صهیونیست‌ها و توطئه‌ای از‌پیش تعیین شده

ادامه یورش به مسجد الاقصی

به‌رغم محکومیت حملات روز یکشنبه نظامیان اسرائیلی به حریم مسجد الاقصی و ضرب و شتم مسلمانان نمازگزار، روز گذشته نیز صهیونیست‌ها برای سومین‌بار به این مکان مقدس یورش بردند و با مسلمانان معتکف در آن درگیر شدند. این حملات که همزمان با شروع جشن‌های سال نو یهودی است به باور بعضی، از یک توطئه از پیش تعیین شده خبر می دهد که طی آن رژیم صهیونیستی قصد دارد یک تقسیم‌بندی زمانی و مکانی را بر قبله نخست مسلمانان اعمال کند.
کد خبر: ۸۳۵۶۱۶

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نظامیان اسرائیلی برای دومین روز متوالی از سمت مصلای قبلی به مسجد الاقصی حمله کردند و با ضرب و شتم تعدادی از نمازگزاران فلسطینی حاضر در آن، باعث زخمی شدن پنج نفر شدند. شیخ عمر کسوانی، مدیر مسجد الاقصی در این باره گفت: ۱۵۰ نفر از عناصر پلیس صهیونیستی صبح روز ‌دوشنبه به این مسجد حمله و از بمب‌های صوتی و گلوله‌های مشقی علیه نمازگزاران فلسطینی استفاده کردند. وی افزود: عناصر پلیس اسرائیل نیز هفت نفر از نمازگزاران فلسطینی را در ورودی‌های مسجد قبله واقع در جنوب مسجد الاقصی بازداشت و پنج نمازگزار دیگر از جمله یک پیرمرد را زخمی کردند.

کسوانی تصریح کرد : افراد پلیس در‌های مسجد قبلی را با زنجیر بستند و نمازگزاران حاضر در آن را محاصره کردند و از طرف دیگر، تعدادی از عناصر پلیس نیز بالای مسجد قبله و صحن‌های این مسجد مستقر شدند. وی ضمن محکومیت حملات دو روز پیاپی به مسجد الاقصی و ممانعت پلیس صهیونیستی از ورود نمازگزاران فلسطینی به داخل این مسجد گفت : این مساله نشانگر قصد شوم صهیونیست‌ها علیه مسجد‌الاقصی و تلاش آنها برای ایجاد اوضاع جدید در این مسجد با توسل به زور است. شبکه تلویزیونی القدس روز گذشته در خبری فوری اعلام کرد: بر اثر شلیک گلوله‌های پلاستیکی و بمب‌های گازی به دست نظامیان صهیونیست، شماری از خبرنگاران فعال در پوشش حوادث مسجد‌الاقصی در ناحیه باب السلسله زخمی شده‌اند.

به گزارش ایلنا، روز یکشنبه نیز شمار زیادی از عناصر پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی حمله کرده و با نمازگزاران فلسطینی درگیر شده بودند که این مساله به زخمی شدن بیش از صد نفر منجرشد. به گزارش الجزیره در حملات دو روز گذشته دست‌کم 32 پنجره مسجد به صورت کامل ازبین رفته و خسارت‌های زیادی به بنای داخلی مسجد وارد شده است به گونه‌ای که برخی منابع، این حملات را با حملات سال 1969 صهیونیست‌ها به این مسجد مقایسه می کنند. حملات اخیر با واکنش‌های گسترده‌ای میان مسلمانان جهان مواجه شده است؛ درحالی که گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در سخنانی تأکید کرد ما هر زمان بخواهیم وارد مسجدالاقصی می شویم و هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی ما را بگیرد. در حمله روز یکشنبه وزیر کشاورزی اسرائیل نیز حضور داشت.

توطئه تقسیم

همزمان با یورش‌های پیاپی نظامیان اسرائیلی به مسجد الاقصی، برخی منابع این رژیم از طرحی پرده برداشتند که به موجب آن قرار است این مسجد به صورت زمانی و مکانی تقسیم شود. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه صهیونیستی‌هاآرتص، این طرح که در نشست اخیر دولت از آن پرده برداشته شد، نشان می‌دهد اسرائیل شرایط کنونی منطقه خاورمیانه را بهترین فرصت برای تقسیم مکانی مسجد الاقصی و اجرای پروژه خود می‌داند تا در نهایت هدف راهبردی خود در زمینه سیطره کامل بر مسجد الاقصی و احداث معبد موهوم به جای آن را عملی کند. به گفته حسن خاطر، یکی از مقامات فلسطینی فعال در مرکز پژوهش‌های قدس، شهرک‌نشینان صهیونیست در حال حاضر حضور خود در مسجد الاقصی را افزایش داده‌اند و رژیم صهیونیستی قصد دارد اماکن تخصیص داده شده برای برگزاری آیین‌های مذهبی شهرک نشینان یهودی را گسترش دهد. وی افزود: رژیم صهیونیستی سعی در مصادره بخش‌های مشخصی از مسجد‌الاقصی مانند فضاهای خالی میان دیوار براق و مصلای قبلی یا بخش‌های مجاور دیوار براق را دارد تا آنها را برای برگزاری آیین‌های یهودی اختصاص دهد. این رژیم در کنار این اقدامات، سعی بر مصادره سهم زمانی مسلمانان برای عبادت در مسجد‌الاقصی و اضافه کردن آن به زمان‌های مختص حضور شهرک‌نشینان یهودی در این مسجد دارد تا به این وسیله سئانس اختصاصی حضور یهودیان در مسجد الاقصی را بیشتر کند.

فراخوان برای حمایت از قدس

در واکنش به یورش‌های صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی، مسلمانان ضمن محکومیت این اعمال خواستار برپایی تظاهرات در روز جمعه پیش رو در حمایت از این مسجد شدند. گروه‌های مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کردند هرگز اجازه تقسیم مکانی و زمانی مسجدالاقصی توسط اسرائیل را نمی‌دهند. در همین خصوص روز یکشنبه ده‌ها فلسطینی در میدان المناره واقع در مرکز شهر رام الله تظاهرات گسترده‌ای برگزار و یورش مکرر نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی را محکوم کردند. شماری از فلسطینیان در اردوگاه جبالیا در نوار غزه نیز با برگزاری تظاهراتی بر حمایت از مسجد الاقصی تاکید کردند.

سازمان همکاری اسلامی، پارلمان عربی، مصر، مراکش، قطر و کویت یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران با گاز اشک آور را محکوم کردند. ایاد مدنی، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با محکومیت این اتفاق از جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت خواست هرچه سریع‌تر برای پایان دادن به اقدامات اسرائیل و حمایت از مردم و مقدسات فلسطینی دست به کار شوند. رئیس پارلمان عربی،‌ وزارت خارجه مصر و الازهر نیز این اقدام را محکوم کردند و نسبت به ادامه هتک حرمت مقدسات اسلامی توسط اسرائیل هشدار دادند.

آیت‌الله جواد الخالصی، از مراجع تقلید عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله به مسجد الاقصی ـ که در دست دشمنان اسیر است ـ برملا کننده توطئه جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در تلاش برای به آتش کشیدن مسجد الاقصی و منهدم ساختن آن به منظور ایجاد معبد ادعایی سلیمان است. وی افزود: این تجاوز مستمر، آتش پایان‌ناپذیری را تداعی می‌کند که در تمام منطقه برافروختند و به آتش کشیدن مسجد الاقصی به سال 1969 را در ذهن زنده می‌کند؛ آتشی که دامنگیر فلسطینی‌های مظلوم و زنان و کودکان و مردانشان شد.

46 سال پیش

در 21 آگوست 1969 برابر با 30 مرداد 1348 صهیونیست‌های جنایتکار با رهبری فردی به نام دنیس مایکل روهان، مسجد‌الاقصی را به آتش کشیدند. در پی این حملات ستون‌های آتش تا ارتفاع صدها متر به هوا رفت و در بخش جنوب شرقی نزدیک به 200 متر مربع از سقف مسجد کاملا منهدم شد. از آنجا که مسجد‌الاقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاه والایی برخوردار است و واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجد‌الاقصی موجب شده محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دو چندان شود. در این ‌آتش‌سوزی مساحتی نزدیک به 1500 متر مربع از مسجد در آتش سوخت و به حدود یک‌سوم از مسجد آسیب رسید. یکی از پیامدهای این حادثه تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها