با رضا فیاضی

تئاتر کودک «مهدکودک» شده است

جمال آقای جمالی در سریال «قصه‌های تا‌به‌تا» یا همان زی‌زی‌گولو با آن نوک زبانی حرف زدن بامزه‌اش هنوز هم در ذهن خیلی از کودکان دیروز و بزرگ‌ترهای امروز مانده است. این هنر رضا فیاضی بود که با پشتوانه سال‌ها کار و بازی در تئاتر، تلویزیون و سینما توانست اجرای دلپذیری از این شخصیت داشته باشد. انس و الفت او به عرصه هنرهای نمایشی کودک و نوجوان با نگاهی گذرا به کارنامه‌اش نمایان است و او در کنار بازی در آثار جدی و بزرگسال هرگاه فرصتی دست داده، بی‌درنگ به دنیای پاک کودکی برگشته است. به بهانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان که این روزها در همدان برگزار می‌شود، سراغ این بازیگر، کارگردان، نویسنده و شاعر خونگرم و مهربان اهوازی رفته‌ایم و به گفت‌وگویی کوتاه نشستیم.
کد خبر: ۸۴۲۳۲۰

آقای فیاضی عزیز در جشنواره اخیر فیلم‌های نوجوانان در همدان همراه شما بودم و می‌دیدم مردم چه محبتی به شما داشتند. همان جا ماندید و جشنواره فیلم را به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان وصل کردید؟!

(می‌خندد) نه، دوست داشتم برای جشنواره تئاتر در همدان بمانم و مردم هم همیشه به من محبت دارند، اما نمی‌توانستم و باید برای ضبط برنامه ترکیبی «خوشه‌چین» به اهواز می‌آمدم. خوشه‌چین برنامه‌ای زنده است که بخش‌های مختلف موسیقی و نمایشی دارد و جاهای دیدنی اهواز را معرفی می‌کند. هرازگاهی هم مهمانان هنرمندی به برنامه می‌آیند. به تازگی آقای علیرضا خمسه مهمان ما بود و پیشتر هم آقای عبدالرضا اکبری و خانم مریم سعادت به برنامه آمدند.

شما که ید طولایی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان دارید، اوضاع این روزهای این حوزه را چطور می‌بینید؟

اوضاع تئاتر کوچک و بزرگ ندارد و در کل شرایط هنر نمایش مساعد نیست و تا حمایت دولتی نباشد، وضع به همین منوال است. درنتیجه شاهد این هستیم که عده زیادی سراغ اجرای تئاترهای هتلی و مبتذل می‌روند. در همین جشنواره اخیر تئاترشهر جزو داورها بودم، ولی باور کنید حتی یک کار درست و درمان هم ندیدیم و در نهایت کاری را که کمی از بقیه آثار بهتر بود به عنوان اثر برتر انتخاب کردیم. بیشتر نمایش‌های کودک هم مهدکودکی و دستپاچه و عجولانه است و هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

برای درمان مقطعی و بهبود شرایط باید چه کرد؟

جز با آموزش، مطالعه و بررسی کارشناسانه اتفاق خوبی در این زمینه نمی‌افتد. آدم‌های باتجربه باید پشت این گروه‌ها قرار بگیرند و به این نمایش‌ها مشاوره بدهند. خلاقیت، موسیقی و رنگ در کار تئاتر کودک و نوجوان خیلی موثر است و اگر اینها را از آن بگیریم دیگر چیزی نمی‌ماند. جشنواره‌هایی مثل تئاتر کودک و نوجوان محل خوبی برای محک کارهاست و می‌توان حرکت‌های بعدی این عرصه را برمبنای آزمون و خطاها و بررسی کارشناسانه این آثار پایه‌ریزی کرد.

بــا بــرگـزاری دائـمی جشنواره در همدان موافقید؟

مساله شهرستان نیست، بلکه مساله مدیریت است. این دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در همدان حضور ندارم، اما دوستان همدانی در دوره‌های پیشین میزبان خوبی برای این رویداد بودند. ولی به نظرم می‌توان این جشنواره را در شــهرهای دیگری مثل اهواز، شیراز، زاهدان و نقاط مختلف کشور برگزار کرد تا هم موجب اعتبار آنجا شود و هم یک جریان و یک شور و نشاط را به وجود بیاورد. آرزوی هر شهر است که جشنواره‌ای با این اهمیت در آن برگزار شود. متاسفانه جشنواره اخیر فیلم‌های نوجوان در همدان آن رونق لازم را نداشت، اما درباره تئاتر دست‌کم در سال‌های قبل این طور نبود و شاهد بودم که کل شهر در جشن تئاتر سهیم شده بود. درخصوص همین جشنواره فیلم هم اگر تبلیغات بهتری می‌شد و مردم خبردار می‌شدند، حتما استقبال بهتری صورت می‌گرفت.

در پایان از فعالیت‌های جدیدتان هم بگویید.

به‌تازگی یک فیلم کوتاه به نام مهمان ناخوانده ساختم و امیدوارم به‌زودی شرایط برای ساخت فیلم بلندم به نام اسکناس تقلبی فراهم شود. مجوز انتشار رمانم با نام مردی با لاک قرمز را هم گرفته‌ام که به زودی انتشارات مروارید منتشر می‌کند. همین طور مجموعه شعر پرسه در پاریس توسط انتشارات بوتیمار را هم در دست انتشار دارم.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها