شمخانی: جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز، با یک اخطار، متوقف شد

امشب؛ اولین جلسه ستاد نظارت بر «برجام»

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از تشکیل ستاد نظارت بر برجام خبر داد و اعلام کرد تصمیم‌گیری درباره اعضای این ستاد، در جلسه‌ای که امشب برگزار می‌شود، انجام خواهد شد. تشکیل این ستاد در چارچوب دستوراتی صورت می‌گیرد که رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به رئیس‌جمهور در زمینه اجرای برجام بر آنها تاکید کردند.
کد خبر: ۸۵۵۰۰۵

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان هم دیروز با بیان این‌که ما در حال حاضر مشغول پیگیری دستورات مقام معظم رهبری و ضرورت‌های برجام هستیم، گفت: همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم تشکیل کمیته نظارت بر برجام به عهده شورای‌عالی امنیت ملی گذاشته شده و وزارت امور خارجه به‌عنوان عضو شورا در این بحث حضور دارد.

وی افزود: رئیس‌جمهور و دیگر اعضای شورای‌عالی امنیت ملی، به‌زودی در راستای تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام اقدام‌می‌کنند.

جلسه مجلسی‌ها درباره کمیته نظارت

علاوه بر نشستی که امشب از سوی شورای‌عالی امنیت ملی در راستای تعیین اعضای ستاد نظارت بر اجرای برجام برگزار می‌شود، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم یکشنبه آینده جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره سازو‌کارهای داخلی مجلس برای نظارت بر اجرای برجام دارند.

این خبر را حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی به ایرنا گفته و هدف از شکل‌گیری این کمیته در مجلس را اجرای قانونی دانست که چندی قبل در زمینه برجام از سوی نمایندگان تصویب شد.

این نماینده مجلس افزود: در جلسه روز یکشنبه، اعضای کمیته نظارت بر اجرای برجام مشخص می‌شوند. وی با اشاره به این که برای انتخاب اعضای این کمیته دوسازوکار در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: دو سازوکار این است که یا تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این کمیته عضو شوند یا این که همه اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس عضو این کمیته شده و به هر کدام در این زمینه وظایفی داده شود.

جلوگیری از برچیده شدن سانتریفیوژها پس از یک اخطار

ستاد نظارت بر اجرای برجام در حالی امشب تشکیل جلسه می‌دهد که در هفته‌های گذشته، برخی نگرانی‌ها نسبت به چگونگی اجرای توافق هسته‌ای از سوی ایران و 1+5 به‌وجود آمده بود. این نگرانی‌ها به‌ویژه پس از آن افزایش یافت که اخباری مبنی بر آغاز برچیده شدن سانتریفیوژها منتشر شد که البته بعدا سازمان انرژی اتمی اعلام کرد فقط اقداماتی انجام داده تا در زمان اجرای برجام، کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

دیروز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد در این زمینه توضیحات بیشتری داد. شمخانی در پاسخ به پرسشی درباره برخی اخبار مبنی بر این‌که جمع‌آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز، شروع شده بوده و با یک تذکر، جلوی این کار گرفته شده است، گفت: همین طور است. قبل از این‌که این اقدام صورت بگیرد، با یک اخطار جلوی آن گرفته شد.

وزیران خارجه 1+5 سند اراک را امضا می‌کنند

یکی دیگر از موارد چالش برانگیز در اجرای برجام، موضوع بازطراحی رآکتور اراک است؛ موضوعی که به گفته مسئولان کشورمان، منوط به امضای سه سند رسمی است و البته رهبر معظم انقلاب نیز اجرای آن را به بسته شدن پرونده موسوم به پی.ام.دی یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران کرده‌اند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اسناد مورد نیاز برای بازطراحی رآکتور اراک گفت: سند رسمی بازطراحی رآکتور اراک نهایی شده و قرار است وزرای خارجه 1+5 آن را امضا کنند که این اقدام یا در جمع مشترک آنان در روزهای آینده انجام می‌شود یا سند برای امضا به پایتخت‌ها ارسال خواهد شد.

کمالوندی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: این سند که به مرحله امضا رسیده، بازطراحی رآکتور اراک و همکاری طرف مقابل را در این باره و دیگر زمینه‌های مدنظر تضمین می‌کند. وی افزود: ‌چهار کشور از اعضای 1+5 پذیرفته‌اند که در تامین تجهیزات پیشرفته برای این رآکتور و موضوعات مختلف با کشورمان همکاری کنند. کمالوندی درباره نحوه امضای سند بازطراحی رآکتور اراک گفت: اگر فرصتی ایجاد شود که وزرای خارجه ایران و 1+5 طی روزهای آینده در جایی جمع شوند، امضا خواهد شد؛‌ برای این کار نیم‌نگاهی هم به نشست آینده وین بود، اما چون احتمال دارد آقای ظریف در این نشست حضور نداشته باشد ممکن است در فرصت دیگری انجام شود و وزارت امور خارجه به‌زودی نتایج مذاکرات را در این باره اعلام می‌کند.

گزارش پی.‌ام.‌دی، اوایل آذر

در همین حال، نماینده ایران در آژانس هم درباره زمان ارائه گزارش آژانس درباره موضوع پی.ام.دی که یکی دیگر از شروط اجرایی شدن بازطراحی رآکتور اراک از سوی ایران است، توضیح داد.

رضا نجفی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، تاکید کرد: انتظار داریم آژانس همان‌طور که اطلاعات گذشته برنامه هسته‌ای کشورمان را ارائه کرده‌ایم، گزارشی مبتنی بر حقایق ارائه کند نه بر اساس اطلاعات دروغی که برخی کشورهای غربی علیه کشورمان می‌دهند. وی گفت: طبق نقشه‌راه همکاری ایران و آژانس، اقدامات کامل را انجام دادیم و آژانس 15 اکتبر بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که ایران همه اقدامات را انجام داده است. از این مرحله به بعد آژانس شروع به نگارش گزارش برای ارزیابی نهایی خواهد کرد که البته ما جلسه‌ای به عنوان جلسه جمع‌بندی قبل از انتشار گزارش خواهیم داشت و پیش‌بینی می‌شود گزارش آژانس اوایل آذر منتشر شود.

صیانت از خبرنگاران در مقابل نفوذ

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیروز با بیان این‌که همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این‌که موضوع نفوذ یک موضوع ترکیبی و دارای ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است هم‌نظر هستند، افزود: در تلاشیم منطقی را تنظیم کنیم که چگونه می‌توان با نفوذ مقابله و از جامعه ایران صیانت کرد و در راس این صیانت، صیانت از خبرنگاران است.

علی شمخانی در خصوص بازداشت برخی عوامل رسانه‌ای شبکه نفوذ در روزهای اخیر گفت: این مساله در حال مدیریت است و این اقدام به نوعی صیانت از سلامت خبرنگاران است. شاید برخی از اقدامات ناخواسته توسط بعضی افراد، صورت گرفته که در گرداب افتاده‌اند. وی اضافه کرد: به برخی از خبرنگاران این مساله گفته شده است و به آنها پیامک‌هایی داده شده که مراقبت کنند در این گرداب نیفتند.وی تصریح کرد: دوستانی که به این موضوع مبتلا شدند آشنا به این شگرد نبودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها