تکنیک‌های مدیریت رابطه با خانواده همسر از نگاه دکتر فریده دوکانه‌ای فرد، مشاور خانواده

زمان؛ به وقت خانه‌تکانی دل

برای شنیدن نفس‌های بهار، حتما نباید در کوچه و خیابان منتظر دیدن حاجی فیروزهای قرمزپوش روسیاه باشید و حتما نباید بساط تخم‌مرغ رنگی و سبزه در کوچه و خیابان به راه بیفتد تا به این نتیجه برسید که سال کهنه نفس‌های آخر را می‌کشد.
کد خبر: ۸۹۰۱۰۰

برای درک این تغییر، فقط کافی است کمی به دلتان رجوع کنید؛ به حال و هوایی که در دلتان همزمان با نو شدن روزگار به وجود می‌آید به عادت‌های کهنه‌ای که قرار است با خانه‌تکانی دل دور ریخته شوند، به رفتارهایی که بهتر است در سال جدید قیچی اصلاح بخورند و ارمغانشان برای شما، آرامش باشد؛ آرامشی مثال زدنی در ارتباط‌های مختلفی که در این سال با اطرافیانتان برقرار می‌کنید؛ از رابطه با دوستان گرفته تا همسر و خانواده محترمش. رابطه‌ای که ممکن است خیلی‌ها را به مرز اختلاف برساند و تنها در صورتی که هدایت شود می‌تواند کانون یک زندگی زناشویی را از بحران‌های بعدی نجات دهد مدیریتی که تغییر در رفتارهای گذشته را می‌طلبد؛ تغییر در عادت‌های نادرست.

برای این که با راز و رمز‌های مدیریت رابطه با خانواده همسر در سال جدید بخصوص در ایام نوروز آشنا شویم، پای صحبت‌های دکتر فریده دوکانه‌ای فرد، مشاور خانواده و استاد دانشگاه می‌نشینیم و او به ما توضیح می‌دهد که با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان در سال جدید کمترین تنش را با خانواده همسر داشت.

همسر شما از خانواده‌اش جدا نیست

لطفا برای چند لحظه کلاهتان را قاضی کنید؛ انصاف به خرج دهید و به این سوال با صداقت جواب دهید: آیا کسی می‌تواند شما را از خانواده ـ پدر و مادر و خواهر و برادرانی که سال‌ها با آنها زندگی کرده‌اید ـ جدا کند؟! جواب این سوال هر چه باشد، باید آن را به همسر خود هم تعمیم بدهید. شما نمی‌توانید حساب همسرتان را از خانواده‌اش جدا کنید. همان طور که حساب شما از خانواده‌تان جدا نیست. پس اولین گام برای بنا نهادن یک رابطه خوب برای آنهایی که تازه در آغاز راه هستند یا اصلاح یک رابطه نه‌چندان خوب برای زوج‌هایی که سال‌ها از شروع زندگی مشترکشان می‌گذرد، پذیرش این موضوع است که همه آنها پای ثابت یک زندگی هستند. همان طور که از قدیم گفته‌اند ازدواج دختر و پسر فقط برقراری پیوند بین دو انسان نیست بلکه با این ازدواج، بین دو خانواده پیوندی عمیق برقرار می‌شود. در نتیجه در یک رابطه سالم، زن و شوهر به اهمیت نقش والدین در زندگی‌شان آگاهند و دقیقا به همین دلیل با احترام با آنها رفتار می‌کنند. برای نشان دادن این احترام و رابطه صلح‌آمیز هم، آنها را از دسترس همدیگر خارج نمی‌کنند و به خانواده همسرشان و البته همسرشان این اجازه را می‌دهند تا با همدیگر در ارتباط باشند. در حقیقت اگر شما بلد نباشید چطور با خانواده همسرتان رفتار کنید کم‌کم همسرتان را هم از دست خواهید داد.

احترام به رسم و رسوم

درست است که همه ما اهل یک کشوریم و برگزاری جشن نوروز در روزهای ابتدایی سال به میمینت آمدن بهار و سال جدید، عادت دیرینه خیلی از خانواده‌های ایرانی است، اما بهتر است قبول کنید در انجام این رسم کهن، خانواده‌ها می‌توانند در دو سر یک طیف قرار بگیرند. بعضی سفت و سخت پایبند انداختن سفره هفت‌سین و پختن سبزی پلو و ماهی شب عید هستند و در خانه بعضی‌ها از هیچ کدام خبری نیست.

دومین راز یک رابطه موفق این است که بپذیرید هر دوی این فرهنگ‌ها قابل احترامند. بپذیرید در یک رابطه سالم، زن و شوهر باید به اختلاف‌های فرهنگی خانواده‌های همدیگر احترام بگذارند و از پیروی بی‌چون و چرا از آداب و رسوم و سنت‌های فرهنگ خود دوری کنند.

نیکی به والدین، توصیه اسلام

در دین ما بارها به فرزندان توصیه شده با والدینشان با عزت و احترام رفتار کنند. درباره نیکی به والدین آیات و احادیث زیادی هم وجود دارد، اما این عزت و احترام فقط شامل حال فرزند نمی‌شود، وقتی این فرزند بزرگ می‌شود و ازدواج می‌کند به واسطه او فرد جدیدی به اعضای خانواده اضافه می‌شود. حالا دیگر عروس یا داماد جدید خانواده هم نقش فرزندان جدید را دارند و از آنها هم انتظار می‌رود این احترام را به جا بیاورند. علاوه بر این، از نظر روانی نیز داشتن یک رابطه خوب با خانواده بخصوص با همراهی همسر، نقش موثری در حفظ بهداشت روانی زوج‌ها دارد. تا جایی که به عقیده بسیاری از کارشناسان، زوج‌هایی که بعد از ازدواج همچنان به تعهدات اخلاقی و قلبی خود نسبت به خانواده‌هایشان پایبندند و رفت و آمد مدیریت شده‌ای با خانواده‌هایشان دارند، از سلامت روانی بیشتری هم برخوردارند.

مدیریت رفت و آمدها

رفت و آمد و دید و بازدید در ایام نوروز، یکی از شایع ترین دلایلی است که آتش اختلاف را بین بعضی خانواده‌ها تند می‌کند. با این حال برای مدیریت این اتفاق هم راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. توصیه ما به زوج‌ها این است که در درجه اول از دیدارهای بدون برنامه‌ریزی و غیرضروری پرهیز کنند.

در روابط بین زوجین و گله‌گذاری‌هایی که زن و شوهر خیلی وقت‌ها از هم دارند، بارها دیده شده آنها از مهمانی‌های ناگهانی، بدون برنامه‌ریزی و البته مکرر گله مندند. مهمانی‌هایی که خیلی وقت‌ها نظم و ترتیب و روال عادی زندگی را به هم می‌زند.

نکته مهم بعدی، اختصاص زمان و وقت هم اندازه به خانواده‌های همدیگر است. از این نظر بهتر است به همان میزانی که برای مسافرت و وقت گذراندن با خانواده خودشان وقت می‌گذارند، همین وقت را هم به خانواده همسرشان اختصاص بدهند. رعایت عدالت رمزی است که می‌تواند جلوی بسیاری از اعتراض‌ها را بگیرد.

قضاوت ورای تعصبات ذهنی

نگاه‌های متعصبانه و قضاوت‌های سوگیرانه نسبت به خانواده همدیگر را دور بریزید. مادرشوهر و عروس شاید در قصه‌ها رابطه چندان خوبی با همدیگر نداشته باشند؛ درباره رابطه داماد و مادرزن، شاید حکایت‌های زیادی شنیده باشید، اما بهتر است همه این قضاوت‌ها و سوگیری‌ها را دور بریزید و بدون درنظر گرفتن ذهنیت‌های از پیش تعیین شده براساس عملکرد، شخصیت و رفتاری که از آنها می‌بینید درباره کارهایشان واکنش نشان بدهید و قضاوت کنید.

فراموش نکنید اگر قرار باشد آنها هم براساس پیشداوری‌های ذهنی‌شان با شما برخورد کنند، زندگی خانوادگی شما و همسرتان به مویی بند خواهد شد.

کابوس سفر با خانواده همسر را دور بزنید

تعطیلات طولانی نوروز، برای خیلی از خانواده‌ها مساوی است با برنامه‌ریزی برای سفر؛ سفرهایی که هم می‌تواند همراه با دوستان و آشنایان باشد و هم با اعضای خانواده همسر. برای خیلی از زوج‌ها، این تصمیم نقطه شروع تنش‌هایی است که حتی می‌تواند شیرینی تعطیلات را برایشان تلخ کند. با این حال، اگر حد و مرزها در این سفر خانوادگی رعایت شود، می‌توان با خاطره سفری خوش به خانه برگشت. مهم‌ترین نکته‌ای که باید مدنظر عروس و داماد خانواده قرار بگیرد، این است که اعضای خانواده همسر به هیچ وجه این حس را پیدا نکنند که از بودن با آنها نه‌تنها خوشحال نیستید بلکه احساس ناراحتی هم می‌کنید.

سامان گودرزی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها