چند روز پیش بود که رسانه‌های خبری جنایت دیگری از داعش را علیه تاریخ و تمدن گزارش کردند. تروریست‌های داعش با بستن سه نفر به ستون‌های شهر پالمیرا و منفجر کردن آن، علاوه بر کشتن این افراد این بناهای تاریخی را نیز تخریب کردند.
کد خبر: ۸۵۰۷۴۰
ادامه تخریب اماکن تاریخی از سوی تکفیری‌ها

چند هفته پیش نیز طاق نصرت شهر تاریخی پالمیرا که قدمتی 2000 ساله داشت، توسط تروریست‌های داعش منفجر شد. علاوه بر شهر تاریخی پالمیرا، مکان‌های دیگری نیز وجود دارد که در معرض تهدید جهالت داعشی‌ها قرار دارد. ازجمله:

شهر تاریخی الحضر

شهر قلعه‌ای الحضر در استان نینوا که قدمت آن به حکومت پارت‌ها بازمی‌گردد بعدها به‌عنوان پایتخت سلطنت اعراب انتخاب شد. این شهر که به داشتن دیوارهای بلند مشهور است، در گذر تاریخ تحت کنترل رومی‌ها و ایرانی‌ها قرار گرفت. ماه مارس سال جاری میلادی، داعش ویدئویی از این شهر منتشر کرد و نشان داد اعضای این گروه تروریستی با چکش و حتی تفنگ در حال تخریب نقوش و مجسمه‌های این شهر هستند. یکی از اعضای داعش در آن ویدئو گفت: سربازان دولت اسلامی قصد دارند نشانه‌های کفر را از سرزمین خلافت پاک کنند.

شهر آشور

شهر آشور، قدمتش به 3000 سال پیش بازمی‌گردد که بعدها به‌عنوان اولین پایتخت حکومت آشوریان انتخاب شد. در باور مردم آن زمان، این شهر به خدای آشور تعلق داشت و شهری مذهبی تلقی می‌شد.

اولین بار در سال 2003 و پس از تصمیم برای تخریب سد نزدیک به این شهر بود که یونسکو آشور را در معرض خطر اعلام کرد. با توجه به نزدیکی این شهر به مناطق تحت کنترل داعش، خطر تخریب یا خرابکاری آن (اگر تا به حال صورت نگرفته باشد) وجود دارد. ماه می‌سال جاری، برخی گزارش‌ها نشان می‌داد تعدادی از طاق‌های این شهر توسط تروریست‌ها منفجر شده است.

شهر تاریخی حلب

این شهر که در مسیر تجاری مهمی قرار گرفته است، تاریخی غنی و میراث گرانبهایی از باستان‌شناسی دارد و در طول تاریخ حکومت‌های مختلفی را تجربه کرده است. این شهر بناهای تاریخی مهمی دارد که قدمت ارگ مشهور و کاخ بزرگ آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

برخلاف دیگر شهرهای ذکر شده حلب همچنان دارای سکنه است و از آغاز درگیری‌ سوریه بین شورشیان و نیروهای دولتی رد و بدل شده است. این شهر تابستان امسال هدف حملات تروریست‌های داعش قرار گرفت. تعدادی از مکان‌های مهم آن در جریان درگیری‌های چند سال اخیر آسیب‌دیده است؛ ازجمله این که مسجد بزرگ این شهر که در درگیری‌های سال 2013 تخریب شد.

روستاهای تاریخی شمال سوریه

این روستاها که به نام شهرهای مرده شناخته می‌شود، در شمال غربی سوریه واقع‌شده و قدمت آنها به قرن اول تا هفتم میلادی بازمی‌گردد، اما از قرن دهم به بعد کمتر مورد توجه قرار گرفتند. از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه خطر تخریب این روستاها نیز وجود داشته است، به‌طوری‌که در برخی موارد آوارگان و نیروهای شورشی در آن پناه گرفته‌اند.

هر یک از این آثار باستانی، سرمایه‌ای گرانبهاست که به کل بشریت تعلق دارد. از چهارسال پیش که درگیری‌های سوریه شروع شد تاکنون میلیون‌ها نفر کشته، مجروح یا آواره شده‌اند. اینها همه خسارت‌هایی است که باید روزی حامیان گروه‌های تروریستی از جمله عربستان سعودی و ترکیه به آن پاسخ دهند.

قلعه‌های صلیبی‌ها

قلعــه‌های کـردان و صلاح‌الدین در سوریه واقع شده و قدمت آن به دوره صلیبی‌ها بازمی‌گردد. هر دو مکان،‌ شاهد درگیری‌هایی طی چند سال اخیر بوده اند؛ سال 2013 تروریست‌ها اعلام کردند که توانستند نیروهای ارتش سوریه را در مقابل دیوارهای قلعه کردان شکست دهند. البته ارتش سوریه در سال 2014 موفق شد این قلعه را از شورشیان پس بگیرد.

شهر باستانی سامرا

این شهر که در عراق واقع است و زمانی پایتخت خلافت عباسی به‌حساب می‌آمد، بنا به اعلام یونسکو یکی از شهرهای تاریخی منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید و بنا به اعلام این سازمان، تنها پایتخت اسلامی است که طرح ابتدایی‌اش تا حدود زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است. شهر کنونی سامرا بارها در جریان درگیری‌های عراق مورد حمله قرار گرفته است. سال گذشته نیز پس از نزدیک شدن تروریست‌های داعش به مکان‌های زیارتی و مقدس این شهر، بخش باستانی آن مورد هجوم قرار گرفت. البته با حملات هوایی نیروهای عراقی، تروریست‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.

شهر تاریخی بصری

شهر بصری درگذشته مرکز استان عربیای امپراتوری روم و مهم‌ترین توقفگاه کاروان‌های عازم مکه بوده است. تئاتر رومی که متعلق به سده دو میلادی است، از مکان‌های دیدنی شهر باستانی بصری به شمار می‌رود. همچنین در این شهر باستانی، ویرانه‌های متعلق به اوایل ظهور مسیحیت یافت شده است. این شهر نیز در جریان درگیری‌های سوریه محل نزاع گروه‌های مختلف بود و هنوز بخش زیادی از آن در معرض خطر قرار دارد. گزارش‌هایی از بمباران این شهر در برخی رسانه‌ها مخابره شده است. تصاویر ویدئویی حضور تعدادی از تروریست‌ها را در سالن تئاتر این شهر نشان داده است. اواخر سال 2012، تعدادی از آثار تاریخی این شهر تخریب ‌شد.

حسین خلیلی ‌

گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها