بازخوانی مقابله با نقشه دشمن برای کشف حجاب بانوان از منظر رهبر معظم انقلاب

مسأله «حجاب»‌؛ کارزار جنگ ترکیبی

مصون سازی فرهنگی در برابر نفوذ دشمن

جمهوری اسلامی از زمانی در سال ۱۳۵۷ پا به عرصه وجود گذاشت با انواع و اقسام دشمنی‌های مختلف روبرو بوده که یکی از این خصومت‌ها بحث نفوذ است.
جمهوری اسلامی از زمانی در سال ۱۳۵۷ پا به عرصه وجود گذاشت با انواع و اقسام دشمنی‌های مختلف روبرو بوده که یکی از این خصومت‌ها بحث نفوذ است.
کد خبر: ۱۴۷۴۵۰۲
نویسنده عباسعلی رهبر استاد دانشگاه

دشمنان بویژه طی یک دهه اخیر با یک راهبرد و جنگ ترکیبی براساس وارد مبارزه به جمهوری اسلامی ایران شدند. این خصومت ورزی‌ها از همان ابتدای پیروزی انقلاب شروع شد. در بدو کار ما با مسائلی مثل تجزیه طلبی، کودتا، ترور، جنگ نظامی، جنگ اقتصادی و در نهایت بحث نفوذ سروکار داشتیم. 

برخی از موضوعات به ظاهر کمرنگ شده و کمتر مورد استفاده دشمن قرار گرفته و نمونه روشن آن جنگ نظامی است و همان طور که رهبر انقلاب تاکید دارند دشمنان جرات ندارند که به مرز‌های ما تجاوز کنند، اما در موضوع جنگ اقتصادی و نفوذ مساله بسیار مهم و کلیدی است و نمی‌توان از کنار آن بی اعتنا گذشت.

براساس قرائن و شواهد می‌توان به صراحت گفت که مبنای دشمنی با جمهوری اسلامی موضوعاتی مثل حقوق بشر، توانمندی هسته‌ای و حتی بحث‌های فریبنده و صوری دموکراسی و مردمسالاری نیست بلکه رهبری کاملا اشاره درستی به این نکته داشتند که جمهوری اسلامی یک سخن و طرحی نو در برابر نظام باطل و فاسد و تبعیض آمیز جهانی در انداخت.

این سخن نو از جاذبه‌های سیاسی و معنوی فراوانی برخوردار بود. جاذبه سیاسی آن ایستادگی در برابر نظم غلط جهانی است و اگرچه در این عرصه جمهوری اسلامی هزینه‌هایی را متحمل شد، اما واقعیت‌ها حاکی از آن است که جذابیت آرمان‌های انقلاب اسلامی در شکل گیری مقاومت و حمایت فزاینده از فلسطین مظلوم بسیار تاثیرگذار بود. امروز پیروان ادیان دیگر و حتی کسانی که دین ندارند، اما آزاده هستند هم این ایراد و اشکال را به نظام سلطه می‌گیرند که چرا از جنایاتی که علیه مردم غزه صورت می‌گیرد حمایت و پشتیبانی می‌شود.

جاذبه‌های معنوی جمهوری اسلامی هم از این جهت اهمیت دارد که در این جامعه مادیگرای و سکولار در دنیای امروز کشورمان به عنوان الگویی برای ایمان به خدا و دینداری و دینمداری شناخته می‌شود.

طبعا جریان سلطه گر که منافع مادی، امنیتی و فرهنگی را به خطر می‌دید به مقابله با جمهوری اسلامی پرداخت و هشت سال جنگ را بر کشورمان تحمیل کرد و بعد از جنگ هم ادامه پروژه‌های خصومت آمیز خود را ادامه دادند و در بین این طرح‌ها و برنامه‌ها مساله نفوذ بیش از دیگر موضوعات مورد توجه نظام سلطه قرار گرفت.
بدیهی است که در مواجه با نفوذ نباید افراط و تفریط داشته باشیم و همچنین نباید آن را با توهم توطئه اشتباه بگیریم بلکه براساس جهاد تبیین می‌توان یک نگاه منطقی نسبت به مصون سازی در برابر نفوذ انجام داد.

در همین زمینه رهبر انقلاب سه اولویت را برای جامعه ما مطرح کردند. اقتصاد مقاومتی، تداوم جهش تولید و مصون سازی فرهنگی.

آنچه که پاشنه آشیل مصون سازی فرهنگی محسوب می‌شود نفوذ فرهنگی است که راه‌ها و اهداف آن را باید شناخت. ارتباطات علمی و فرهنگی و فرهنگی و همچنین ورود افراد امنیتی به کشور و خلا‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله عوامل نفوذ به شمار می‌روند. 

ساده انگارانه به نظر می‌رسد که تصور کنیم برای نفوذ قرار است کودتایی صورت گیرد. بلکه دشمن در این حوزه عمدتا هم نگاه به مسولان دارد و هم نگاه به جامعه. در بحث نفوذ در مسوولان کشوری دشمن در پی آن نیست که با رشوه یا ارتشا و تطمیع روی مقامات سیاسی نفوذ داشته باشد بلکه عمدتا تحت تاثیرقرار گرفتن آن‌ها از طریق مشاوران و خانواده مد نظر است و این مساله باعث می‌شود که سیستم محاسبات و فکر و اراده مسوولان تغییر پیدا کند. 

روش و رویکرد دیگر دشمن تغییر باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و تفکر مردم است. در همین زمینه در بیش از ۲۰۰ شبکه مختلف رسانه‌ای تبلیغاتی پر هزینه برای انحراف اذهان عمومی صورت می‌گیرد. 

باز هم ساده لوحانه خواهد بود که با توجه به فضاسازی‌های رسانه‌ای که صورت می‌گیرد مردم و مسوولان خیانت‌های غرب را به فراموشی بسپارند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که مصون سازی برای نفوذ به معنای قطع ارتباط با دولت‌ها و جوامع و نهاد‌های بین المللی نیست بلکه منظور شناسایی راه‌های نفوذ و مصون سازی تفکر و ذهن و باور‌های جمعی و فردی است.

دقت در بیانات رهبر انقلاب نشان می‌دهد که ایشان تجربه چهار دهه گذشته و واقعیت‌های امروز را در کنار هم در نظر می‌گیرند. بالاخره راه‌های نفوذ، سبک زندگی دشمن و وسوسه‌ها و تبلیغاتی که صورت می‌گیرد به کمک ابزار و عوامل آن‌ها در داخل و خارج از کشور انجام می‌پذیرد. ایشان البته در جریان دیدار اخیرشان با پیشکسوتان دفاع مقدس هم دفع دخل مقدری می‌کنند و به جامعه جانفشانی‌های رزمندگان دیروز در برابر نفوذ نظامی دشمن یادآور می‌شوند و همین طور تاکید می‌کنند که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف مراقب نفوذ دشمن باشند؛ بنابراین با توجه به این رهنمود‌ها ضرورت دارد که مساله شدن نفوذ در ذهن مسوولان ما به صورت جدی شکل بگیرد و از سویی دیگر مصون سازی منطقی در کنار مساله شناسی و تعیین اولویت‌های اصلی و موضوعات فرعی براساس جهاد تببین شرایط را برای جلوگیری از نفوذ فراهم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها