جدال بانکی دولت و مجلس در ایستگاه پایانی

گام بلند اصلاح نظام بانکی

بعد از چند هفته کشمکش درباره طرح اصلاح نظام بانکی بدون ربا، بالاخره دیروز مجلس شورای اسلامی تصویب این طرح را بر اساس اصل 85 قانون اساسی به کمیسیون اقتصادی واگذار کرد؛ آن هم در حالی که شنیده می‌شود ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار توقف بررسی این طرح شده است. به گزارش جام‌جم، بسیاری از تولیدکنندگان و بیشتر مردم که نیاز به وام بانکی دارند، همیشه از عملکرد بانک‌ها بویژه سودهای کلان آنها گلایه دارند.
کد خبر: ۹۰۳۱۵۰

انتقاد از نظام بانکی به مسئولان ارشد کشور نیز کشیده شده است.

بر این اساس، از یک سال پیش نمایندگان مجلس طرحی به نام بانکداری بدون ربا را که دیروز بانکداری جمهوری اسلامی نام گرفت ، تهیه کردند و کلیات آن با 137 رأی موافق، 39 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع مطابق اصل 85 قانون اساسی به تصویب مجلس رسید همچنین تصویب جزئیات آن به کمیسیون اقتصادی مجلس سپرده شد.

بر اساس اصل 85 قانون اساسی، مجلس می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت را به کمیسیون‌های ذی‌ربط واگذار کند.

البته در این میان، دولتی‌ها بر این باورند که این طرح هنوز کارشناسی نشده است به طوری که رئیس کل بانک مرکزی با این موضوع مقابله و مخالفت خود را با ارسال نامه‌ای مبنی بر توقف این طرح به رئیس مجلس اعلام کرده است.

نکات خوب طرح از نگاه رهبری

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به عنوان پیشنهادکننده اصل هشتادوپنجی شدن طرح عملیات بانکی بدون ربا در جلسه دیروز مجلس توضیحاتی درباره این طرح ارائه و عنوان کرد: این طرح بیش از دو سال در مجلس در حال بررسی بوده و تمام مراحل خود را طی کرده و فوریت آن در اردیبهشت سال گذشته تصویب شده است، اما در حال حاضر یک‌ سال از تصویب فوریت این طرح می‌گذرد و در دستور کار قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: پس از تصویب فوریت این طرح در صحن علنی، کمیسیون اقتصادی کار مفصلی برای بررسی این طرح انجام داد و با استادان دانشگاه، مراجع تقلید، بانک مرکزی، شورای نگهبان و کارشناسان بانکی مکاتبه شده و کارشناسی‌های مورد نیاز صورت گرفته است، البته یک نسخه از این طرح زودتر برای شورای نگهبان ارسال شد که کارهای کارشناسی در این رابطه انجام شود.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: یک نسخه از این طرح توسط رئیس مجلس به مقام معظم رهبری تقدیم شده و رهبری در دیداری اظهار فرمودند که این طرح را مشاهده کرده‌اند و به دو پاورقی آن که مساله جریمه دیرکرد را حل کرده، اشاره کردند و مقام معظم رهبری فرمودند این طرح نکات خوبی را مطرح کرده است.

مجلس نهم دیگر فرصت ندارد

در سوی مقابل، نماینده مردم لنگرود در مجلس با اشاره به این‌که دو هفته تا پایان عمر مجلس نهم مانده است ‌گفت: هم‌اکنون کمیسیون‌ها به حدنصاب نمی‌رسد و نمی‌توان اختیار تصمیم‌گیری درباره طرح عملیات بانکی بدون ربا را به کمیسیون اقتصادی سپرد.

به گزارش فارس، مهرداد لاهوتی ادامه داد: راجع به بند بند این طرح باید سخن گفت و با عجله نمی‌توان درباره آن در دو هفته تصمیم‌گیری کرد.

محمدعلی پورمختار، نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس نیز در مخالفت با طرح عملیات بانکی بدون ربا گفت: نباید در طرحی با این اهمیت، اختیار مجلس به دست کمیسیون اقتصادی بیفتد. ما به ناکارآمدی نظام بانکی کشور واقفیم، اما نمی‌توانیم قانون آزمایشی تصویب کنیم.

وی با تأکید بر این‌که این طرح پاسخگوی مشکلات نظام بانکی کشور نیست افزود:‌ بعضی بندهای این طرح ابهام دارد و مشکلات را بیشتر می‌کند.

دو سال روی این طرح مطالعه شده است

از سوی دیگر محمد علیپور، نماینده مردم ماکو در مجلس با اشاره به این‌که طرح عملیات بانکی بدون ربا دو سال است در دست مطالعه قرار دارد گفت: در این باره نظر مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگر صاحب‌نظران اقتصادی نیز گرفته شده است و آنها این طرح‌ها را تائید کردند، از این رو باید اجرا شود تا از سیستم ربوی خارج شویم.

تاخیر دولت در ارائه لایحه

همچنین محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، رئیس کمیته بازنگری قانون بانکداری بدون ربای مجلس، یکشنبه‌شب با حضور در برنامه پایش رسانه ملی اظهار کرد: واقعیت این است که از ابتدای مجلس نهم به این موضوع ورود پیدا کردیم و حدود دو سال کارهای مقدماتی مثل طرح اولیه، مقدمه و طراحی‌ها طول کشید. باید کار زیادی انجام می‌دادیم و بعد از دو سال طرح ارائه شده در دستور قرار گرفت، فوریتش تصویب و در کمیسیون کلیاتش تصویب شد و تا امروز که آخرین روزهای مجلس نهم است، امید داریم که این زحمات چهارساله به نتیجه برسد.

حسین‌زاده‌بحرینی تصریح کرد: فوریت طرح در فروردین سال گذشته مطرح شد و اینقدر نباید طول می‌کشید، ولی مهم‌ترین دلیل طول کشیدن هم این است که همان زمانی که کلیات مطرح شد و به تصویب رسید، رئیس‌کل بانک مرکزی که مثل ما و شاید بیش از مجلسی‌ها دغدغه دارند در کمیسیون اعلام کردند «اگر یک ماه مهلت بدهید،لایحه می‌آوریم». این لایحه آوردن دقیقاً علت تأخیر در کار بود و حدود یک ماه بعد پیش‌نویس لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردند. وی تصریح کرد: وزیر اقتصاد هم اعلام کرد این لایحه باید در وزارت اقتصاد بررسی شود، چون لایحه را باید رئیس‌جمهور و وزیر امضا کنند و آن لایحه به وزارت اقتصاد رفته و هنوز هم به دولت برنگشته است. تمام مدتی که معطل شدیم یا لااقل بخشی از آن را به‌دنبال این بودیم که کار مشترک انجام بدهیم.

حمایت مراجع از اصلاح نظام بانکی

احمد امیرآبادی‌فراهانی، نماینده مردم قم در موافقت با بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا طبق اصل 85 قانون اساسی و سپردن تصمیم‌گیری درباره آن به کمیسیون اقتصادی عنوان کرد: عملیات بانکی بدون ربا یکی از دغدغه‌های مراجع تقلید است.

امیرآبادی با تاکید بر ضرورت سپردن تصمیم‌گیری درباره طرح عملیات بدون ربا به اعضای کمیسیون اقتصادی که متخصص این امر هستند ‌گفت: قرار بود دولت سال پیش لایحه‌ای در این باره به مجلس بیاورد، اما نیاورد. لذا نمایندگان، خود طرح ارائه دادند. وی تاکید کرد: آیت‌الله مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه بیان کرده‌اند این طرح بسیار خوبی است که مشکلات بانکداری را حل می‌کند و بهتر است در مجلس نهم به سرانجام برسد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها