توافق عربستان و انصارالله و 2 روایت

در حالیکه منابع جنبش انصارالله یمن تاکید دارند که خبر مربوط به برگزاری نشست سری مسئولان انصارالله با مسئولان سعودی و مذاکره با آنها «دقیق نیست»، منابع دولتی عربستان اعلام کردند با حوثی‌ها برای آتش بس در مرز این کشور با یمن به توافق رسیده‌اند.
کد خبر: ۸۸۸۴۴۷

خبرگزاری رویترز دیروز در خبری به نقل از کسانی که آنها را «منابعی در کمیته انقلابی یمن» خواند، مدعی شد هیاتی از مسئولان انصارالله یمن ـ برای اولین بار از زمان آغاز جنگ ـ برای برگزاری مذاکرات مستقیم با مسئولان سعودی به عربستان رفته‌اند.

اما منابع نزدیک به جنبش انصارالله تصریح کردند: ماموریت «کمیته انقلابی» ـ که خبرگزاری رویترز اطلاعات مربوط به این ملاقات را به منابع داخل این کمیته نسبت داد ـ داخلی و مربوط به اداره امور کشور است و این کمیته اطلاعی از مسائل سیاسی یا مذاکره درخصوص توقف جنگ ندارد زیرا این امر (مسائل سیاسی یا مذاکره) فقط در دستان رهبران جنبش انصارالله است.

به گزارش العالم، این منابع نزدیک به جنبش انصارالله به روزنامه الاخبار تاکید کردند مسیر سیاسی همچنان در رکود به سر می‌برد.

در عین حال با این‌که منابع جنبش انصارالله این موضوع را به نوعی کم اهمیت جلوه دادند اما با استفاده از واژه «دقیق نیست» به هیچ وجه در صدد رد کامل تماس با سعودی‌ها بر نیامده‌اند. در صورتی که این دیدارها صورت گرفته باشد این اتفاق می‌تواند به معنای به بن بست رسیدن سعودی‌ها باشد . آنها بعد از 12 ماه جنگ در یمن نتوانسته اند به اهداف خود رسیده و از این رو دست به دامن انصارالله شده اند تا در توافق با آنها بتوانند خود را از مهلکه یمن نجات دهند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، بر اساس توافق ائتلاف تحت رهبری ریاض با نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن برای آتش‌بس در طول نوار مرزی عربستان با یمن، آتش بس مذکور همزمان با ارسال مواد پزشکی و کمک‌های انسانی به مناطق مرزی یمن خواهد بود که قرار است از مرز عربستان وارد این کشور شود. از زمان آغاز حمله عربستان و همپیمانانش به یمن این نخستین بار است که ریاض و انصارالله یک مذاکره مستقیم نتیجه بخش انجام داده‌اند که به آتش‌بسی هرچند محدود انجامیده است. این آتش‌بس آن‌گونه که خبرگزاری عربستان اعلام کرده با میانجیگری چهره‌های قبیله‌ای و عشایری در داخل یمن صورت گرفته است. بنابر اعلام فرماندهی عملیات ائتلاف تحت رهبری عربستان، براساس این توافق یک نظامی عربستانی از سوی انصارالله به مقامات ریاض تحویل داده شده و عربستان نیز هفت تن از یمنی‌هایی را که پیشتر در عملیات‌های خود در جنوب عربستان به اسارت گرفته بود را به انصارالله تحویل داده است. براساس توافق صورت گرفته، قرار است به روستاها و مناطق مرزی یمن که به دلیل جنگ با کمبود شدید دارو و مواد غذایی مواجه هستند کمک‌های بشردوستانه ارسال شود. درادامه درگیری‌های یمن روز گذشته اعلام شد ارتش و کمیته‌های مردمی با هدف متوقف ساختن تجاوز عربستان به این کشور، مناطق استراتژیکی در استان لحج و تعز را به کنترل خود درآوردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها