شاید خیلی‌ها و حتی بسیاری از دندانپزشکان، امروز را که روز دندانپزشکی نامگذاری شده است، به یاد نیاورند در حالی که نامگذاری یک روز از سال با این عنوان،‌ نشان از ضرورت فرهنگسازی برای توجه به حفظ بهداشت و سلامت دندان‌ها دارد؛ جنبه‌ای از سلامت عمومی که در بسیاری موارد مورد بی‌مهری و کم‌توجهی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۹۴۴۲۹

به این بهانه دکتر کیوان ساعتی، متخصص دندانپزشکی ترمیمی با ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از شایع‌ترین بیماری‌های دندان ازجمله پوسیدگی دندانی می‌گوید: رعایت بهداشت مناسب دهان یعنی استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه فلوراید دار در کنار عادات مناسب تغذیه‌ای که شامل استفاده اندک از شیرینی و میان‌وعده می‌شود، می‌تواند پوسیدگی دندان را بشدت کاهش دهد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی ایران با اشاره به این که پوسیدگی، از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی با منشا باکتریال است، به جام‌جم می‌گوید: میکروب‌های داخل دهان که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کنند چنانچه محیط زیست مناسبی برایشان فراهم شود، شروع به رشد و تکثیر کرده، محصولات زیان‌آوری برای دندان‌ها تولید می‌کنند. تولید این محصولات مضر وقتی با چسبندگی به سطوح دندان‌ها در اثر رعایت نکردن بهداشت همراه شود، نتیجه آن پوسیدگی است. به همین علت، رعایت منظم بهداشت دهان و دندان که شامل مسواک، نخ دندان و دهانشویه ضدپوسیدگی و ضد بیماری لثه‌ای است، به همراه رعایت اصول تغذیه‌ای برای پیشگیری از پوسیدگی موثر واقع می‌شود.

این غذاها به مذاق دندان‌ها خوش نمی‌آید

اصول تغذیه‌ای شامل نخوردن خوراکی‌هایی مثل چیپس، پفک و غذاهای شیرین می‌شود و ترجیح آن است که تعداد میان وعده‌ها کمتر باشد.

این دندانپزشک با اشاره به مطالب فوق اظهار می‌کند: خوردن شیر و بعضی محصولات غنی از کلسیم در طولانی مدت برای استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و در کنار تمام موارد بالا، ویزیت مناسب و منظم دندانپزشکی هر شش ماه یک بار تحت نظر دندانپزشک باید صورت بگیرد. فراموش نکنید، معاینه منظم دندانپزشکی و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها با رعایت اصول بهداشتی، کمک موثری به مبارزه با بیماری عفونی پوسیدگی دندان است.

این متخصص با اشاره به ممنوعیت برخی درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه اول بارداری توضیح می‌دهد: دردوران بارداری به خاطر شرایط فیزیولوژیک و افزایش سطح بعضی هورمون‌ها، ‌شرایط دفاعی بدن کاهش می‌یابد و این به باکتری‌های پوسیدگی زا میدان فعالیت می‌دهد، اما تحت نظر دندانپزشک بودن در کنار رعایت مناسب و دقیق بهداشت می‌تواند از پوسیدگی دندانی ممانعت به عمل آورد.

تغییر رنگ لثه‌ها را جدی بگیرید

بیماری لثه‌ای از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان است؛ به طوری که طبق برآوردهای اخیر، بیش از 90 درصد افراد جامعه دچار نوعی بیماری لثه‌ای هستند.

دکتر ساعتی با تاکید بر این که از علائم بالینی التهاب لثه می‌توان به تغییر رنگ لثه از صورتی کمرنگ به قرمز، خونریزی از لثه‌ها حین مسواک زدن، غذا خوردن یا حتی خونریزی خود به خود و بوی بد دهان اشاره کرد، می‌گوید: در صورت درمان نکردن التهاب لثه، ممکن است تحلیل استخوان فک (استخوان اطراف دندان)، بروز آبسه پریودنتال و خروج چرک از لثه، لقی دندان و در نهایت افتادن خود به خود دندان‌ها ایجاد شود. با این حال در بسیاری موارد، تشخیص اولیه بیماری پریودنتال فقط توسط دندانپزشک و با استفاده از وسایل مربوطه امکان‌پذیر است.

جرم دندانی، بیماری لثه می‌آورد

برای پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه باید بدانید مهم‌ترین علت بروز التهاب لثه و بیماری پریودنتال، تجمع پلاک میکروبی روی دندان‌هاست. پلاک میکروبی یک لایه شیری رنگ و کدر است که به خودی خود در عرض دو ساعت پس از انجام روش‌های مکانیکی بهداشت دهان و دندان (شامل مسواک زدن و نخ دندان) تشکیل خواهد شد و با گذشت زمان، نوع میکروب‌ها به سمت انواع بیماری‌زا گرایش پیدا خواهد کرد.

به همین علت دکتر ساعتی تاکید می‌کند: اگر این لایه میکروبی بیش از 12 ساعت روی دندان‌ها باقی بماند، می‌تواند موجب بیماری پریودنتال شود. بنابراین انجام درست روش‌های مکانیکی بهداشت دهان و دندان، در پیشگیری از بروز بیماری لثه بسیار موثر خواهد بود. فراموش نکنید وجود جرم دندانی به خودی خود نمی‌تواند موجب بیماری پریودنتال شود، اما با توجه به ماهیت فیزیکی آن همواره توسط پلاک میکروبی پوشانده شده است. به این ترتیب برداشته شدن جرم‌هایی که روی دندان‌ها تشکیل شده، به طور غیرمستقیم در جلوگیری از بروز بیماری پریودنتال تاثیرگذار خواهد بود.

از مسواک و نخ دندان غافل نشوید

پلاک میکروبی که روی دندان‌ها تشکیل شده، صرفا به روش مکانیکی (مسواک و نخ دندان) قابل برداشتن است و دهان‌شویه با آب گاه نمی‌تواند پلاک میکروبی را بردارد.

به گفته این دنداپزشک ترمیمی، دهان شویه با آب نمک، سرم فیزیولوژی و دهان‌شویه ضدمیکروبی نیز نمی‌تواند به اندازه شیوه مکانیکی در کاهش پلاک میکروبی موثر باشد و صرفا می‌تواند تشکیل آن را تا حدی به تاخیر بیندازد.فراموش نکنید پیشگیری بموقع از بروز التهاب لثه می‌تواند از عواقب برگشت‌ناپذیر آن جلوگیری کند.

پونه شیرازی - سلامت و دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها