پس از امضای توافق‌نامه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان توسط عبدالفتاح سیسی و ملک سلمان بن عبدالعزیز پرسش‌های زیادی ذهن مصری‌ها را به خود مشغول کرد. بسیاری آن را سند چشم‌پوشی قاهره از جزایری دانستند که از چند دهه قبل، یعنی از دهه‌های 50 تحت کنترل مصر بوده است.
کد خبر: ۸۹۴۰۸۶

به گزارش العالم و به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، در جریان سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به قاهره، شریف اسماعیل نخست‌وزیر مصر و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان توافق‌نامه‌ای را برای ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور امضا کردند.

بندهای این توافق‌نامه در ابهام قرار دارد و هنوز جزئیات آن فاش نشده است. منابع مصری و عربستانی می‌گویند این توافق‌نامه شامل تقسیم استخراج نفت و گاز در دریای سرخ بجز منطقه نزدیک به حلایب و شلاتین است. مستثنی کردن این مناطق برای ممانعت از اعتراضات سودان صورت می‌گیرد زیرا ریاست‌جمهوری سودان حلایب را متعلق به این کشور می‌داند.

به گفته منابع مصری این توافق‌نامه شامل جزیره‌های تیران و صنافیر است. اهمیت استراتژیک این جزایر در این است که ورودی و خروجی خلیج العقبه هستند و در صورت بسته شدن، دریانوردی در بندر ایلات یا الرشراش اسرائیل تعطیل می‌شود.

از آغاز انتشار اخبار درباره این توافق‌نامه، انتقاداتی درباره آن مطرح شده است. احمد النجار، رئیس شورای اداره موسسه الاهرام در سخنانی در این باره گفت: این جزایر کاملا مصری هستند و نیروهای ارتش بهای آن را با جان خود در جنگ داده‌اند.

تصویب این توافق‌نامه در پارلمان مصر که عربستان از حدود 11 سال پیش خواهان امضای آن است، آسان نیست اما سخنرانی پادشاه عربستان در پارلمان مصر که نخستین در نوع خود به حساب می‌آید، روند اعتراض را تغییر داده است. با این حال این مساله مانع انتقادات و اعتراضات درباره توافق‌نامه ترسیم مرزها نمی‌شود. بویژه این‌که برخی نمایندگان پارلمان از میان مخالفان، خواهان بررسی این توافق‌نامه شده‌اند و آن را خطرناک‌ترین توافق‌نامه‌ای می‌دانند که در دوره السیسی امضا شده است.

سکوت رسمی مصر درباره آنچه رسانه‌ها درخصوص این جزایر می‌گویند، نشان می‌دهد که این دو جزیره تحت کنترل عربستان درخواهد آمد بویژه این‌که در صورت انتشار چنین اطلاعاتی که درباره امنیت ملی مصر است، مسئولان فورا آن را تکذیب می‌کنند اما تاکنون چنین تکذیبیه‌ای صادر نشده است.

درخواست‌های عربستان برای الحاق این جزایر از سال 2005 در دوره حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر آغاز شد اما دیدارهای میان دو طرف تا چند سال بدون نتیجه ادامه داشت. در سال 2011 بار دیگر این مذاکرات از سر گرفته شد تا در هفته‌های گذشته به مرحله نهایی رسید.

از سوی دیگر السیسی و ملک سلمان درباره روابط مصر و ترکیه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند. ملک سلمان بر لزوم حل اختلافات میان مصر و ترکیه تأکید کرد، اما السیسی گفت که باید طرف ترکیه‌ای طرح خوبی را ارائه دهد. ملک سلمان وعده داد شخصا برای حل این مساله در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل شود.

به گزارش جام‌جم، مسائل مربوط به دولت سابق مصر مدتی است که بین آنکارا و قاهره سایه افکنده است. دولت اردوغان خواهان آزادی محمد مرسی رئیس‌جمهور دولت قانونی مصر است که توسط ارتش بازداشت شده است. ترکیه روابط خود را به همین دلیل با مصر قطع کرده و عربستان تمامی تلاش خود را می‌کند تا این دو کشور را آشتی دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها