در روزهای آرام تیراندازی، آقای رئیس از حمایت مسئولان می‌گوید

روی 2 مدال دختران در المپیک حساب کنید

رئیس فدراسیون تیراندازی آرام تر از همیشه درباره المپیک ریو صحبت می‌کند. حالا که دختران ایرانی چهارسهمیه دارند، او مثل قبل، خیلی از کمبودها نمی‌گوید. توقع حمایت و پشتیبانی از مسئولان ورزش را دارد اما انگار خیلی دوست ندارد از مشکلات تمام ناشدنی در تیراندازی بگوید.
کد خبر: ۸۸۱۵۰۹

مهدی هاشمی خوشحال است که با همین سهمیه‌هایی که به نام ایران خورده فرصت برای رقابت در هشت رشته برای دختران ایرانی فراهم شده است. او تاکید می‌کند که حق آنها بیشتر از این هم بوده، اما بیشتر ازآن به فکر از این به بعد است. او می‌گوید: فرصت تا المپیک کم است؛ دختران تجهیزات سلاح و حتی لباس می‌خواهند تا با قدرت به ریو بروند. وی از برنامه‌ها و تدارکاتی می‌گوید که طراحی شده و همین روزها در وزارت ورزش نهایی می‌شود. براساس همین برنامه‌هاست که رئیس فدراسیون از دو مدال رنگین دختران در ریو می‌گوید. مسابقاتی که ایرانی‌ها نسبت به چهار سال پیش وضعشان بهتر شده، اما رقابت با حریفان برایشان سخت‌تر از همیشه خواهد شد.

می‌توانستیم بیشتر هم سهمیه بگیریم

قهرمانی آسیایی هند که آخرین مسابقه بود دو سهمیه برای دختران داشت. مسابقاتی خوش‌یمن برای ایرانی‌ها که تک سهمیه پسران هم آنجا بدست آمد. پیش‌بینی مهدی هاشمی برای گرفتن دو مدال دختران درست بوده اما این سهمیه‌ها خیلی او را راضی نکرده: خدا را شکر بچه‌ها توانستند نتایج خوبی بگیرند. همین قابل تقدیر است. به هر حال آنها از امکانات و تجهیزات مورد انتظار که توقع داشتیم تامین شود، برخوردار نبودند. اگر شرایط فراهم بود نتایج بهتری هم می‌گرفتند.

این، همه حرف‌های آقای رئیس نیست: ما 60 درصد مسابقات کسب سهمیه را از دست دادیم که جبران‌ناپذیر است و می‌توانستیم بیشتر هم سهمیه بگیریم. با این حال به نسبت بعضی از رشته‌ها سهمیه‌ها دو برابر بوده که این نتیجه ارزشمندی است. می‌توانست بیشتر هم باشد اگر مقدمات فراهم می‌شد و بچه‌ها با آمادگی بهتر درتعداد مسابقات بیشتری شرکت می‌کردند. اما رئیس فدراسیون از دخترانش ناراضی نیست. او می‌گوید: خدا را شکر با همه مشکلات زیادی که داشتیم توانستیم در 30، 40 درصد مسابقات کسب سهمیه شرکت کنیم و پنج سهمیه (چهار سهمیه در دختران) بگیریم. در واقع با این پنج تا سهمیه امکان حضور در ده رشته برای ما فراهم شده؛ هر نفر در دو رشته و دختران ما در هشت رشته می‌توانند شرکت کنند.

خیال سهمیه گرفته‌ها راحت نباشد

اما قرار نیست کسی، حتی تیراندازانی که سهمیه گرفته‌اند برای رفتن به ریوحاشیه امنیت داشته باشند. فدراسیون می‌خواهد سختگیری کند که تا روزهای آخر، رقابت در اردوها بماند تا بهترین‌ها به برزیل بروند. هاشمی می‌گوید: به دلیل این‌که سهمیه‌هایی که گرفته شده کشوری است و فردی نیست، برنامه‌های ویژه‌ای برای المپیک داریم. برای همین حداقل به ازای هر نفرکه سهمیه دارد باید دو تیرانداز را در اردو داشته باشیم. باید این نفرات را آماده در اردو نگه داریم تا بهترین نفرات را به ریو ببریم. اولویت با کسی است که سهمیه گرفته و آنها بهترین هستند، اما این انتظار نباید وجود داشته باشد که نفری که سهمیه گرفته خیالش راحت باشد که حتما به المپیک اعزام می‌شود. باید آماده ترین‌ها به المپیک بروند.

ملاک برای حمایت مسئولان چیست؟

با این همه سختگیری برای آماده کردن ملی‌پوشان اما فدراسیون از مسئولان ورزش هم توقعاتی دارد. مهدی هاشمی از پرمدال بودن این رشته و شانسی که به ایران روکرده، می‌گوید: از ویژگی‌های رشته تیراندازی این است که رشته پرمدالی هم است. متاسفانه ما نمی‌دانیم ملاک برای حمایت و پشتیبانی از رشته‌های ورزشی چیست. اگر مدال المپیک است ورزش تیراندازی پرمدال‌ترین ورزش در کشور ماست. در این رشته 45 مدال در المپیک توزیع می‌شود. رشته‌های آبی و دوومیدانی هم تعداد مدال‌هایش از تیراندازی بیشتراست، اما نیمی از آنها به زنان داده می‌شود که دختران ما امکان فعالیت در آنها را ندارند. به این ترتیب پرمدال‌ترین برای ما تیراندازی است. باید تلاش کنیم از این فرصت استفاده کنیم و باید حمایت‌های لازم انجام شود تا حضورمان در المپیک پرقوت باشد.

به دنبال اسلحه، مهمات و لباس

با این سختگیری‌هایی که فدراسیون برای المپیک گذاشته از مسئولان ورزش هم توقعاتی دارد: «الان فرصت محدودی تا المپیک باقی مانده است. در طول المپیک‌های گذشته، المپیک ریو و حضور دختران یک فرصت بی‌بدیل برای ایران است و می‌تواند از نظر روحی نشاط را بین ملی‌پوشان ما ارتقا بدهد؛ به شرطی که برنامه پیش‌بینی شده برای حفظ و ارتقای این آمادگی اجرا شود. باید مهمات و تجهیزات تکمیل شود. لباس تیراندازان لباس مخصوصی است. الان لباس بچه‌ها ما فرسوده است و کیفیت مناسبی ندارد. وضعیت اسلحه‌ها خوب نیست. ممکن است اسلحه در مسابقه گیر کند که این اتفاق افتاده است. برای همین بعضی مسابقات با سلاح قرضی شرکت کردیم. ما نیاز داریم که تجهیزات ورزشکاران مان را به روز کنیم تا برای رقابت سخت و فشرده در زمینه سلاح دچار مشکل نشویم. تجهیزات فراهم نشود امکان فرصت‌سوزی وجود دارد.» اما هاشمی ترجیح می‌دهد درباره اتفاقاتی که به خاطر نداشتن امکانات افتاده، حرفی نزند.

قول دو مدال رنگین دختران در ریو

پیش از این از قول رئیس فدراسیون تیراندازی گفته شده بود که تیراندازان در المپیک ریو می‌توانند 5 مدال بگیرند. هاشمی این موضوع را رد کرده اما اعتراف می‌کند که تیراندازان دختر دستشان به دو مدال خواهد رسید: من نگفتم 5 مدال می‌گیریم. هر چه جلوتر می‌رویم رقابت‌ها سخت‌تر می‌شود. همه کشورها در 8 رشته پایه سرمایه‌گذاری می‌کنند. نزدیک به 70 درصد مدال‌ها در 8 رشته پایه و پر مدال توزیع می‌شود. تیراندازی اولین رشته‌ای است که ما می‌توانیم از آن بیشترین استفاده را ببریم و مدال بگیریم. بنابراین باید تلاش کنیم در این رشته شرایط لازم را فراهم کنیم. این اتفاق بیفتد می‌توانیم دو مدال در المپیک ریو بگیریم. در باره رنگ و نوع مدال از الان نمی‌شود حرفی زد. همه اینها براساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده است.

مریم عالی‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها