مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران:

111 هکتار مرتع فیروزکوه رفع تصرف شد

رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد

توقف ساخت‌وساز غیرقانونی در لواسانات و فشم

رئیس سازمان امور اراضی کشور از کاهش ۴۰ درصدی زمین خواری خبر داد و گفت: ساخت‌وساز غیرقانونی در لواسانات و فشم متوقف شد.
کد خبر: ۸۳۵۸۸۹
توقف ساخت‌وساز غیرقانونی در لواسانات و فشم

قباد افشار با بیان اینکه سامانه تلفنی 131 برای دریافت گزارش مردمی راه اندازی شده است گفت: این سامانه امروز (سه شنبه) در استان قزوین راه اندازی خواهد شد و تلاش می کنیم در سراسر کشور فعال شود.

به گزارش تسنیم،افشار گفت: در دولت یازدهم اقدامات بسیار جدی و اثربخشی در زمینه مبارزه با زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی صورت گرفته است و گزارشهای ما نشان می دهد این پدیده 40 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مسئول مدیریت 82 درصد اراضی ملی و همچنین 12 تا 14 درصد اراضی کشاورزی است.

قباد افشار گفت: زمین خواری شامل تصرف اراضی ملی و دولتی و همچنین تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که در نوع اول میزان تصرفهای غیرقانونی بسیار کاهش یافته است اما تغییر کاربری زمینهای کشاورزی بیشتر دیده می شود.

وی افزود: باید حوزه نظارت را به سمت نظارتهای مردمی هدایت کنیم و خوشبختانه روزانه مردم 400 گزارش از تغییر کاربری ارائه می کنند و سامانه 131 هم آماده دریافت این گزارشهاست.

وی گفت: همراهی رسانه ملی هم باعث شده است که سیاستهای دولت و نظام در برخورد با پدیده زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی به شدت افزایش یابد اما برخورد حداکثری با همراهی مردم امکان پذیر است.

افشار افزود: پدیده زمین خواری و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گردنه حیران و همچنین زیارت و کلاردشت از سالهای 82 و 84 شکل گرفته و متأسفانه سازمان امور ارضی کشور در سالهای 91 و 92 از این لحاظ فعال نبوده است.

وی گفت: در دولت یازدهم علاوه بر افزایش اعتبارات دیگر سازمانهای مسئول مانند سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان جنگلها و مراتع و همچنین نظارت مردمی بیشتر شده است و نظام پایش اراضی هر سه ماه یکبار انجام می شود.

افشار گفت: در محدوده لواسانات و فشم و حتی ارتفاعات زردوند هیچگونه ساخت و سازی انجام نمی شود و همه این مواردی که گفته شد متوقف شده است.

وی افزود: متأسفانه تا دو سال پیش نه مجلس و نه رسانه ملی به طور جدی در این عرصه وارد نمی شدند و از زمانی که دولت یازدهم اقدامات جدی را در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی آغاز کرده است اینها نیز وارد شده اند.

افشار از تهیه طرح کاداستر برای همه زمین ها خبر داد و گفت: اصلاح قوانین و مقررات هم با جدیت پیگیری می شود و حتی وزیر کشور دستور تشکیل ستاد مقابله با تغییر کاربری اراضی در سراسر کشور را داده است.

وی گفت: تاکنون 20 مورد از ساخت و سازهای گردنه حیران تخریب شده است و این روند تا آخر ادامه خواهد داشت و علاوه بر کاهش 40 درصدی زمین خواری در دولت یازدهم موفق شدیم موارد کشف تخلف در گذشته را نیز تا 50 درصد افزایش دهیم تا متخلفان و پرونده های مربوط، به قوه قضائیه معرفی شوند.

وی گفت: نیروهای گشت ما بطور فعال در لواسانات و فشم نظارت می کنند و در منطقه دماوند نیز ساخت و سازهای غیرقانونی و تغییر کاربری تقریباً‌ به صفر رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها