حاشیه‌های یک گزارش در دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران

هیاهو برسر امواج مغناطیسی

میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی دیروز به یکی از بحث‌های مورد توجه اعضای شورای شهر تهران تبدیل شد؛‌ معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، در نطق پیش از دستور خود در دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر از نتایج یک تحقیق جدید در این زمینه خبر داد و گفت: نتایج یک تحقیق نشان داد میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی در مناطق 22 گانه شهر تهران، کمتر از حد مجاز جهانی است. رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با این حال هشدار داد: با توجه به این که امروزه استفاده از این وسایل تبدیل به بخشی از زندگی روزمره شده است، احتمال دارد در آینده نه‌چندان دور شاهد برهم خوردن این بالانس باشیم؛ بر همین اساس نیازمند سیاستگذاری مدونی به منظور یافتن راه‌حلی برای پایین نگه‌داشتن امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از این وسایل هستیم.
کد خبر: ۸۶۶۶۴۶

در همین رابطه مشاور مدیرعامل همراه اول نیز دیروز در حالی پا به صحن علنی شورای شهر تهران گذاشت که یکی از دستگاه‌های اندازه‌گیری تشعشعات را با خود به شورا برده بود. سیدحسن سیدموسوی با همین دستگاه پشت تریبون قرار گرفت و گفت: بیشترین میزان انرژی الکترو مغناطیسی از رادیو و تلویزیون آنالوگ و کمترین میزان از اینترنت بی‌سیم بوده است. سیدموسوی با بیان این که میزان انرژی ساطع از دستگاه‌های موبایل در حد میانه این دو وسیله بوده است، ادامه داد: از نظر چگالی تشعشع امواج در شرایط سالم قرار دارد.

این اما همه ماجرای میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی نبود، چراکه به گزارش ایسنا رئیس کمیسیون محیط‌زیست و سلامت شورای اسلامی شهر تهران در واکنشی به گزارش تشعشع امواج الکترو مغناطیسی در شورای شهر، نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «امروز در صحن شورا، یکی از مدیران همراه اول فرصت یافت تا با استناد به یک پروژه تحقیقاتی، دفاعی جانانه از بی‌ضرر بودن امواج و تشعشات رادیویی در سطح شهر تهران داشته باشد. یکی از بدیهیات اولیه در اجرای پروژه‌های علمی این است که هیچ تداخل منافع بین محقق و موضوع مورد مطالعه وجود نداشته باشد که این امر بدیهی در این طرح تحقیقاتی رعایت نشده؛ لذا گزارش ارائه شده فاقد ارزش علمی است.»

تقاضا برای توقف افزایش قیمت لبنیات

رحمت‌الله حافظی بعد از این اعتراض اینستاگرامی، در تذکرات پیش از دستور خود، در واکنش به افزایش قیمت مواد لبنی هم به دولت تذکر داد و گفت: امروز 6 درصد قیمت لبنیات افزایش یافته است. حافظی افزود: این درحالی است که یکی از معضلات قاره آسیا در سال 2050 از نظر سازمان بهداشت جهانی، بحث پوکی استخوان است که راه پیشگیری آن نیز مصرف لبنیات است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر، نوک پیکان انتقاداتش را دیروز به سمت دولت گرفت و گفت: قبل از هدفمندی یارانه‌ها، مصرف لبنیات در طول سال در کشور 90 لیتر بوده که بعد از هدفمندی یارانه‌ها به 60 لیتر کاهش یافته است. حالا و با این که با افزایش 6 درصدی قیمت لبنیات دولت به دنبال کاهش هزینه‌های خود است، ولی مشکلات نیز افزایش خواهد یافت. حافظی در پایان شخص رئیس‌جمهور را خطاب قرار داد و افزود: با توجه به فصل سرما و افزایش آلودگی هوا، تقاضا داریم رئیس‌جمهور افزایش قیمت لبنیات را متوقف کند.

در همین زمینه رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم پیشنهاد داد: آموزش و پرورش در روزهایی که هوا آلوده است به توزیع رایگان شیر توجه بیشتری کند. احمد دنیامالی گفت: امیدوارم گرانی مواد لبنی موضوع توزیع شیر رایگان در مدارس را تحت تاثیر قرار ندهد؛ زیرا در برخی مناطق دانش آموزان به مصرف شیر نیاز دارند.

عقب‌ماندگی پروژه‌های شهرداری به دلیل کمبود نقدینگی

اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران برگ جدیدی از فعالیت‌های این کمیسیون را در دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر برای حاضران رو کرد. علیرضا دبیر با اشاره به این که ما به گزارش‌های مالی و فاینانس شهرداری دسترسی نداریم، تاکید کرد: مدیران شهرداری اجازه نمی‌دهند ما به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم با این حال ما از طریق دسترسی به سیستم‌های دیگر و بازدیدهای کارشناسان، گزارش نظارتی شش ماهه پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای سال 94 شهرداری تهران را تهیه کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: با این که به طور کلی میزان پیشرفت مورد انتظار در کل پروژه‌های غیرمستمر شهرداری حدود 54 درصد بوده، اما با میانگین پیشرفت 34 درصدی پروژه‌ها در شش ماهه اول سال مواجه شدیم. به گفته دبیر، مهم‌ترین دلیل تاخیر در اتمام پروژه‌ها مشکلات مالی و کمبود نقدینگی بوده است؛ طوری که بیش از 40 درصد پروژه‌ها با مشکل مالی مواجه شده‌اند.

نابودی باغ‌های تهران با برج ـ باغ

نایب‌رئیس شورای شهر تهران که بعد از ارائه استعفایش در جلسات قبلی شورا حضور پیدا نکرده بود، ‌صبح دیروز با حضور در جلسه علنی و با اشاره به این موضوع که احداث برج ـ باغ موجب نابودی باغ‌های تهران شد، پیشنهاد کرد کمیسیون شهرسازی بازنگری جدی ای در این مصوبه را آغاز کند. مرتضی طلایی همچنین از لزوم استفاده از فضاهای زیرسطحی در منطقه یک خبر داد و گفت: پیشنهاد می‌شود این موضوعات در کمیسیون‌های ذی ربط بررسی شود.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها