پرسش و پاسخ قضایی

مرکز مشاوره قوه‌قضائیه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص موجر و مستاجر‌ چک برگشتی، تمکین زن ‌خسارت وارد کردن در بازی، شهادت دروغ در دادگاه به پرسش‌های مطرح شده در‌این‌باره پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۸۸۵۳۷۹

3 ماه از پایان قرار داد مستاجرم گذشته است ولی او راضی به تخلیه خانه نمی‌شود. حکم تخلیه گرفته‌ام البته منوط به واریز مبلغ قرض‌الحسنه به اجرای احکام هستم مبلغ فوق را فقط با جابجایی مستاجر می‌توانم تامین کنم ولی مستاجر اجازه بازدید از خانه را نمی‌دهد ‌ به تازگی اظهارنامه داده که من پولش را نمی‌دهم تکلیف چیست؟

با توجه به مقررات قانون، اجرای حکم تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد مبلغ ودیعه به مستاجر می‌باشد. لذا در فرض مورد پرسش، موجرصرفا در صورتی می‌تواند مستاجر را از محل مورد اجاره خارج کند که مبلغ ودیعه را به مستاجر بدهد. از سوی دیگر عدم پرداخت ودیعه توسط موجر و نیز ادامه استفاده مستاجر از عین مستاجره، نافی حق‌مطالبه اجرت المثل ایام تصرف از مستاجر نخواهد بود.

به‌تازگی یک فقره چک 5 میلیون تومانی من برگشت خورده است 1ـ تا چه مدت می‌توانم قبل از این‌که وارد سیستم به‌عنوان سوءسابقه شود نسبت به رفع اثر آن اقدام کنم؟ 2ـ در صورتی که به‌عنوان سوءسابقه وارد سیستم شود باید چه اقدامی برای رفع اثر آن بکنم؟ 3ـ آیا امکان رفع اثر وجود دارد؟

به‌نظر می‌رسد با توجه به آنلاین بودن سیستم بانک‌های عامل با بانک مرکزی، به محض برگشت چک مراتب در مرکز اطلاعات و سوابق افراد در مرجع مذکور منعکس می‌شود و راه رفع سوءاثر، پرداخت چک یا اعلام مرجع قضایی برای رفع آن می‌باشد.

اگر زن در منزل از مرد تمکین نکند حتی در مساله زناشویی در قانون چه جایگاهی دارد؟

به موجب قانون زن ناشزه محسوب می‌شود و پس از اثبات این امر در دادگاه دارای آثاری است از جمله؛اجازه ازدواج مجدد شوهر و عدم تکلیف وی به پرداخت نفقه نشوز.

در جریان یک بازی به‌صورت تصادفی دو طرف بازی به هم برخورد می‌کنند و سر یکی از آنها به زمین می‌خورد. فرد آسیب‌دیده به حالت بیهوشی رفت و در بیمارستان دکتر اعلام کرد که هیچ مشکلی برایش به وجود نیامده ولی این فرد شکایت کرده.می خواهم بدانم حکم دادگاه چه می‌تواند باشد؟

اگر در جریان مسابقه یا بازی شخصی برخلاف قوانین و مقررات بازی و مسابقه عمل کند و به طرف دیگر آسیب یا صدمه وارد شود، مسئول دیه و خسارت به طرف مقابل می‌باشد و اگر هر دو طرف قوانین را رعایت کرده باشند، مطابق مواد 334 و 335 قانون مجازات اسلامی نصف دیه و خسارت هر یک بر عهده طرف دیگر است.

اگر شخصی در دادگاه شخص دیگری را به‌عنوان شاهد و مطلع معرفی کند، ولی در عمل خلاف این امر باشد، تکلیف چیست؟ نفر دوم چه اقدامی می‌تواند علیه شخص اول انجام دهد؟

علاوه بر جرم بودن شهادت دروغ،به استناد قانون مجازات اسلامی شما می‌توانید تا پیش از ادای شهادت توسط شهود از مقررات مربوط به رد شهود استفاده کنید و شاهد را رد کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها