میدان مشفق، تمبر مشفق، همایش مشفق

نامگذاری میدانی به نام مشفق کاشانی در منطقه 17 تهران و در نزدیکی میدان سپیده کاشانی، رونمایی از تمبر مشفق کاشانی و نیز ذکر خاطرات بسیار از این شاعر و ترانه‌سرای فقید، بخشی از اتفاقاتی بود که در همایش بزرگداشت او اتفاق افتاد.
کد خبر: ۸۷۴۴۵۵

به گزارش جام‌جم، سال گذشته در مراسم جشن تولد یکی شاعران که محفل شعری برپا شده بود، مشفق کاشانی هنگام شعرخوانی دارفانی را وداع گفت و جامعه ادبی را در بهت و سوگ فرو برد. در نخستین سالروز این اتفاق تلخ، مراسم بزرگداشتی دوشنبه شب در حوزه هنری برگزار شد که در آن بسیاری از چهره‌ها و مسئولان حضور داشتند.

نامگذاری میدانی به نام مشفق

عبدالحسین مختاباد، هنرمند موسیقی و آواز و عضو شورای شهر تهران که آثار زیادی را براساس سروده‌های مشفق کاشانی خوانده است، طی سخنانی در این مراسم گفت: از مدت‌ها قبل به این فکر بودیم که خیابانی را در محل زندگی این بزرگوار به نام ایشان به ثبت برسانیم، اما از آنجا که معلوم نیست خانواده وی تا چه زمانی در آن محله ساکن هستند و ممکن است آن خانه‌ بازسازی شود، تصمیم گرفتیم نام یک میدان را در منطقه 17 تهران به نام ایشان ثبت کنیم و خوشبختانه این اتفاق افتاد و تصویب شد.

او با بیان این‌که این میدان در نزدیکی میدانی است که به نام سپیده کاشانی نامگذاری شده، افزود: فکر کردیم که میدان ماندگارتر از خیابانی است که خانه استاد در آن واقع شده است. ضمن این‌که مصوب کردیم بودجه‌ای برای ساخت تندیس استاد مشفق اختصاص یابد تا آن را در این میدان نصب کنیم.

سیدمحمد حسینی، وزیر سابق ارشاد به عنوان دیگر سخنران مراسم گفت: یکی از توفیقات من در دوره مسئولیتم در وزارت ارشاد، آشنایی بیشتر با اهالی فرهنگ و هنر و ادب بود. این سعادت را داشتم که در جلسات متعدد شعر شاعران حضور پیدا ‌کردم و بیشتر با استاد مشفق کاشانی آشنا شدم. حسن ختام مسئولیت من در این وزارتخانه برگزاری مراسم نکوداشت استاد مشفق بود که در روزهای پایانی مسئولیتم برگزار شد. وقتی برگزاری این مراسم را به مقام معظم رهبری اطلاع دادیم، ایشان بسیار خوشحال شدند و تائید کردند.

حشر و نشر با بزرگان

علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های حوزه هنری نیز تصریح کرد: مرحوم مشفق چه قبل و چه پس از انقلاب با ادیبان بزرگ زیادی حشر و نشر داشته و در وصف او شعرهای زیادی از بزرگان روزگار شنیده‌ایم. حتی مرحوم اخوان ثالث نیز زمانی که تحت تعقیب بود، برای آن‌که دستگیر نشود، مدتی را در منزل استاد مشفق به‌سر برد یا سهراب سپهری که شاگرد استاد محسوب می‌شده است.

محمدعلی بهمنی هم در این مراسم خود را شاگرد همیشه شعر و مکتبخانه استاد مشفق دانست. در ادامه این همایش، حسین آهی قصیده بلندی را که در وصف مشفق کاشانی سروده بود، خواند.

بخش پایانی این همایش، به رونمایی از تمبر مرحوم مشفق کاشانی اختصاص داشت. این تمبر با حضور محسن مومنی‌شریف، سیدنظام‌الدین موسوی، محمدعلی بهمنی، عباس براتی‌پور، سیدمحمد حسینی، سعید حدادیان و فرزند مشفق کاشانی رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها