jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۸۵۹۲۰۰   ۰۳ آذر ۱۳۹۴  |  ۱۷:۰۰

سلامت بدن با وضعیت دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ دارد. به طوری که در صورت وجود اختلالی در فعالیت آن، مشکلات زیادی برای بدن ایجاد خواهد شد. در این مطلب توصیه هایی ساده اما مهم در رابطه با سلامت دستگاه گوارش ارائه می شود.

توصیه هایی برای سلامت دستگاه گوارش

مصرف فیبر را افزایش دهید

متخصصان تغذیه توصیه می کنند، روزانه 20 تا 35 گرم فیبر مصرف کنید. منابع خوب فیبر، غلات کامل، حبوبات، آجیل، میوه ها و سبزیجات هستند. این مواد غذایی به رفع یبوست کمک کرده و با کاهش جذب قند و چربی موجود در غذا، باعث کاهش قند و کلسترول خون می شوند. از آنجایی که این مواد خاصیت سیر کنندگی دارند، اشتها را کم کرده و به کاهش وزن کمک می کنند. برای جلوگیری از ایجاد نفخ، مصرف فیبر را به طور تدریجی افزایش دهید.

وزن خود را کاهش دهید

در صورت اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید. کاهش وزن حتی به صورت جزئی، به برطرف شدن مشکلاتی مانند سوزش سردل، نفخ و یبوست کمک می کند.

حجم غذای خود را کاهش دهید

یک راه مؤثر برای پیشگیری از مشکلات گوارشی این است که به تدریج مقدار غذای مصرفی را در هر وعده کاهش دهید.

به مقدار کافی آب بنوشید

مایعات به دفع مواد زائد از بدن کمک کرده و باعث احساس شادابی می شوند. توصیه می شود روزانه 8 لیوان آب و مایعات بنوشید. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که به طور طبیعی دارای آب هستند نیز مفید است.

ورزش کنید

ورزش باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش از هضم و جذب تا دفع می شود. همچنین استرس را کاهش می دهد که خود عامل مؤثری در ایجاد مشکلات گوارشی می باشد.

از پروبیوتیک ها استفاده کنید

به گزارش آوای سلامتی، برای جلوگیری از ایجاد گاز به آرامی غذا بخورید و لقمه های غذا را به طور کامل بجویید و از غذا خوردن لذت ببرید.

پروبیوتیک ها باکتری های مفید موجود در روده هستند که به هضم غذا، تولید و افزایش جذب ویتامین ها و اسیدهای آلی کمک می کنند. بعضی مواد غذایی مانند ماست حاوی پروبیوتیک می باشند. تحقیقات نشان داده اند که پروبیوتیک ها برای درمان اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) مفید هستند. سندرم روده تحریک پذیر نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ، اسهال و یبوست متناوب بروز می کند. بیماری التهابی روده نیز بیماری ای است که دیواره روده متورم، ملتهب و زخمی می شود و موجب مشکلات گوارشی می شود. علائم این بیماری بستگی به قسمت درگیر در مجرای گوارشی دارد.

استرس خود را کاهش دهید

مغز و دستگاه گوارش با یکدیگر در ارتباط هستند. استرس، مشکلات گوارشی مانند زخم معده و IBS را بدتر می کند. سعی کنید فعالیت بدنی داشته باشید، به اندازه کافی بخوابید و ذهن خود را آرام کنید.

سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن باعث ضعیف شدن دریچه تحتانی مری شده که به ریفلاکس یا سوزش سردل می انجامد. سیگاری ها بیشتر به زخم معده مبتلا می شوند و احتمال ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در این افراد بیشتر است.

به آرامی غذا بخورید

برای جلوگیری از ایجاد گاز به آرامی غذا بخورید و لقمه های غذا را به طور کامل بجویید و از غذا خوردن لذت ببرید.

مصرف نمک را محدود کنید

حتی مقدار کمی نمک بیش از نیاز روزانه باعث ایجاد نفخ می شود. سعی کنید مصرف غذاهای آماده را که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند، کاهش دهید.

بهداشت را رعایت کنید

عدم رعایت بهداشت مواد غذایی به اسهال، تهوع و دیگر مشکلات گوارشی می انجامد. غذاهای سرد را به صورت سرد و غذاهای گرم را به صورت گرم نگه دارید. برای سبزیجات و گوشت ها از تخته های جداگانه استفاده کنید و لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

رژیم غذایی خود کنترل کنید

اگر با مصرف لبنیات دچار نفخ و درد شکم می شوید، از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید. اگر در صورت مصرف حبوبات دچار نفخ می شوید، آن ها را چند ساعت قبل پخت، خیسانده و آب آن را دور بریزید. اگر با مصرف غذاهای اسیدزا مانند چای، قهوه، گوجه فرنگی و غذاهای ترش دچار سوزش معده می شوید از آن ها اجتناب کنید.

به پزشک مراجعه کنید

در صورت وجود علائمی مانند اشکال در بلع، مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ یا مدفوع سیاه رنگ، درد شکمی و کاهش وزن بدون علت به پزشک مراجعه کنید.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نشانه‌گذاری‌ های غدیر

نشانه‌گذاری‌ های غدیر

واقعه غدیرخم را نمی‌توان صرفا یک اتفاق در بستر زمان دانست که اگر چنین باشد، ما که سال‌ها و قرن‌ها پس از این واقعه زندگی می‌کنیم، ناگزیریم آن را در بستر تاریخ بنگریم و چگونگی این رویداد را در زمان، مکان و شرایط تاریخی مورد نقل یا حداکثر نقل و بررسی قرار دهیم، اما به درستی باید به غدیر نگریست و درباره آن سخن گفت.

بازخوانی شکست خط نفاق

بازخوانی شکست خط نفاق

سازمان مجاهدین خلق روز چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1357 هجری شمسی (سه روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی) اقدام به برگزاری راهپیمایی مسلحانه و اجرای نمایش قدرت از حد فاصل دانشگاه تهران تا خیابان تخت‌ جمشید (طالقانی) کرد.

عید مظلوم غدیر در حجاز

عید مظلوم غدیر در حجاز

10سال پیش توفیق داشتم بروم حج تمتع. روزهایی تکرارنشدنی در زندگی‌ام. بین همان روزها هم روزهایی بود که در عمق جان‌ودلم ثبت شد. این روزها و ماجراها به این دلیل خاطره شد که با مظلومیت وجود نازنین مولای ما امیرالمؤمنین بی‌نسبت نبود.

گفتگو

بیشتر
كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر