بزن‌دررو

کُشتَم شِپش شِپش کُش ...

خبر شپش‌دار: مدیرکل دفتر سلامتی وزارت آموزش و پرورش، با بیان این که هرساله بخشنامه‌ای مستندسازی شده درباره شپش سر دانش‌آموزان به مدارس ارسال می‌شود، گفت که متاسفانه شپش در مدارس خیلی جدی گرفته نمی‌شود. وی از خانواده‌ها خواست که بیشتر به مسائل بهداشتی دانش آموزان توجه داشته باشند و همیشه وسایل خواب و لوازم شخصی آنها را بررسی کنند.
کد خبر: ۸۵۲۳۲۵

راه‌های مبارزه با شپش: با درک درست این مطلب که از حیث بهداشتی واقعا باید جلوی نفوذ شپش لاکردار به مدارس ــ اعم از انتفاعی یا نمونه مردمی یا غیره ــ را گرفت و دلواپس این معنا بود، با قید دو فوریت، راهکارهایی را در قالب یک بسته پیشنهادی و حمایتی، تقدیم می‌کند:

1ـ ارسال عکس سه در چار: نسل امروز آنقدر درگیر تکنولوژی ارتباطی و سرش توی گوشی و نرم‌افزار و اینترنت و امثالهم است که گاهی واقعا تعریف درستی از پدیده‌ها و موجودات اطراف خود ندارد و ای بسا که اگر شپش هم در لباس و لوازم خود ببیند، آن را نشناسد و به جا نیاورد. فلذا در اولین گام، لازم است که عکس شفاف و واضحی بدون روتوش از شپش در مدارس توزیع شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. از فضاهایی مجازی مثل تلگرام در این راستا بهترین استفاده را می‌توان به عمل آورد. یک عکس شپش، اصطلاحا «سند تو آل» شود.

2ـ فرهنگ‌سازی: در قدیم که برخورد همه‌جانبه‌ و هوشیارانه‌ای با امثال شپش معلوم‌الحال می‌شد، بخشی از آن مدیون فرهنگ‌سازی درستی بود که در محیط خانه و مدرسه انجام می‌شد. والدین و اولیای مدارس معمولا در اوقات فراغت فرزندان رشید خود، از آنها می‌خواستند که در راستای برخورد مقتدرانه با شپش، این عبارت هجومی و تهدیدآمیز را بارها با خود تکرار کنند: «کشتم شپش شپش کش شش پا را»؛ که از حیث علم جانورشناسی هم یک چیزی بر معلومات دانش‌آموزان اضافه می‌شد و مثلا می‌فهمیدند که این شپش کذایی شش عدد پا دارد.

3ـ طرح جمع‌آوری: صاحب این قلم، همواره در بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی، قائل به اصل «جمع‌آوری» بوده است و خوشبختانه کماکان نیز هست. شاعر هم می‌فرماید: «قطره قطره، جمع گردد...»؛ یعنی که اگر لازم باشد، باید قطره قطره را هم جمع کرد. تا چه برسد به دیش و قلیان و این اواخر، شپش! از حیث تشویق به این کار، در سطح مدارس اعلام شود که هر دانش‌آموز به تعداد شپش‌هایی که جمع کند و تحویل دفتر یا یک محل خاص دیگر دهد، فلان نمره به انضباط او اضافه خواهد شد. اگر تخم شپش برنیفتاد!

4ـ ستاد مبارزه با شپش: به طورقطع، تمامی برنامه‌ها و اقدامات پیش‌بینی شده برای برخورد قاطع با شپش، باید زیرنظر تشکیلات منسجم و مشخصی انجام پذیرد که باعث تشتت امور و موازی کاری نشود و سریع‌تر به مقصود خود برسیم. از این نظر، لزوم تشکیل ستاد مبارزه با شپش یا معاونت برخورد با شپش در مدارس، در هر ناحیه‌ای از ادارات آموزش و پرورش، احساس می‌شود. پیشاپیش برای این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

رضا رفیع

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها