ریختگی جاری در فرانسه را محکوم کرد.

او طی گفت‌وگویی مطبوعاتی، دستگاه اجرایی این کشور را به‌دلیل ضعف و سستی عملکرد و نداشتن اقتدار به باد انتقاد گرفت.

سارکوزی گفت: «فرانسوا اولاند درخصوص قانون کار از ابتدا اشتباه کرد و در این زمینه مرتکب خطاهای بزرگی شد زیرا زمانی که عقاید مردم در پارلمان مورد توجه قرار نگیرد، آنها برای ابراز عقایدشان به خیابان‌ها می‌آیند.» وی افزود: «لایحه اصلاح قانون کار برای حل مشکلات مربوط بسیار ضعیف است و دولت در برابر جنبش اعتراضی مردم در خیابان‌ها ضعف خود را اثبات کرد . آنچه هم‌اکنون در فرانسه شاهد آن هستیم بلبشو و به هم ریختگی و ضعف و نبود اقتدار عمل دستگاه اجرایی است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها