در هفته گذشته به موضوع انزال زودرس بوی‍ژه نوع اولیه پرداختیم. باید گفت بیماری‌های مختلفی باعث انزال زودرس ثانویه می‌شوند که سردسته آنها عفونت یا التهاب پروستات است و در اصطلاح به آن پروستاتیت می‌گویند.
کد خبر: ۹۰۸۲۷۲

این بیماری با بزرگ شدن پروستات که در سنین بعد از 50 سالگی کم‌کم شروع می‌شود، متفاوت است. علت دیگر موارد روحی روانی هستند. مثلا گاهی مردانی که دچار اضطراب هستند، دچار انزال زودرس می‌شوند و با درمان مشکل اضطرابشان انزال زودرس آنها نیز درمان می‌شود. حتی گاهی انزال زودرس منشا بیماری هورمونی دارد. به عنوان مثال افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می‌برند، ممکن است دچار انزال زودرس شوند. حتی یکی از علل نسبتا شایع انزال زودرس، تعداد روابط زناشویی اندک است.

باید بدانید هیچ دارویی وجود ندارد که صددرصد انزال زودرس را درمان کند. همچنین برای درمان انزال زودرس هیچ نوع دستگاهی که مورد تأئید مراجع معتبر علمی باشد وجود ندارد. از طرفی هدف یک پزشک همیشه درمان یک بیماری است نه تسکین موقتی آن. در حال حاضر تبلیغات گسترده‌ای در مورد بعضی کرم‌ها و اسپری‌ها می‌شود که در ترکیب بیشتر آنها مواد بی‌حس کننده‌ای بنام گزیلوکائین یا لیدوکائین به کار رفته است.

این کرم‌ها و اسپری‌ها نه‌تنها اثر درمانی ندارند، بلکه به مرور زمان بیمار به آن عادت می‌کند. از طرفی میزان رضایتمندی جنسی هم در فرد مورد نظر و هم در همسرش کاهش می‌یابد و پس از مدتی اثرات درمانی آنها کاهش یافته و بیمار باید مقادیر استفاده شده را زیاد کند که خطرناک است، چون مواد بی‌حس‌کننده از راه پوست و مخاط براحتی جذب خون می‌شوند و خطر مسمومیت دارویی را در زوجین به همراه دارد. نکته آخر این که استفاده از کرم‌ها و اسپری‌ها که توسط مراکز غیرمجاز تولید می‌شوند، احتمال عفونت‌های دستگاه تناسلی بویژه در خانم‌ها را زیاد می‌کنند.

از نظر علمی سه نوع درمان شناخته شده برای انزال زودرس وجود دارد: روان‌درمانی، رفتاردرمانی و دارودرمانی. در حال حاضر در شروع، درمان استاندارد دارودرمانی است. دارودرمانی اگر به صورت صحیح انجام شود، در 70 تا 80 درصد بیماران مؤثر بوده و برای همیشه درمان خواهند شد.

در مواردی که دارودرمانی موثر واقع نشده است، بیمار باید توسط متخصص، روان‌درمانی یا رفتاردرمانی شود. البته برخی مواقع بیمار مبتلا به انزال زودرس که از تجویز دارویی سود برده است، همان را به دوستان و آشنایان توصیه می‌کند، در حالی که این موضوع می‌تواند خطرناک باشد. در حال حاضر بیشترین داروهایی که برای درمان دارویی انزال زودرس تجویز می‌شوند، از خانواده داروهایی هستند که میزان سروتونین در مغز را بالا می‌برند.

ضمن این که انواع و اقسام مختلف از این داروها در بازار وجود دارند و هر بیماری بسته به شرایط بالینی، از یک نوع بخصوص از آنها سود خواهد برد و اگر به نحو صحیح تجویز و استفاده نشوند، می‌توانند به عوارض ناخواسته زیانبار منجر شوند. یادتان باشد درمان دارویی انزال زودرس درازمدت و به صورت روزانه طبق دستور پزشک است نه چند ساعت قبل از رابطه زناشویی و هرگز نباید به یکباره قطع شود، بلکه نحوه قطع دارو و زمان آن را پزشک معالج مشخص خواهد کرد.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها