نایب‌رئیس مجلس در مراسم هفدهمین سالگرد تاسیس جام‌جم:

سخنان رهبری نقشه راه روزنامه جام‌جم است

مراسم هفدهمین سال انتشار روزنامه جام‌جم دیروزدر حالی برگزار شد که سخنرانان، توجه ویژه این روزنامه به اولویت‌ها و منویات مقام معظم رهبری یعنی سبک زندگی اسلامی و ایرانی و نیز اقتصاد مقاومتی را مورد تقدیر قرار دادند.
کد خبر: ۸۹۹۶۵۱

در این مراسم که باحضور جمعی از مدیران رسانه ملی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، سخنان مقام معظم رهبری را بهترین نقشه راه برای روزنامه جام‌جم و معیار تعیین اولویت‌های این روزنامه دانست.

وی ضمن تشکر از مدیران و کارکنان روزنامه جام‌جم و با تاکید بر اهمیت قرائت و نگارش در دین اسلام و نقش علم در رشد‌یافتگی بشر توصیه کرد: شما از ابزار قلم بهره می‌گیرید؛ پس باید در خدمت انتقال علم و تربیت انسان عالم باشید. اگر این دغدغه اصلی شما باشد قطعا جامعه به قله‌های بلند کمال دست پیدا خواهد کرد؛ چرا که تمام کاستی‌های بشر به جهلش باز می‌گردد و هر جا که علم و دانش با عمل گره نمی‌خورد، اصل و ریشه‌اش را باید در جهل یا کم‌دانشی جست وجو کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، ضمن اشاره به نقش روزنامه‌نگاران در اعتلا و ارتقای سطح علمی جامعه و جایگاه ویژه آنان نزد خداوند و اهل خرد و ایمان، به نویسندگان روزنامه جام‌جم تاکید کرد: بکوشید سلوک، حضور و نگارش شما در عرصه رسانه علمی باشد و خبرنگاران براساس علم قدم بردارند.

ابوترابی:

زاویه سخن و کلام رهبری حکم نقشه راه روزنامه جام‌جم را دارد و فهم اولویت‌های روزنامه را میسر می‌کند

نایب‌رئیس مجلس در ادامه به اولویت‌ها و سیاست‌های محوری روزنامه‌ جام‌جم که روز گذشته در گفت‌وگو با دکتر مراد عنادی مدیرمسئول روزنامه جام‌جم مطرح شده، اشاره کرد و توضیح داد: حال که قرار است این روزنامه در خدمت جامعه، دانش و علم و تربیت انسان عالم باشد و قلم را در خدمت خلق علم و انتقال علم بگذارد، باید اولویت‌هایش را مشخص کند و نزدیک‌ترین‌، روشن‌ترین و موفق‌ترین راه برای فهم اولویت‌ها، رصد سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

به اعتقاد ابوترابی‌فرد، سکاندار انقلاب با هوشمندی اولویت‌های نظام اسلامی را رصد می‌کند و به آنها می‌پردازد و در همین رابطه افزود: از این زاویه سخن و کلام رهبری حکم نقشه راه روزنامه جام‌جم را دارد و فهم اولویت‌های روزنامه را میسر می‌کند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این اولویت‌ها توضیح داد: امروز اقتصاد مقاومتی یک اولویت جدی برای کشور است و در عرصه‌های سیاسی فهم درست از نظام حاکم بر جهان، جایگاه نظام سلطه و قدرت‌های بزرگ از اهمیت ویژه برخوردار است. غفلت از این مقوله قطعا خسارت جبران‌‌ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد توصیه کرد: کار علمی را با اخلاق پیوند بزنید و در روزنامه جام‌جم کلامی که با مبانی علمی و ارزش‌های اخلاقی فاصله دارد، مشاهده نشود.

جام‌جم ایستا نیست

دکتر مراد عنادی، مدیر موسسه و مدیرمسئول روزنامه جام‌جم نیز در این مراسم طی سخنانی از سیر تکامل رسانه‌ها در عصر ارتباطات تا ویژگی‌ها و جایگاه روزنامه جام‌جم را تشریح کرد و از پویایی این رسانه در زمینه‌های مختلف خبر داد.

دکتر عنادی:

رمز تطبیق‌پذیری روزنامه‌ها این است که ماهیتشان از کاغذ اخبار بودن فاصله بگیرد و کارکردهایشان را توسعه دهند

عنادی درباره نقش و تاثیرگزاری هر کدام از رسانه‌ها در دوره‌های مختلف تاریخ توضیح داد: در قرن 18 و 19 میلادی، روزنامه به عنوان اولین رسانه جمعی متولد شد. در ایران روزنامه مهم‌ترین نقش را در دوران مشروطه داشت. در سیر تحولات تاریخی از نهضت‌های ضد‌استعماری تا ملی شدن صنعت نفت و حتی در پیروزی انقلاب اسلامی، رادیو نقش محوری داشت و بعد از جنگ سرد بویژه در جریان بازپس‌گیری کویت و حمله ائتلاف آمریکا به عراق، رسانه‌های تصویری، تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله CNN نقش داشتند و بعد از 11 سپتامبر و شکل‌گیری انقلاب‌های مخملی و بعدی بیداری اسلامی در سال 2011 نقش اصلی را شبکه‌های اجتماعی‌ و رسانه‌های مجازی بیشتری نقش را ایفا کردند.

وی به نگرانی‌های موجود در زمینه به‌سر‌آمدن دوره روزنامه‌ها اشاره کرد و در رد آن توضیح داد: مقایسه تطبیقی بین موسیقی پاپ و سنتی یا حتی فست‌فود و غذای سنتی نشان از آن دارد که موسیقی سنتی هرگز در سایه موسیقی پاپ قرار نگرفت و فراموش نشد یا همین‌طور غذای سنتی در مقابل فست فود، عمر روزنامه هم تمام نشده است.

به اعتقاد مدیرمسئول جام‌جم، گرچه روزنامه در عصر رسانه‌های نوین با تهدید‌هایی مواجه شده، اما هنوز جذابیت‌های خودش را دارد و می‌تواند با تکنیک‌هایی مانند ارائه تحلیل، با شرایط روز جامعه تطبیق پیدا کند تا حیاتش دوام داشته باشد.

عنادی در این زمینه افزود: رمز تطبیق‌پذیری روزنامه‌ها این است که ماهیتشان از کاغذ اخبار بودن فاصله بگیرد و کارکردهایشان را توسعه دهند. این روزها هر کسی براحتی از طریق تلفن‌ همراه می‌تواند در لحظه به اخبار دسترسی پیدا کند و دیگر از این بابت نیازی به روزنامه ندارد.

وی افزود: وجه ممیزی رسانه مکتوب با شبکه‌های اجتماعی در این دوران این است که بتواند عمیق‌تر وتحلیلی‌تر به موضوعات بپردازد و سوژه‌های جدید را کشف و ارائه کند. در یک سال گذشته تلاش کردیم در روزنامه‌ جام‌جم، در این مسیر گام برداریم و امیدواریم در همین مسیر ادامه دهیم.

مدیر مسئول روزنامه جام‌جم همچنین به چند دستاورد دیگر روزنامه جام‌جم در یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد: روزنامه جام‌جم بازوی مکتوب رسانه ملی است و از این منظر تلاش کردیم دیواری را که بین روزنامه و رسانه ملی است، برداریم و کاملا از ظرفیت عظیم رسانه ملی استفاده کنیم. تعامل با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله شبکه‌های داخلی، استانی و برون‌مرزی گسترده شده است.

دکتر عنادی توجه به منویات مقام معظم رهبری، سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی را مهم‌ترین برنامه روزنامه جام‌جم دانست و در این زمینه به تولیداتی اشاره کرد که در ویژه‌نامه‌های مستقل یا در قالب گزارش، گفت‌وگو، یادداشت‌ و سرمقاله در روزنامه جام‌جم منتشر شده است.

 محتوای جام‌جم، بی‌بدیل است

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، معاون امور استان‌ها و مجلس رسانه ملی در آغاز هفدهمین سال انتشار روزنامه جام‌جم، از رشدیافتگی این رسانه خبر داد و آن را نتیجه صداقت، صراحت و شفافیت این رسانه دانست.

وی با اشاره به میزان بالای مخاطبان روزنامه جام‌جم، رابطه مخاطب و رسانه را یکی از نشانه‌ها و علائم رشدیافتگی رسانه‌ها دانست و اعتماد را مهم‌ترین سرمایه یک رسانه برشمرد.

از نگاه معاون امور استان‌ها و مجلس صدا و سیما، روزنامه جام‌جم به رشد‌یافتگی دست پیدا کرده و به همین دلیل توانسته اعتماد بسیاری از مخاطبان را جلب کند. وی در این باره افزود: این اعتمادسازی در حالی است که رسانه ملی و روزنامه جام‌جم با چالش‌های بسیار روبه رو ست.

رسالت تاریخی جام‌جم

دکتر سید محمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو فعلی هیات‌مدیره روزنامه جام‌جم، این روزنامه را در دفاع از ارزش‌های نظام، حائز یک رسالت تاریخی دانست. وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای این روزنامه در مقایسه با صدا و سیما نقش پیشتازی قائل شد و توضیح داد: روزنامه جام‌جم می‌تواند با معرفی کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف از سراسر کشور به صدا و سیما و ارائه ایده‌های خوب به تهیه‌کنندگان، نقش طلایه‌داری و پیشگامی داشته باشد.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه به مستندهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای و معاند درباره انقلاب اسلامی ایران، حکومت اسلامی و بنیانگذار این انقلاب ساخته می‌شود، اشاره کرد و نقش روزنامه جام‌جم را در یادآوری ‌ارزش‌ها موثر شمرد.

هجمه برخی رسانه‌ها علیه جام‌جم

حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم: رسانه‌های خارجی و حتی در مواردی رسانه‌های داخلی معاند، به اندازه‌ای دروغ‌هایشان را درباره رسانه ملی و روزنامه‌ جام‌جم تکرار می‌کنند تا بر پایه قاعده‌ای که می‌گوید تکرار به رفتار تبدیل می‌شود، به مرور مخاطب اعتمادش را از دست بدهد، اما خوشبختانه در این باره موفق نبوده‌‌اند؛زیرا محتوای این رسانه به عنوان سرمایه اصلی آن، بی‌بدیل است.

رسالت تاریخی جام‌جم

دکتر حسینی با اشاره به نقش روزنامه جام‌جم در مقابله با هجمه‌هایی که علیه رسانه ملی و بازوی مکتوب آن صورت می‌گیرد، برای روزنامه جام‌جم یک رسالت تاریخی قائل شد؛ زیرا از نگاه حسینی این هجمه‌ها صرفا به صدا و سیما محدود نمی‌شود و مسائل کلان نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها