جام‌جم از 2 اتفاق موسیقایی در رسانه ملی گزارش می‌دهد:

نمی‌توان از رادیو سکوت پخش کرد

وقتی پیچ رادیو را می‌چرخانید شاید آنچه بیشتر از هر چیزی گوش‌های شما را بنوازد، موسیقی است ؛ قطعاتی که چه در قالب میان برنامه، چه در قالب آرم، پیام بازرگانی یا به شکل مستقل پخش می‌شود و تعداد آن به حدود 40 هزار قطعه می‌رسد و باعث شده تا مدیران رسانه ملی در دو بخش دفتر موسیقی سازمان و همچنین معاونت صدا به فکر ساماندهی این موسیقی‌ها بیفتند. این اتفاق در خود دو رویداد را هم به همراه دارد ؛ یکی بررسی موسیقی‌های 30 سال گذشته و دیگری رعایت حق کپی‌رایت و خرید آنها از تولیدکنندگان.
کد خبر: ۸۳۸۶۷۰
نمی‌توان از رادیو سکوت پخش کرد

به گزارش جام‌جم، نشست آغاز به کار واحد هماهنگی موسیقی رادیو به عنوان زیرمجموعه دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما با حضور نسرین آبروانی معاون صدای رسانه ملی، محمد باقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود صدا وسیما و جمعی از کارشناسان رادیو و دفتر موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست معلم درباره شکل‌گیری این شورا توضیح داد: رادیو قبلا شورایی داشت که به نام شورای پیام معروف بود و کارهایی را برای پخش در معاونت صدا مصوب می‌کرد ؛ اما زمانی که من به دفتر موسیقی آمدم، پیشنهاد کردم دفتر موسیقی رادیو در دفتر موسیقی سازمان شکل بگیرد و کارها با مرجعیت موسیقی پیش برود. چراکه رادیو بزرگ‌ترین مصرف‌کننده موسیقی در سازمان است و از انواع موسیقی با کلام و بی‌کلام استفاده می‌کند. تشکیل این دفتر به ما کمک می‌کند برخی مشکلات سابق و آن شورا مرتفع شود. به گفته معلم، او این موضوع را با آقای دکتر سرافراز رئیس محترم سازمان صدا و سیما نیز مطرح و ایشان از آن حمایت کرده‌اند.

اما نسرین آبروانی در این نشست با تاکید بر نقش مهم موسیقی در رادیو اظهار کرد: نمی‌توان از رادیو سکوت پخش کرد، پس باید فضای خالی میان برنامه‌ها با موسیقی پر شود. ما نیاز مبرم به قطعات نو داریم، از طرف دیگر با توجه به بودجه‌ای که در دفتر موسیقی داریم این کار چیزی شبیه رویاست.

معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: تامین و خرید موسیقی همیشه در اولویت مدیران موسیقی بوده است و شورای موسیقی رادیو طی 15 سال کار خود آرشیو غنی را فراهم کرده که خوراک خوبی برای رادیوست.

او همچنین از مسئولان دفتر موسیقی صدا و سیما خواست تا آثار متعلق به 30‌سال گذشته را که غیرقابل پخش شده‌اند، بررسی کرده و به گردش موسیقایی رادیو بازگردانند؛ چرا که برنامه سازان جوان رادیو با این آثار آشنایی ندارند.

خبر خوش دیگری که در این نشست اعلام شد این بود که به گفته معلم از این به بعد موضوعاتی چون حق کپی رایت جدی گرفته می‌شود و حتی در خریدهای خارجی هم این موضوع لحاظ خواهد شد؛ اتفاقی که در صورت فراهم شدن اعتبار و زیرساخت‌های آن تحولی در بازار موسیقی به همراه خواهد داشت.

پخش سالانه 37 هزار و 800 قطعه موسیقی از رادیو

به گفته آبروانی، معاون صدای رسانه ملی شبکه پیام در هر 24 ساعت 110 قطعه موسیقی پخش می‌کند، شبکه آوا 105 قطعه و در کل شبکه‌های رادیویی 3000 قطعه موسیقی در ماه پخش می‌کنند، برآورد سالانه تعداد قطعات موسیقی هم که طی سال از شبکه‌های رادیویی مختلف پخش می‌شود، 37800 قطعه است.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ‌و‌هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها