jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۹۰۵۱۶۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

امروز روز ارتباطات و روابط عمومی است و بجاست تا به وظیفه مهم امروز اصحاب رسانه در تبیین مهم‌ترین اولویت کشور یعنی اقتصادمقاومتی بپردازیم .

در بند 21 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» که از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، بر تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی تاکیده شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، در واقع همان تلاش در جهت ارتقای رشد ملی، خنثی نمودن تحریم‌های دشمن در عرصه اقتصادی، مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت، اصلاح الگوی مصرف، بالا بردن تولید ملی با حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مقاومت مدبرانه در مقابل تحریم‌ها، توانمندسازی بخش خصوصی و حرکت بر اساس برنامه است.

اطلاعاتی که رسانه‌ها به مردم می‌دهند، در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات افراد تعیین‌کننده است. این اطلاعات می‌تواند در رشد و بالندگی جامعه در همه عرصه‌ها موثر بوده؛ زمینه توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم آورد و باعث ارتقای کشور در جامعه بین‌المللی شود .

الگوسازی در تبلیغات رسانه ملی متناسب با رویکرد اقتصاد مقاومتی و پرهیز از تبلیغ کالاهای خارجی و تحمیلی و پرداختن رسانه‌ها به موانع تولید و رونق اقتصادی از منظر تخصصی و کارشناسی و ایجاد مطالبه عمومی در جامعه از تصمیم‌گیران حوزه اقتصاد، تصویرسازی درست توام با امیدآفرینی و حفظ منافع ملی می‌توانند در تقویت وحدت و انسجام ملی و ایجاد تحرک و نشاط در جامعه نقش مهمی داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی زمانی تحقق خواهد یافت که فضا، بستر و گفتمان لازم برای ارزش نهادن به کار و تلاش، احترام به سرمایه‌گذار، استفاده از ظرفیت‌های تولیدی داخل کشور، اصلاح الگوی مصرف، تقدم منافع ملی و جمعی بر منافع فردی در جامعه شکل گرفته و نهادینه شود.

رسانه‌ها باید مردم را آگاه ساخته و در رابطه با لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی باید اطلاع‌رسانی شود. اگر مردم در این زمینه با دولت همراه شده یا در بخش خردتر آن را در زندگی خود پیاده کنند، به یقین نتایج مثبت را در اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

وظیفه رسانه‌ها در این عرصه بسیار سنگین است و نه‌تنها رسانه که تمام متولیان فرهنگی باید بکوشند در جهت فرهنگ‌سازی اقتصادمقاومتی عمل کنند.

وظیفه دیگر رسانه‌ها در این عرصه رصد عملکرد دستگاه‌های مختلف است که تا چه حد در این زمینه برمبنای سیاستگذاری کلان کشور گام برداشته‌اند. رسانه‌ها باید با تبیین اقتصاد مقاومتی و استفاده از عاملیت‌هایی که در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار هستند، این گفتمان را بین مردم نشر و گسترش دهند.

منصور قمشه

مدرس دانشگاه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
آتش خشم در ایالات متحده

آتش خشم در ایالات متحده

به دنبال قتل جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس آمریکا بوسیله پلیس، بار دیگر آتش زیر خاکستر اعتراضات علیه خشونت و نژاد پرستی در ایالات متحده سربرآورد و چندین ایالت آمریکا را در برگرفت. این رخداد در شرایطی که تنها چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا باقی مانده شرایط پیروزی مجدد دونالد ترامپ را تحت تاثیر قرار داد.

اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

اسلام، ضامن حقوق و آزادی زنان

دین اسلام، حقوقی را برای انسان قرار داده است که در این خصوص تفاوتی میان زن و مرد به عنوان دو فرد وجود ندارد و حقوق مشترک زنان و مردان در جامعه اسلامی تلقی می‌شود.

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

حزب ا... تسلیم پذیر نیست

این روزها هجمه‌های همه جانبه‌ای از سوی آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی به محور مقاومت و حزب ا... لبنان وارد می‌شود.

تعامل کارساز قوا

تعامل کارساز قوا

قوه مجریه، قضاییه و مقننه، سه بازوی کارآمدی نظام در پاسخگویی به مطالبات حقیقی مردم و اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر انقلاب‌ هستند و همگرایی سه‌ قوه در اجرای این سیاست‌ها الزامی است.

گفتگو

بیشتر
بازیگری نمی‌ایستد

گفت‌گو با پرستو گلستانی به مناسبت تولدش و همه خاطراتی که این سال‌ها برای ما ساخته است

بازیگری نمی‌ایستد

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر