شنیده شدن آرم برنامه رادیویی «کافه هنر» که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 به مدت یک ساعت از رادیو ایران پخش می‌شود، تداعی صدای ریختن آب در کتری و همهمه آدم‌هایی است که خسته از بازار راهی خانه‌های گرمشان می‌شوند تا با خوردن یک لیوان چای خستگی را از تن و روحشان برطرف کنند.
کد خبر: ۸۸۶۳۷۶

شنوندگان هر شب با شنیدن تیتراژ برنامه که با صدای ابوالفضل زرویی نصرآباد شنیده می‌شود: «فنجون و استکان را ول کن عزیز، یک چای لیوانی سر پر بریز، یک چای مایه‌دار خوش طعم و رنگ که دم کشیده توی قوری قشنگ...» حس خوبی پیدا می‌کنند. این برنامه با مرور رخدادها و وقایع فرهنگ و هنر تقدیم مخاطبان این شبکه رادیویی می‌شود.

از باجه تا تک‌آهنگ‌ها

برنامه کافه هنر شامل بخش‌های متنوعی همچون باجه (معرفی و مرور مطالب روزنامه، ماهنامه و فصلنامه‌های فرهنگ و هنر)، پیشخوان (معرفی تازه‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های هفته و تحلیل و بررسی موضوعی کتاب‌ها)، تک‌آهنگ (اخبار و رخدادهای حوزه موسیقی ایران)، چهره رو (گفت‌وگو با یک چهره فرهنگی و هنری) و... می‌شود.

ریحانه یزدان‌دوست، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه درباره تولید این برنامه به جام‌جم می‌گوید: هر روز برنامه با سر چراغی شروع می‌شود. سر چراغی که می‌تواند یک موسیقی ماندگار باشد یا گفت‌وگویی از یک هنرمند پیشکسوت درجه اول. بنابراین به مناسبت زادروز یا سالروز وفات هنرمندان هر روز به بررسی کارنامه هنری آنها می‌پردازیم. این بررسی در بخشی با نام اثر انگشت
پخش می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تلاش کردیم محتوای برنامه برای مخاطب تازه و جذاب باشد. در واقع برنامه کافه هنر سعی می‌کند رنگین‌کمانی از فرهنگ و هنر را در افق نگاه مخاطبان باز کرده و آنها را به تماشای هنر و ادب اصیل و چشمنواز ایرانی دعوت کند. در این برنامه از نقاط مختلف ایران گزارش پخش می‌کنیم؛ از چابهار گرفته تا مسجد سلیمان و... دغدغه اصلی من ادبیات، سینما و تئاتر است و سعی می‌کنم برنامه به روز باشد. در کافه هنر هر کسی که هنری دارد می‌تواند برای خودش میزی رزرو و از خود و هنرش صحبت کند.

در کافه؛ حق با مشتری است!

مهدی طهماسبی، گوینده برنامه در باره لحن و بیانش این طور توضیح می‌دهد: لحن و بیان بسیار گرم و صمیمی توام با آرامش و متانت و ادب به جذب شنونده منجر می‌شود و من هم تلاش می‌کنم به این قاعده متعهد باشم. در کافه همیشه حق با مشتری است و سعی می‌کنیم فضایی آرام و دلنشین برای شنوندگان آماده کنیم. در این برنامه به ذوق و سلیقه افراد جامعه توجه می‌شود.

وی عنوان می‌کند: با توجه به این که برنامه کافه هنر شامل بخش‌های متنوع است، مجری به عنوان نخ تسبیح نقش مهمی دارد و باید بخش‌های مختلف برنامه را به هم وصل کند، بنابراین باید اجرا چندبعدی باشد.

این گوینده درباره ارتباط با مخاطب می‌گوید: به نظرم ارتباط با مخاطب، هم سخت و هم آسان است. دایره فرهیختگی مخاطبان این برنامه کاملا روشن است. ما با مخاطب معمولی مواجه نیستیم. اهالی فرهنگ، هنر و ادب شنونده این برنامه هستند؛ بنابراین باید ادبیات خاص این گروه را بدانم تا بتوانم اجرای خوب داشته باشم. اگر بتوان اعتماد مخاطب را جلب کرد، دیگر کار راحت می‌شود و می‌توان با او ارتباط خوبی برقرار کرد.

دنیای پیشکسوت‌ها

تینا میرکریمی، گزارشگری برنامه را به عهده دارد. وی درباره گزارش‌های برنامه می‌افزاید: به محض مطلع شدن از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، رویدادهای سینما و تئاتر و صنایع دستی از آنها گزارش می‌گیرم.

وی با اشاره به سختی تهیه این گزارش‌ها می‌گوید: افتتاحیه این رویدادها در روزهای تعطیل و گاهی در ساعات عصرگاهی کار را دشوار می‌کند، زیرا ترافیک باعث می‌شود به محل مورد نظر دیر برسیم، اما دنیای جذاب گزارش بر همه این مسائل مقدم است.

این گزارشگر درباره گفت‌وگو با هنرمندان می‌گوید: گفت‌وگو با پیشکسوت‌ها و قدیمی‌هایی که کار ماندگار انجام دادند، برایم جالب است و مطمئن هستم برای مردم هم جذاب است.

مشارکت مخاطبان در برنامه

یدالله گودرزی، مدیر گروه فرهنگ و اندیشه رادیو ایران درباره این برنامه می‌گوید: یکی از عناصر اصلی برنامه کافه هنر که بسیار هم سازندگان روی آن تاکید دارند، پرداخت به موضوع مهم کتابخوانی است. ما باید فرهنگ کتابخوانی را ترویج بدهیم. به همین دلیل کافه هنر سعی می‌کند با حرکت بدیع، مسأله کتابخوانی را پیگیری کند؛ بنابراین بخشی در این برنامه در نظر گرفته شده تا مخاطبان آخرین کتابی را که خوانده‌اند، معرفی کنند. این بخش با صدای خود مخاطبان پخش می‌شود و تا امروز با اقبال مخاطب روبه‌رو شده است. پخش فایل‌های صوتی شنوندگان تا اردیبهشت سال آینده و نمایشگاه بین‌المللی کتاب ادامه پیدا می‌کند.

زهره زمانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها