نه خودش در اوج است و نه تیمی که در اختیار دارد

یونایتد، سخت ترین پروژه مورینیو

وقتی در سال 2002 مورینیو به عنوان مربی پورتو انتخاب شد این تیم در رتبه پنجم قرار داشت و البته باز هم مثل دو دهه قبل از آن خیلی زود به جمع دو تیم برتر برگشت. بعد از آن، مورینیو به هر تیمی رفته آن تیم بین سه تیم برتر کشور خود بوده. اما حالا با حضور در منچستریونایتد، ژوزه باید به همان روزهای حضور در پورتو برگردد و کار را در باشگاهی آغاز کند که رتبه پنجم را دارد و سهمیه لیگ قهرمانان را از دست داده است.
کد خبر: ۹۰۷۹۷۹

وارث تیم فان خال

او وارث تیمی است که سه سال سخت را پشت سر گذاشته، بویژه در زمینه گلزنی. فصل 2016-2015 بدترین آمار گلزنی این تیم در تاریخ لیگ برتر ثبت شد و از آن بدتر این که، در زمینه خلق موقعیت گلزنی و شوت به سمت دروازه هم آنها در نیمه پایینی جدول قرار می گیرند! خودش می داند که کار زیاد است و تغییرات فراوانی باید ایجاد شود. لوئی فان خال با فتح جام حذفی از یونایتد رفت اما بعید است مورینیو به ترکیبی که در ومبلی قهرمانی جام حذفی را بالای سر بردند اعتماد کند، او در فکر یک بازسازی بزرگ در اولدترافورد است.

چالش‌های پردردسر

نگه داشتن خوان ماتا (که در چلسی مورد نظر مورینیو نبود و از این تیم جدا شد)، حفظ دخئا و خرید بازیکنان جدید، دغدغه‌های مورینیو هستند اما به نظر می رسد چالش اصلی او نوع برخوردش با بازیکنان جوانی است که از دوران فان خال در این تیم به یادگار مانده‌اند. وقتی مورینیو با اینتر فاتح لیگ قهرمانان شد، مایکون 29 ساله سومین بازیکن جوان ترکیب تیم به حساب می‌آمد اما در یونایتد او باید به جوانانی اعتماد کند که شاید در تیم‌های دیگر به آماده بودن آنها برای بازی در سطح بالا هیچ اعتقادی نداشت.

زیر پا گذاشتن اصول یونایتد

آقای خاص، این بار هم احتمالا از نیاز داشتن به زمان برای ایجاد تغییرات حرف خواهد زد. سال 2014 در مورد چلسی گفت: «تیم ما در حال پیمودن سیر تحول است. نبرد قهرمانی بین دو اسب بزرگ و یک اسب کوچک است که نیاز به شیر خوردن دارد و باید یاد بگیرد چطور بپرد، شاید فصل بعد ما هم بتوانیم مسابقه بدهیم. » اما آیا مدیران یونایتد و هوادارانش چنین طرز فکری را خواهند پذیرفت؟ شاید بابت روزهای تیره ای که با دیوید مویس و فان خال تجربه کرده‌اند، این مورد را بپذیرند. ضمن این که مدیران اولدترافورد با جذب مورینیو دست به بازی ای زدند که همیشه بابت انجام آن اکراه داشتند، این یعنی آنها قواعد خود را استثنائا این بار ـ و برای خروج از بحران ـ زیر پا گذاشته اند.

سال 2013 در حالی که مورینیو از زمستان بیکار بود، مورد توجه مسئولان منچستریونایتد قرار نگرفت، چرا که رفتارهای او را با اصول اخلاقی باشگاه متناسب نمی دانستند. با این حال مورینیو نشان داده استاد کسب جام در کوتاه مدت و میان مدت است، او در دومین فصل حضور در پورتو، اینتر و رئال مادرید و همچنین در دو مقطع در چلسی قهرمانی به دست آورد. اما آیا رسیدن به این موفقیت در منچستریونایتد دست یافتنی است؟

چشم‌انداز مبهم

مشکل بزرگ مورینیو این است که یونایتد فعلی چشم‌انداز خوبی ندارد؛ آنها مدعی چهارم قهرمانی لیگ برتر هستند، پپ گواردیولا به منچسترسیتی آمده و در حال ساخت تیمی قدرتمندتر از قبل است و فاصله یونایتد با دیگر مدعیان هم در حال زیاد شدن است. پیش از این ـ و از سال 2002ـ مورینیو معمولا در تیمی بوده که جزو سه گزینه قهرمانی هر فصل در زمان خودش به حساب می‌آمده. این بار اما اوضاع متفاوت است، نه خودش و نه تیمی که در دست دارد، هیچ‌کدام در اوج نیستند. او به رویای بزرگش که رسیدن به نیمکت شیاطین سرخ بود، دست یافته اما می‌داند که منچستریونایتد بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که تاکنون با آن روبه‌رو بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها